2718
Sök

Lexus IS 200 - Inkoppling utav bas och slutsteg

78 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
Hej på er!

Har köpt min första bil som 18 åring (Lexus IS200), och nu är det dags för mig att koppla in en bas och ett slutsteg som jag har köpt.

Det är ingen mega bas eller så som jag ska sätta in så har inga planer just nu på att byta framsystemet då jag är jäkligt nöjd med det som sitter i nu.

Problemet som jag har kommit till är att jag inte verkar ha lågnivå på min huvudenhet (original).

Antagligen är det bäst att byta huvudenhet (vad vet jag) men jag vill helst hålla mig till orginalet,

Hur kan jag lösa mitt problem? Finns det någon adapter?

Är det någon som har en Lexus IS200 som har uppgraderat ljudet och stött på detta problem? (Ifall ja, hur löste du det?)

Tack för svar.

78 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
Har fått denna rekommenderad: http://www.brl.se/sv/artiklar/pc1-610.html

När jag sedan kollade på samma hemsida hittade jag detta: http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … apter.html

Någon som testat nån av dom?

78 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
Kom på en till fråga: Mitt original batteri ligger på 52 Ampere, mitt ljudsystem är avsäkrat för 80 ampere? Jag vet inte riktigt men hur påverkas systemet? batteriet? negativt/positivt?

21 761 Inlägg
29 juni 2011
Jag har inte provat någon av adaptrarna, men SLI2 "känns" ju ha lite mer kvalitet. Det står inget om att den billigare modellen har remoteutgång, det har SLI2.

Angående batteriet så kan man inte jämföra antalet amperetimmar med vilken säkring det är på en strömkabel eller slutsteg. Ditt batteri är på 52 amperetimmar, inte ampere. Detta visar bara hur mycket energi det finns i batteriet. Ett bilbatteri kan ge ut flera hundra ampere om det behövs, dock sjunker spänningen då. smile

Vilka grejor (bas+slutsteg) har du köpt?

78 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag har inte provat någon av adaptrarna, men SLI2 "känns" ju ha lite mer kvalitet. Det står inget om att den billigare modellen har remoteutgång, det har SLI2.

Angående batteriet så kan man inte jämföra antalet amperetimmar med vilken säkring det är på en strömkabel eller slutsteg. Ditt batteri är på 52 amperetimmar, inte ampere. Detta visar bara hur mycket energi det finns i batteriet. Ett bilbatteri kan ge ut flera hundra ampere om det behövs, dock sjunker spänningen då. smile

Vilka grejor (bas+slutsteg) har du köpt?

Tack för ditt svar, nu har jag lärt mig något nytt smile

Har köpt detta: http://dbakuten.se/detail-item_id-318902

21 761 Inlägg
29 juni 2011
Det där paketet borde ju spela på rätt bra. Om jag förstår specarna rätt så har baslådan totalt 2 Ohms impedans och då ger steget ut lite mindre än 800 WRMS, men det kan ändå dra en del ström när man krämar på.

Du bör hur som helst se över bilens strömförsörjning, dvs både batteri och generator med tillhörande kablar. Sånt är alltid bra att kolla upp, oavsett om man har en stereoanläggning eller inte. smile

78 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det där paketet borde ju spela på rätt bra. Om jag förstår specarna rätt så har baslådan totalt 2 Ohms impedans och då ger steget ut lite mindre än 800 WRMS, men det kan ändå dra en del ström när man krämar på.

Du bör hur som helst se över bilens strömförsörjning, dvs både batteri och generator med tillhörande kablar. Sånt är alltid bra att kolla upp, oavsett om man har en stereoanläggning eller inte. smile

Okej ska göra det smile tack för hjälpen!

21 761 Inlägg
29 juni 2011
Om du misstänker att batteriet har ett gäng år på nacken så kan du byta ut det. Jag brukar rekommendera att sätta så stort som ryms på batterihyllan, ser ingen nackdel med detta. Din bil verkar ha ganska kort men högt batteri enligt de rekommendationstabeller jag har kollat på (hos Tudor och Varta), då får det kanske inte plats med speciellt mycket större batteri. 60-65 Ah ska dock få plats om man väljer rätt modell.

