2464
Sök

Hjälp angående volvo 740, B230F!

270 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#1
Hallå på er, får snart en infarkt på grund av min bil.

För några dagar sedan började han gå förbannat underligt. gick på 3 cylindrar ibland osv.
Till slut gick han på 2, då körde jag hem helvetet och började skruva me den, då gjorde jag följande:


Bytt Soppapump, samt relä
Bytt Fördelare, samt rotor och lock
Bytt Tändkablar samt stift.
Bytt Luftmassemätare
Bytt tändmodul samt Tändspole
Justerat tändningen
Kollat så att motorn är nollad
Komptest, 11.5 bar på samtliga


Det kommer bensin ur samtliga spridare och alla stift har gnista, Först gick de iallafall smyga upp bilen till 3000 varv (även att de tog 5 timmar) Men nu går bilen bara på 1 cylinder!


OBS, det är en 88A med lh 2.2

Har även tagit bort kontakten till diversa givare (Spjäll/tempgivare till sprutet/tomgångs motorn osv..)



Börjat fundera på tändboxen eller bränsleboxen.


Om ni har några ideér så får ni mer än gärna skriva dem här!


121 Inlägg
7 juli 2011
#2
kollat tjuvluft? men det ska de inte göra för att den inte ska gå på alla har du kollat bränslefiltret då?


270 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
#3
Har inget bränslefilter, ägaren innan har plockat bort de under bilen. Och säg nu inte att det är det som är problemet, för jag har kört så ett par månader innan.


121 Inlägg
7 juli 2011
#4
Sakiq skrev:
Har inget bränslefilter, ägaren innan har plockat bort de under bilen. Och säg nu inte att det är det som är problemet, för jag har kört så ett par månader innan.

Varför plocka bort det? sitter ju där för en anledning och har det släppt rost flagnor så har dom ju inte stoppat som det ska vid filtret utan kan sittar vartsom helst. Men prova att koppla ur bränsle slangen och sätt ner den i en 1,5l petflaska och kör med starten ca 15 sekunder borde fylla upp en del då eller ta hjälp av en kompis som kan se flödet.


1 758 Inlägg
8 juli 2011
#5
Sakiq skrev:
Har inget bränslefilter, ägaren innan har plockat bort de under bilen. Och säg nu inte att det är det som är problemet, för jag har kört så ett par månader innan.

Kan mycket väl vara det som är problemet...
Senast redigerat av schnauz (8 juli 2011)

270 Inlägg
9 juli 2011
Trådstartare
#6
Hur skulle det kunna vara det problemet? Bilen har gått så i säkert ett år.

Kommit fram till att fördelarlocket var nått vajsigt med, även att de såg ut som nyss, men har även för lågt soppatryck, för när jag klämmer ihop returslangen så går han som han ska. Ska se om jag kan få ihop armaturen me pumpen igen. Återkommer


1 758 Inlägg
9 juli 2011
#7
Ja, kör du utan filter så fastnar förstås skiten nån annanstans. Tar inte tvärstopp direkt, men efter ett tag så kommer t.ex. någon spridare eller nåt annat att stoppa upp.
Samma sak som att köra utan oljefilter. Går säkert fint i några tusen mil, men förr eller senare tar det stopp.

270 Inlägg
10 juli 2011
Trådstartare
#8
Har ju haft ett filter i motorrummet, Har nu bytt allt jag kan tänka mig. Bilfan startar inte ens ibland.

Så nu får han gå till skroten. Synd ändå, för den är besiktigad ett år till!



Sök