2573
Sök

Nissan 200sx Dör på tomgång + Dålig körbarhet

Biltokig
40 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
#1
Bilen i fråga är en 200sx s13 1990 med bl.a dessa modifikationer:
.Chipad steg 2
.Svarvad luftmassemätare
.Mitsu TD0416t turbo
.Ställbarbränsletrycksregulator (linjär)
.Bortplockat kolkanister
.AEM bredbandslambda (bara kopplad till en mätare)
m.m


Problembeskrivning:
Bilen startar lätt både varm och kall och går normalt när den är kall . Men när den kommer upp i arbetstemperatur och börjar bli varm börjar tomgången pendla mellan 800-400v/min och ibland går den ner så lågt att den dör. Enligt bredbandslambdan (som jag tror man kan lita på...) börjar den gå väldigt magert runt 17/1 LBB eller så magert att den inte kan visa det.
.När man står och gasar tvekar den upp till 3000v/min och bluddrar och får avgassmällar. Håller man jämn gas kommer det någo liten avgassmäll ibland men LBB ligger mellan 14/1 och 15/1 och motorn går hyfsat jämt.
.Körbarhet finns där ingen, motorn är nästan helt orkeslös oavsett hur mycket man gasar. LBB ligger magrare än mätaren kan visa.

Någon som vet vad som kan vara fel?

OBS: När jag mätte ressistansen i spjällägesgivaren var det lite drygt 0.6k ohm för mycket ska vara 1-9k ohm, provade att justera den tomgången blev högre men pendlade endå.  Kan det vara den som är fel? Jag vill inte bara chansa och köpa nya grejjor....neutral (Nu har jag testat med annan TPS men det blev inte bättre)


Saker jag provat:
.Tändningen står 15grader före ÖD
.Bränsletrycket 3Bar grundtryck
.Kompression jämn på alla cylindrar
.Alla tändstift lika sotiga (ej kladdiga)
.Kammar och vevaxel står rätt
.Kollat felkoder (fanns inga)
.Nytt luftfilter
.Nya tändstift 
.Testat anna spjällägesgivare
.Bytt tempgivare
.Tändspolar rengjorda
.Tomgångsmotor, spjällhus rengjort med nya packningar
.Från LMM till spjällhus trycktestat
.Provat med annan lambdasond, LMM, styrbox
.Nya tryck ovh vacuum slangar
.Hela motorrummet har dränkts i startgas men kan inte hitta eller känna något vacuum läckage
.Och mycket mer...... tongue testat diverse givare

!!Jag kan gärna kolla allt jag gjort en gång till om de skulle behövas!! wink


När felet uppstod:
För en tid sedan när jag bytade den återcirkulerande dumpventilen som sitter original på t16 aggregatet mot en öppen som jag placerade på ett tryckrör. Eftersom bilen gick som jag beskrivit satte jag tillbaka den återcirkulerande dumpen och pluggade röret till den öppna, men Nisse gick ju lika dåligt då. Så då borde felet vara något annat men jag har inte kunnat hitta något och den har gått likadant vad jag än har gjort.

Grattis förresten om du orkat läsa hela mitt tråkiga inlägg lol
Senast redigerat av R_Jansson (12 augusti 2011)

Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland.

229 Inlägg
28 juni 2011
#2
Vill du prova med en annan TPS (spjällägesgivare) så fråga forsaman, han har fortfarande kvar min, undrar han så kan du ba säga att du fått lov att låna den wink Kollat så du inte har för stort gap på tändstiften? provat att koppla loss minuspolen någon timme?

Tändstift:
"Svarta mjuka beläggningar på både elektrod och isolator. Det ger svårstartad motor, ryckig acceleration och misständningar.
Orsak: Felaktig choke, för fet bränsleblandning, för sen tändning, dåliga tändkablar eller för kallt (hårt) tändstift."

Har egentligen ingen aning wink men vill du prova med delar från en annan ca18 så har jag en liggandes, bara hojta till smile
Senast redigerat av Frallam (28 juni 2011)

1 867 Inlägg
28 juni 2011
#3
Jag tycker 2,5bar grundtryck låter lite lågt jag.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Biltokig
40 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
#4
Frallam skrev:
Vill du prova med en annan TPS (spjällägesgivare) så fråga forsaman, han har fortfarande kvar min, undrar han så kan du ba säga att du fått lov att låna den wink Kollat så du inte har för stort gap på tändstiften? provat att koppla loss minuspolen någon timme?