Är du osäker på nuvarande batteriets skick så kan du fråga på en bilverkstad/bilelektrisk verkstad om de kan testa ditt batteri med belastningsprovare, då får du reda på batteriets verkliga skick. smile

78 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om du misstänker att batteriet har ett gäng år på nacken så kan du byta ut det. Jag brukar rekommendera att sätta så stort som ryms på batterihyllan, ser ingen nackdel med detta. Din bil verkar ha ganska kort men högt batteri enligt de rekommendationstabeller jag har kollat på (hos Tudor och Varta), då får det kanske inte plats med speciellt mycket större batteri. 60-65 Ah ska dock få plats om man väljer rätt modell.

Är du osäker på nuvarande batteriets skick så kan du fråga på en bilverkstad/bilelektrisk verkstad om de kan testa ditt batteri med belastningsprovare, då får du reda på batteriets verkliga skick. smile

Mitt batteri ska vara helt nytt, så det bör ju vara i bra skick wink

51 Inlägg
29 juni 2011
Hejsan!
Mitt första ljudbygge i min förra Lexus var med en sådan adapter i första länken, funkade bra ett tag sen brändes steget.
Kan inte säga att det berodde på adaptern men vågade inte köra med den längre efter det så då bytte jag till en stereo med lågnivå och då lät det mycket bättre på alla sätt och vis efteråt

78 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
Banck skrev:
Hejsan!
Mitt första ljudbygge i min förra Lexus var med en sådan adapter i första länken, funkade bra ett tag sen brändes steget.
Kan inte säga att det berodde på adaptern men vågade inte köra med den längre efter det så då bytte jag till en stereo med lågnivå och då lät det mycket bättre på alla sätt och vis efteråt

Ok, vad för lexus hade du? Jag har beställd den dyra eftersom den verkar ha bättre kvalité. jag har faktiskt tänkt lite på att byta huvudenheten men känns som att det kommer bli tomt när jag plockar bort originalet?

51 Inlägg
29 juni 2011
peterniklas skrev:
Banck skrev:
Hejsan!

Ok, vad för lexus hade du? Jag har beställd den dyra eftersom den verkar ha bättre kvalité. jag har faktiskt tänkt lite på att byta huvudenheten men känns som att det kommer bli tomt när jag plockar bort originalet?

Jag hade en is200 -02 du hittar den på min sida.
nej då köper du en sån där ram till stereon så blir det kanon snyggt med en stereo i passande färg.
Har en sådan ram liggandes om jag inte minns fel...

78 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
Banck skrev:
peterniklas skrev:
Banck skrev:
Hejsan!

Jag hade en is200 -02 du hittar den på min sida.
nej då köper du en sån där ram till stereon så blir det kanon snyggt med en stereo i passande färg.
Har en sådan ram liggandes om jag inte minns fel...

Okej, får väl bli att köpa en sådan ifall jag inte nöjer mig med det jag har nu smile tack för tipset!

78 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
hehe har kommit på en ytterliggare fråga, vad menas med att ett slutsteg är dockningsbart för t.ex. 1600w rms 2ohm?

21 761 Inlägg
29 juni 2011
Man kan koppla ihop detta steg med ett likadant och få ut dubbla effekten, men då tål stegen tillsammans som lägst 2 Ohm istället för 1 Ohm. Man kan säga att stegen "bryggkopplas ihop", fast man kan bara göra så med steg som är gjorda för sånt och de måste alltså även vara exakt likadana. smile

78 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
Önskar gärna ett snabbt svar/länk till guide. Sitter här och hade förväntat mig att basarna var kopplade i själva lådan men det måste jag fixa själv. har ett kopplingsschema och så men har fastnat. I själva lådan så finns dessa kablar till varje bas (2st):

Röd och svart vanlig smal kabel som går till en 3,5mm hane

Sedan en vit och blå power kabel med varsin kabelsko på sig som går till plus och minus på utsidan av baslådan. varför sitter det en kabelsko på kabeln? (den passar ej på basen).

