2684
Sök

Har chippat Saab Turbo X och köpt ett öppet filter men tappar kraft?!!

38 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
Tja chippade bilen en vecka sen och köpte ett öppet luft filter men ibland när jag accelerar tappar motorn kraft, kan det bero på luft filtret eller att aktiva 4 hjulsdrivet kommerigång och drar ner på kraften?

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
28 juni 2011
yusuf_85 skrev:
Tja chippade bilen en vecka sen och köpte ett öppet luft filter men ibland när jag accelerar tappar motorn kraft, kan det bero på luft filtret eller att aktiva 4 hjulsdrivet kommerigång och drar ner på kraften?

åk in och låt saab koppla in datorn....det är en bra början smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

362 Inlägg
28 juni 2011
Kan vara att luftfiltret suger varm luft.

Är rätt varmt under huven testa att sätta dit orginal luftboxen och se om det blir någon skilnad.

Vilken firma fixa chippet?

38 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
Ska testa det! körde på ordentlig för att kolla om det kunde va något annat efter ett tag så började motor lampan att blinka och motor gick ojämt slog av tänningen ,slog på igen körde vidare utan problem kan förmodligen vara luft filtret. trimmet och luft filtret är från bsr. besviken man blir om det är luft filtret som man pröjsa 1675 kr för!

362 Inlägg
29 juni 2011
yusuf_85 skrev:
Ska testa det! körde på ordentlig för att kolla om det kunde va något annat efter ett tag så började motor lampan att blinka och motor gick ojämt slog av tänningen ,slog på igen körde vidare utan problem kan förmodligen vara luft filtret. trimmet och luft filtret är från bsr. besviken man blir om det är luft filtret som man pröjsa 1675 kr för!

Okej nu ska jag inte smutskasta företag men enligt mig så finns det bara få företag som kan saab nordic, maptun och trollspeed dem är dom ända som skulle få röra min bil. Men testa med luft filtret annar är det bara å åka tillbaka till bsr så får dem lösa problemet

rb26dett
136 Inlägg
29 juni 2011
Kompisen hade liknande problem med sin Saab efter chippning. kommer inte ihåg vilket företag som chippade den, men dom på nordic kollade upp den iaf. konstaterade att det var LMM som bottnade vid max påfrestning.

Mvh/Eric

"anti antispinn"

38 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
Har inte hunnit byta filtret och testa orginalet, men vad står LMM för?

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
30 juni 2011
LMM=Luftmassemätaren. Den va kass på min, å då gick bilen som en påse skit,byt den så ska du se att den piggnar till. Du har inte kollat felkoder då?
Senast redigerat av Woogensea (30 juni 2011)

En gång Volvo, Alltid Volvo

362 Inlägg
30 juni 2011
Är det ett torrt eller vått filter?
Är det ett vått är ju risken att du har dragit LMM genom å sätta dit den hmm

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
1 juli 2011
Jag kör med BSR:s öppna filter i min, funkar klockrent. Problemet med "våta" filter uppstår oftast när folk rengör dem å dränker på för mycket olja....å följande blir förstås kass Lmm....Annars så funkar det fint.

En gång Volvo, Alltid Volvo

38 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
Har inte kollat upp LMM eftersom det funkar med orginal filtret tror jag men...
Har sprayat på lagom med olja, men tror ej att jag har dränkt filtret med olja. Eller kanske att det vart lite för mycket olja på den. Men inga problem med orginal filtret ska skruva på öppna filtret igen. Motorn tappade kraft efter lite omkörningar och på frestningar kör på ca 5000 vpm och uppåt, början är det inga problem men efter ett tag så trampar man ner gasen men det blir ingen drag sist så forstatte jag o trampa för att kolla då började motor lampan o blinka ska ut o köra idag får se hur det går. Men om det är så att oljan sugs in eftersom det är vid höga varv och när motorn suger in som mest, tar det länge innan oljan tar slut eller ska man tvätta den olja på nytt?

38 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
Tror att det var oljan som sögs in i insuget, inga problem med det idag. Men fan va snabbt motorn blir varm, tempen på oljan går på max efter ca 10 min körning och säger att man stannar eller att man kör på tomgång. Men efter det när man kör på hög växel och låga varv så darrar och avgas ljudet låter ljupare och mörkare någon tips vad det kan bero på?

213 Inlägg
2 juli 2011
Vad är det för chip du har slänt i bilen ?

Låter ju som det är något ful chip modell värre som kostar 2000:- och ska ge MASSA effekt.

38 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
Chippet är från bsr och det kostar inte 2000 kr hehe..

213 Inlägg
3 juli 2011
Kanske dax att prata med BSR var det kan vara.
För snart skulle jag gissa på att du har dödat din motor.

Tekniker
624 Inlägg
362 Inlägg
4 juli 2011
yusuf_85 skrev:
Tror att det var oljan som sögs in i insuget, inga problem med det idag. Men fan va snabbt motorn blir varm, tempen på oljan går på max efter ca 10 min körning och säger att man stannar eller att man kör på tomgång. Men efter det när man kör på hög växel och låga varv så darrar och avgas ljudet låter ljupare och mörkare någon tips vad det kan bero på?

Om du suger in olja i insuget så pajar LMM direkt och är trasig inget som kommer och går.
Men som dem andra skrev be dom kolla chippet eller lämna tillbaka och vänd dig till någon firma som kan saab...

Sök