3259
Sök

MDS T5 - Protectfråga samt strömfråga

63 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
#1
Hoi!


Påväg hem från jobbet idag dog basarna tvärt.
Slutsteget som är ett Mds T5 lyser orange. Ingen aning om vad det betyder. Hittar inget i manualen och inget på mds hemsida. Även googlat, men kanske inte google va me mig idag :S

Vad betyder då den lyser orange? Ovangör dioden står de G-PWR och under det R-PWR. Gissar för ground respektive remote?

Basarna är 2x10" Proson. Enkla talspolar på 4ohm. Drivs i 4ohms läge.

Mätte upp strömmen i bilen till följande:

Bilen igång, lätt varv ca 1000-1100,

Batteriet - 13,4v - 13,7v (Inge bra va? Ska väl minst vara 14,2, helst 14,7?)
Plus å Minus på steget samma värde.
Plus på steget och jorden i karossen samma värde.
Minus på steget och remoten på steget samma värde.
Vilospänning på batteriet 13,6v tror jag om jag inte minns fel.

Batteriet har vatten så det är okej. Och vilospänningen verkar väl ok?

Har funkat i flera veckor men så bara tvärdog det.

Jag vet att jag har för tunna kablar till plus och minus. Trodde faktiskt jag hade tjockare då när jag bytte till detta steget, men av ren tur en dag när jag kolla i skuffen såg jag att de stog 25mm. Trodde jag hade minimum på 35 men så fel jag hade. Detta upptäckte jag för ca 1 vecka sen och efter det har jag aldrig höjt ljudet nånting. Har haft bara så man hör vad som spelas för säkerhetens skull.


Har min generator slutat leverera? Och vad betyder den oranga lampan?



Mvh
Mogge
Senast redigerat av morgan_aman (7 juli 2011)

21 761 Inlägg
7 juli 2011
#2
Laddspänningen verkar ju ligga för lågt iaf, det kan man konstatera. Mät om det visar samma värden nere på generatorn också. Din bil har väl extern laddregulator tror jag, såna ska kunna ge 14 V men inte så mycket mer vad jag vet. smile

Vad orange lampa innebär vet jag inte alls.

Hur har du kopplat basarna, dvs vilken impedans belastas steget med?
Senast redigerat av Drönirettab (7 juli 2011)

63 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
#3
Okej. Ja den har då laddat 14,7 förut. Mätte upp när jag satte in slutsteget.

4ohm.
Senast redigerat av morgan_aman (7 juli 2011)

21 761 Inlägg
7 juli 2011
#4
Är det originalgenerator?

Med en sån laddspänning borde generatorn vara en med inbyggd regulator, då kan man få till 14,7 V. Oavsett så är det något knas med laddspänningen, det får du kolla upp. Se över alla strömförsörjningskablar och kika på kolen. smile

Med 4 Ohms belastning på steget ska 25 mm2 kablar funka utan problem, sitter det dessutom minst 60 A säkring så borde den funka också. Observera att detta påstående gäller alltså just för 4 Ohms drivning, det måste sitta kraftigare saker ifall steget belastas med lägre impedans. Viktigt att veta.

187 Inlägg
7 juli 2011
#5
morgan_aman, du skriver att du har 2 stycken Proson 10" som har enkel 4ohm talspole? Om du har det så kan du väl antingen koppla dom i serie och få dom i 8ohm eller koppla i parallell och få 2ohm?

Nya planer..

63 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
#6
Vet ej men den ser inte ut att ha varit rörd på ett tag. Och jag har inte gjort något åt den. Bad dock att sist den var på verkstad skulle dom kolla så den va i bra skick och det va den sa dom.

Okej jag törs inte säga exakt 14,7, men bra nära iaf. Minst 14,4 är jag säker på.

Sitter 150A anl(?) säkring på pluskabeln.

Tack för den informationen iaf! Ska uppgradera me 50mm2 senare när jag byter basar.