På vardera bas finns det 4 st "kontakter", man trycker ner kontakten och sedan trycker in kabeln och sen släpper man så sitter kabeln fast imellan. Dessa 4 kontakter är 2 röda och 2 svarta, varav de svarta har en siffra på huvudet (en fyra), de röda kontakterna har ett ohm tecken på huvudet.

Hur kopplar jag ihop detta?

78 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
någon som snälla kan hjälpa mig så att jag kan fortsätta mitt bygge smile

tacksam för svar

21 761 Inlägg
30 juni 2011
Jag är väldigt säker på att det stod 2 Ohm i produktbeskrivningen till baspaketet i går, men när jag kollar nu så står det 1 Ohm. Skumt. hmm

Det är iaf svårt att ge säkra råd när det inte finns bilder på grejorna, måste ställa en massa frågor om det du har skrivit. smile

Den där röd/svarta kabeln med 3,5 mm hane, sitter det en liten "ratt" i andra änden?
I så fall bör det vara remotekontrollen till slutsteget, enligt stegets manual ser det åtminstone ut att kunna sitta en 3,5 mm kontakt i steget för remotekontrollen.

Den vita och blåa powerkabeln med kabelskor, är den ganska lång (typ 10 meter)?
Då borde det vara högtalarkabeln till baslådan och själva basarna. Rimligtvis ska den kapas av så att den blir en del mellan steg och baslåda, sedan några "kabelsnuttar" som kopplar ihop basarna inuti lådan.

Basarna har dubbla talspolar, därför sitter det 4 st kontakter på varje bas. Det ska sitta kabel från röd till röd och sedan från svart till svart, gör likadant på båda basarna. Då blir talspolarna parallellkopplade med varandra.

Frågan är nu hur båda basarna ska kopplas till anslutningsterminalen inuti lådan, för att kunna säga hur du ska göra så måste du skriva om det sitter 4 st anslutningar (2 st röda, 2 st svarta) eller två anslutningar (1 st röd, 1 st svart). Skriv även hur terminalen ser ut på utsidan av lådan, dvs om det ska sitta ringkabelskor eller om kablarna ska skruvas/klämmas fast.

78 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
Var lite otydlig kanske.

lite bilder (dock lite dålig kvalité):
En av basarna och 4 anslutningar (2svarta 2röda): http://img718.imageshack.us/img718/6172/photo1in.jpg
Kablarna som redan satt från uttaget inne i baslådan, Vit och blå som är kopplade till plus och minus på "uttaget": http://img52.imageshack.us/img52/1667/photognu.jpg

uttaget och kablarna jag snackar om: http://img813.imageshack.us/img813/8236/photo2px.jpg

På självaste baslådan så sitter det 2 st sånna här "uttag" som jag visar på senaste bilden, med samma kablar på båda. alltså med andra ord för varsin bas. Går det inte då att koppla ihop de 2 svarta anslutningarna på basen och sedan till minus? sedan samma sak med de 2 röda anslutningarna? Eller måste jag koppla ihop båda 2 basarna med varandra?

hoppas du fick lite mer info, men du ska veta att jag är väldigt glad över din hjälp! tack!

21 761 Inlägg
30 juni 2011
Där blev det inget rätt. hmm

Den röd/svarta kabeln, hur sitter den fast i terminalen?

Blå och vit kabel ska sitta på vardera bas iaf, men på varje bas måste ju talspolarna kopplas ihop också. På varje bas ska du koppla båda svarta anslutningarna till minus på lådterminalen, sedan samma sak med röda anslutningarna. Stämmer bra det. Behövs dock lite mer kabel för att kunna koppla ihop dem.

När allting är färdigkopplat inuti lådan så får du koppla vardera terminal till vardera plus och minus på stegets utgångar. smile

Sök