Bilen i fråga är en 200sx s13 1990 med bl.a dessa modifikationer:
.Chipad steg 2
.Svarvad luftmassemätare
.Mitsu TD0416t turbo
.Ställbarbränsletrycksregulator (linjär)
.Bortplockat kolkanister
.AEM bredbandslambda (bara kopplad till en mätare)
m.m
Problembeskrivning:Bilen startar lätt både varm och kall och går normalt när den är kall . Men när den kommer upp i arbetstemperatur och börjar bli varm börjar tomgången pendla mellan 800-400v/min och ibland går den ner så lågt att den dör. Enligt bredbandslambdan (som jag tror man kan lita på...) börjar den gå väldigt magert runt 17/1 LBB eller så magert att den inte kan visa det.
.När man står och gasar tvekar den upp till 3000v/min och bluddrar och får avgassmällar. Håller man jämn gas kommer det någo liten avgassmäll ibland men LBB ligger mellan 14/1 och 15/1 och motorn går hyfsat jämt.
.Körbarhet finns där ingen, motorn är nästan helt orkeslös oavsett hur mycket man gasar. LBB ligger magrare än mätaren kan visa.
Någon som vet vad som kan vara fel? OBS: När jag mätte ressistansen i spjällägesgivaren var det lite drygt 0.6k ohm för mycket ska vara 1-9k ohm, provade att justera den tomgången blev högre men pendlade endå. Kan det vara den som är fel? Jag vill inte bara chansa och köpa nya grejjor....
(Nu har jag testat med annan TPS men det blev inte bättre)
Saker jag provat:.Tändningen står 15grader före ÖD
.Bränsletrycket 3Bar grundtryck
.Kompression jämn på alla cylindrar
.Alla tändstift lika sotiga (ej kladdiga)
.Kammar och vevaxel står rätt
.Kollat felkoder (fanns inga)
.Nytt luftfilter
.Nya tändstift
.Testat anna spjällägesgivare
.Bytt tempgivare
.Tändspolar rengjorda
.Tomgångsmotor, spjällhus rengjort med nya packningar
.Från LMM till spjällhus trycktestat
.Provat med annan lambdasond, LMM, styrbox
.Nya tryck ovh vacuum slangar
.Hela motorrummet har dränkts i startgas men kan inte hitta eller känna något vacuum läckage
.Och mycket mer......
testat diverse givare
!!Jag kan gärna kolla allt jag gjort en gång till om de skulle behövas!!
När felet uppstod:För en tid sedan när jag bytade den återcirkulerande dumpventilen som sitter original på t16 aggregatet mot en öppen som jag placerade på ett tryckrör. Eftersom bilen gick som jag beskrivit satte jag tillbaka den återcirkulerande dumpen och pluggade röret till den öppna, men Nisse gick ju lika dåligt då. Så då borde felet vara något annat men jag har inte kunnat hitta något och den har gått likadant vad jag än har gjort.
Grattis förresten om du orkat läsa hela mitt tråkiga inlägg