3306
Sök

Hur koppla spolarna på basen när 1bas ist för 2st ska användas.

55 Inlägg
4 juli 2011
Trådstartare
Hej ska börja på ljudbygget bak i supran nu och ska använda 1st 12" RE bas med dubbla talspolar.

Förut när jag använde 2st RE basar så kopplade man + till + mellan spolarna ,och - till - såklart ,sedan vidare till steget som vanligt (Magnat monoblock)

Nu vill jag bara använda den ena basen och samma slutsteg ,hur ska jag kopplaihop talspolarna för att kunna spela basen i 1ohm.

Sedan undrar jag hur man kopplar in kabeln på steget för att få ut maxeffekt från det ,finns ju lixom 2st + och 2+ men jag kommer bara ha 2 kablar att koppla in till steget nu?

Säkert lätt för er som kan men vill vara säker på att jag gör rätt.

Som vanligt tack för snabba svar!

3 466 Inlägg
4 juli 2011
Beror helt på vad det är för spolar på basen.. men har du haft 2st basar tidigare o kört steget i 1ohm så kan du inte göra det med en bas, då är det 2 ohm som gäller.

Om vi antar att du har dubbla 4ohm spolar så drar du enkelt ihop plus med plus och minus med minus, om du sen parallellkopplar spolarna på basen eller om du drar separat kabel från varje spole till steget spelar ingen roll.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

55 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
Okej ,jo jag tror det var 2x4ohm spolar ,så om jag fattade rätt +från ena spolen till den andra spolen sedan vidare till + på steget ,samma med - också ?

finns ju dock 2 + och 2 - på steget ska man lämna 2 st "hål" tomma då?

6 851 Inlägg
5 juli 2011
dra då en en + och en - till varje utgång på steget. Antar att du har ett monoblock, så funktionen blir den samma ändå.

55 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
Japp ett monoblock , ska jag dra från varje talspole direkt till steget menar du du utan att koppla ihop spolarna före?

6 851 Inlägg
5 juli 2011
ja, de två kanalerna som du ser på steget är ihop kopplade innuti steget, så det blir en paralell koppling ändå och med detta 2ohms belastning på steget.

6 851 Inlägg
55 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
Ett magnat tribal X one , som jag ska använda tillsammans med en 12" RE 2x4ohm? talspolar. När jag hade 2 basar så satte man + till + på andra spolen och samma med - , sedan vidare till steget och det blev då 1 ohm med 2 basar.

6 851 Inlägg
5 juli 2011
Men koppla som jag skrev så funkar det i 2ohm. + och + från basarna ner till + och + på steget, lika med - kablarna.

Dock så KANSKE man kunde önskat ett tex. Black Core One till basarna..? (även det Magnat)

55 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
Alltså nu ska jag bara använda mig av 1 bas ,kanske var lite otydlig ,jag har 2 + på basen och 2 - ska jag dra kablar rakt från dom till steget då utan att paralellkoppla ihop dom före?

Har haft det i en annan bil förut och det spelad bra med dom dubbla basarna men nu vill jag har kvar lite plats i suprans bagage och heller inte för mycket bas så tänkte att det får bli som det blir=)

6 851 Inlägg
5 juli 2011
men JA.rakt från spolarna ner i steget.

55 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
Okej då förstår jag rätt ,är otroligt trög när det gäller billjud.

Tack så mkt

115 Inlägg
5 juli 2011
haeggroth skrev:
Okej då förstår jag rätt ,är otroligt trög när det gäller billjud.

Tack så mkt

Egentligen är det samma sak som att koppla ihop plusarna och minusarna på talspolarna och dra en kabel ner till steget och koppla på ena plusen och ena minusen (ja, att lämna två skruvar tomma). Men vill du vara på den säkra sidan är klart du kan dra en kabel till varje.

Sök