Tändstift:
"Svarta mjuka beläggningar på både elektrod och isolator. Det ger svårstartad motor, ryckig acceleration och misständningar.
Orsak: Felaktig choke, för fet bränsleblandning, för sen tändning, dåliga tändkablar eller för kallt (hårt) tändstift."

Har egentligen ingen aning wink men vill du prova med delar från en annan ca18 så har jag en liggandes, bara hojta till smile

Minuspolen har varit av länge många gånger tongue  Tändstiften har nog 0.7mm gap har jag för mig.... De e väll lagom?
Jag lånar gärna TPS:en Du har inget tändslutsteg som passar också? Jag har inte blivit klok på hur det ska mätas om de funkar.... hmm

Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland.

229 Inlägg
28 juni 2011
#5
200sx har 2bar grund tryck med vacuum slangen på och 2.5-2.6 utan slangen.

sorry, har inte så bra koll på hur grejerna i 200an ser ut. Du har ingen bild på det där "slutsteget" ?
Senast redigerat av Frallam (28 juni 2011)

Biltokig
40 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
#6
Jag har ingen bild man kan se slutsteget på kallas kanske också tändförstärkare.
Men det är en platt, fyrkantig metallbit med kylflänsar åvanpå med två kontakter som sitter mitt emot varandra på kortsidorna tror ena kontakten har 6utgångar medan den andra har 4. Den sitter nog på vänstra fjäderbens tornet på 200:or

Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland.

229 Inlägg
28 juni 2011
#7
Ok, kan kolla imorgon men tror inte jag har någon

21 Inlägg
28 juni 2011
#8
Har du provat att köra med endast orginal bränsletrycksregulator och dra vacuumslangen direkt till insuget utan t-kors och dylikt?


Biltokig
40 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
#9
Asimo skrev:
Har du provat att köra med endast orginal bränsletrycksregulator och dra vacuumslangen direkt till insuget utan t-kors och dylikt?

Jag har provat att bara använda original regulatorn men då hade jag kvar T-korset. Även om andra slangen på korset bara går till en laddtrycksmätare.
Alla vacuum slangar e nya och mätaren visar -0.6bar i vacuum, men de kan kanske bråka endå. De e ju inte så svårt att pröva tongue

Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland.

21 Inlägg
29 juni 2011
#10
Den LMM:en du provade med, var den också svarvad?
Idag när jag fått sova lite tycker jag nämligen att 2.5Bar bränsletryck på tomgång är för lite till svarvad LMM:)

2.5Bar är ju org med vakuumslangen på, 3bar utan slang. LMM:en funkar ju så att den mäter hur mycket luft som går igenom det lilla hålet och vet då hur mycket luft som går genom det stora. Men eftersom ditt stora hål är större än org så kommer ju extra luft igenom där nu som den inte mäter. Lite dåligt skrivet, men hoppas du förstår vad jag menar:)

Slutsats: prova att höja bränsletrycket i små steg och kolla om den går bättre på ett annat tryck.
Lagomt AFR är 14-15 på tomgång, 13-15 på låglast, 13-14 på dellast, 12-13 på fullgas, och skulle den börja vandra ner mot 11.5 på varv och fullgas är det egentligen bara bra för att vara på den säkra sidan.


Biltokig
40 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
#11
Ojdå!, jag måste ju ha suttit o sovit de två senaste dagarna. Nu inser jag att jag skrev fel roll bränslet har 3Bar gryndtryck och ca 2.4Bar med vacuum..... De verkar ju mer rätt, tur här e folk som e vakna big_smile

LMM:n jag har e bara ett rör rakt igenom med mättrådarna nerstuckna i (bara en stor öppning). När jag provade en annan LMM tog jag bara mätenheten från den andra och satte i min men den gick inte bättre. Kan ju prova att använda original huset/röret också.
Men den har ju funkat med svarvad LMM innan.

Tack för ett bra svar Asimo

Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland.

21 Inlägg
29 juni 2011
#12
Okej, känns fortfarande som att LMM ger fel signal om hålet är större än org.
I mitt huvud, om det stämmer vete f-ntongue, är ju LMM kalibrerad för en viss storlek.
Och ökar du då storleken på hålet får den i sig mer luft på samma "signal" än tidigare, mer luft samma bränsle (den går snålt).
För att kompensera för detta kan man höja bränsletrycket över org i små steg tills det stämmer bättre. Att få det att stämma helt utan mappning är nog svårt, men man borde kunna få den att gå bra i alla fall.

