2960
Sök

Basarna ryker :( Vad ska man göra?

119 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
evilaudio skrev:
Bechmds skrev:
nop, det är bara vad lådans volym är, men basarna trodde jag var inräknade i måtten:P.

då får du ju dra av volymen för basarna samt portarna.. vilket e en hel del.   

6"port till en 12" som man ska spela musik me känns jävligt stort.

Jag är ju ute efter att tävla i 139.9, så musiken är inte det viktigaste.

16 197 Inlägg
27 juni 2011
Bechmds skrev:
evilaudio skrev:
Bechmds skrev:
nop, det är bara vad lådans volym är, men basarna trodde jag var inräknade i måtten:P.

Jag är ju ute efter att tävla i 139.9, så musiken är inte det viktigaste.

tror fortfarande att lådan e för liten me tanke på portarean.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 juni 2011
evilaudio skrev:
Bechmds skrev:

Singel 6" port till en 12" bas tycker då inte jag är så överdrivet, kör själv med dubbla 4" då dubbla 3" gav massa flåsljud. Fast om det nu är dubbla 6" så är det lite överdrivet ja...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
27 juni 2011
snirrealm skrev:
Kollade in på b2-audio.com och även där står det att den basen har 52,2hz i FS... Kollar lite snabbt på andra basar och de flesta ligger ju runt 30hz! För 12"are!

Fick svar på detta idag från en av B2´s ägare efter att jag själv funderat på det och den basens parametrar är bara uppmätt när den är helt ny och då väldigt styv vilket ger en del skumma värden som ändras till det bättre såfort den spelats lite.

Jag ska se till att få en sån bas uppmätt igen efter inspelning/en tids användning, med start i morgon big_smile

Förra modellen rockade på bra det lär denna med göra.

Nu tillbaks till frågan som TS hade:
Längre rör i samma låda eller större låda och samma portlängd och area eller minskad portarea med samma litervolym och portlängd är dem sakerna som sänker avstämningen.

Men som sagt 5min på bra volym med konstant bas ja då börjar nog det mesta lukta bränt om man har två basar att fördela effekt på.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

187 Inlägg
27 juni 2011
Frippe_L skrev:
snirrealm skrev:
Kollade in på b2-audio.com och även där står det att den basen har 52,2hz i FS... Kollar lite snabbt på andra basar och de flesta ligger ju runt 30hz! För 12"are!

Fick svar på detta idag från en av B2´s ägare efter att jag själv funderat på det och den basens parametrar är bara uppmätt när den är helt ny och då väldigt styv vilket ger en del skumma värden som ändras till det bättre såfort den spelats lite.

Jag ska se till att få en sån bas uppmätt igen efter inspelning/en tids användning, med start i morgon big_smile

Okej. Det låter lovande! Jag väntar nyfiken på testresultat smile Hur många timmar räknar du med att den ska behöva spela in sig? Kan också tillägga att en kille på blekingebilradio, Jimmy tror jag som sa att dom kunde ha mätt basen med talspolarna seriekopplade och på så vis få det höga FS värdet?!?

Nya planer..

Gladen Audio
2 388 Inlägg
28 juni 2011
snirrealm skrev:
Frippe_L skrev:
snirrealm skrev:

Okej. Det låter lovande! Jag väntar nyfiken på testresultat smile Hur många timmar räknar du med att den ska behöva spela in sig? Kan också tillägga att en kille på blekingebilradio, Jimmy tror jag som sa att dom kunde ha mätt basen med talspolarna seriekopplade och på så vis få det höga FS värdet?!?

mkt möjligt, jag la inte ner mer tid på det. jag vet dock att min vän som bygger egna basar har fått roliga värden innan dem är inspelade. bla fs på 60-70 hz sen när man lyssnar på basen efter ett tag så gräver den ner vid 30hz iaf.

Hur länge det tar vet jag inte,, kör tills dem mjuknat tills sig lite sen ska jag ta mig 10mil iväg för mätning med.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Sök