Är du säker på att du alltid kört med samma bränsletryck?


Biltokig
40 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
#13
Asimo skrev:
Okej, känns fortfarande som att LMM ger fel signal om hålet är större än org.
I mitt huvud, om det stämmer vete f-ntongue, är ju LMM kalibrerad för en viss storlek.
Och ökar du då storleken på hålet får den i sig mer luft på samma "signal" än tidigare, mer luft samma bränsle (den går snålt).
För att kompensera för detta kan man höja bränsletrycket över org i små steg tills det stämmer bättre. Att få det att stämma helt utan mappning är nog svårt, men man borde kunna få den att gå bra i alla fall.

Är du säker på att du alltid kört med samma bränsletryck?

Jag håller med dig, jag tycker också att LMM skulle ge fel signal och att motorn skulle gå magrare. Men det har som sagt funkat innan och fått rätt bränsle blandning både på tomgång och acceleration.....

Nu testade jag att använda original LMM och original BTR med vacuum direkt till insuget (inget extra kopplat på den slangen) men det blev inte bättre.

Testade även att höja bränsletrycket var nog till slut uppe i över 4Bar grundtryck men de löste nog inte i heller något. Kan hända att den låg bättre i LBB ca 15/1, men svårt att säga exakt eftersom tomgången pendlar och LBB ändrar sig hela tiden. Men den gick inte bättre iallafall. sad

Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland.

21 Inlägg
29 juni 2011
#14
Hmmm... Då är mina ideer slut för tillfället. Kan kolla lite i WSM:en om du inte har den själv, men då jag har den på en annan dator, inte föränn imorgon.

Med min 200SX slutade alltid alla problem med något luftläckage eller vacummslang, men tycker ju att det skulle ha upptäckts vid ett trycktest.

Långsökt, men har du en annan CAS att prova med?

Har du provat att lägga upp en tråd på NOGS?


Biltokig
40 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
#15
Asimo skrev:
Hmmm... Då är mina ideer slut för tillfället. Kan kolla lite i WSM:en om du inte har den själv, men då jag har den på en annan dator, inte föränn imorgon.

Med min 200SX slutade alltid alla problem med något luftläckage eller vacummslang, men tycker ju att det skulle ha upptäckts vid ett trycktest.

Långsökt, men har du en annan CAS att prova med?

Har du provat att lägga upp en tråd på NOGS?

Jag har ingen annan CAS men här finns kanske någon man kan låna en av, får höra mig runt lite.

Jag är inte medlem på NOGS så jag kan inte lägga upp en forum tråd sad
Men jag har läst andras med liknande fel men inte hittat något till någon hjälp..... hmm

Sen har jag läst i Nissans verkstads manual och mätt och provat de flesta komponenter de säger kan vara fel men inte hittat något fel där iheller. jag hade nästan gissat på ett vacuum läckage själv men jag har bytt alla sangar, trycktestat rör och sprayat startgas på insugspackning och plenumet men inte hittat nått läckage..... sad

Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland.

229 Inlägg
30 juni 2011
#16
Regga dig på nogs då wink det é ju gratis!

Biltokig
40 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
#17
Frallam skrev:
Regga dig på nogs då wink det é ju gratis!

De e de inte alls..... Medlem kostar 400kr/år och "stödedlem kostar 150kr/år.
Tycker det är lite onödigt att betala de pengarna eftersom jag egentligen hade tänkt överge Nissan, om den nu hade funkat....... tongue

Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland.

229 Inlägg
30 juni 2011
#18
Men Robin, du ska inte gå med i klubben, du ska registrera dig på forumet, det är helt gratis, viill du ta del av deras erbjudanden och vara med på banträffar msåte du gå med i klubben och betala en slant. forumet är helt GRATIS.

http://www.nogs.se/index.php?option=com … ;Itemid=54 GRATIS

GRATIS






GRATIS wink

Saabmeck
233 Inlägg
1 juli 2011
#19
Känns som att de kommer att sluta med att du får riva ner hela motorn för o inspektera djuuupt inne i motorn wink

"Ta det aldrig lungt, kör alltid 90 på 50 väg!" - Ronny och Ragge

229 Inlägg
1 juli 2011
#20
Sluta va så negativ kribban wink


Sök