63 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
#7
Hoppas jag uttryckt mig rätt nu då. Men steget har ju två plus och två minus. Vilket basarna är kopplat på en varsin då. Då blir det väl 4ohm? basarna är inte ihopkopplade innuti lådan.

187 Inlägg
7 juli 2011
#8
morgan_aman skrev:
Hoppas jag uttryckt mig rätt nu då. Men steget har ju två plus och två minus. Vilket basarna är kopplat på en varsin då. Då blir det väl 4ohm? basarna är inte ihopkopplade innuti lådan.

Om jag inte är helt ute o cyklar så är ++ och -- parallellt kopplade på insidan. Så alltså bör du lasta ner steget i 2ohm?? Rätta mig någon om jag har fel!

Nya planer..

21 761 Inlägg
7 juli 2011
#9
Det är ett monosteg och har bara en utgång. Båda minusutgångarna är ihopkopplade och båda plusutgångarna är ihopkopplade, detta för att bla underlätta inkoppling av flera basar eller bas med dubbla talspolar.

Du har 2 Ohms belastning på steget just nu. smile

25 mm2 kabel är egentligen på gränsen när steget körs med 2 Ohm, dessutom är 150 A säkring egentligen för stort på en sån kabel om man följer rekommendationstabellerna. Dock ska även 2 Ohms drivning fungera med nuvarande setup, den teoretiska spänningsförlusten är inte kritisk.
Senast redigerat av Drönirettab (7 juli 2011)

63 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
#10
EDIT:
Såg ditt inlägg nu efter jag skrivit. Nu är jag med! 2ohm alltså!
Senast redigerat av morgan_aman (7 juli 2011)

187 Inlägg
7 juli 2011
#11
menar att ++ och -- är ihopkopplade i steget smile

Nya planer..

63 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
#12
Nu har jag bytt laddingsregulatorn(inbyggd). Även sprayat alla kablar som har me generator/batteri/startmotor med WD40 och torkat av dom så gott de går.

Spänningen ligger stabilt på 13,9V. Då med lyset i läge 0 och allt annat avstängt.

Ska imorn när motorn är kall, ta loss alla anslutningar och rengöra helt och hållet! Men sen vet jag inte mer vad det kan vara..

Edit:
Spänningen pendla mellan 13,80V - 13,86V först efter bytet. Efter gått lös me WD40 låg den stabilt på 13,9V.
Senast redigerat av morgan_aman (8 juli 2011)

2 035 Inlägg
9 juli 2011
#13
men har du inte bara testat att stänga av stereon och slutsteg och sen sätta på allt igen? HAr du 12v på remoten och plus och det fortfarande lyser orange så verkar det ju vara nåt skumt med steget eller har basarna smält?   Koppla bort basarna från steget å mät så dem fortf är på ca 4 ohm.

Biljudsveteran sen 1984!

63 Inlägg
9 juli 2011
Trådstartare
#14
Har testat startat om ett antal ggr ja.
Ska testa de me basarna!

63 Inlägg
9 juli 2011
Trådstartare
#15
Mätte basarna me multimeter, fick ut 4,2 - 4,3 på båda två.
MEN blir att reklamera slutsteget..
Testade starta utan basarna inkopplade för att se. Visst, de lyste grönt, men på en gång började de ryka lite smått sen sa de pjjooff några ggr så jag stängde av och starta de inge mer..
Men ändå konstigt då de va "helt nytt". De va demoexemplaret som suttit framme till ett par demobasar. Men får se vad dom säger på HiFi.

2 035 Inlägg
9 juli 2011
#16
Många kommer som vanligt klaga på mitt inlägg.
Och säga att det är handhavandefel osv.
Men ännu ett fall där MDS!! inte är så bra
Senast redigerat av bosabengt (9 juli 2011)

Biljudsveteran sen 1984!

63 Inlägg
9 juli 2011
Trådstartare
#17
Jag klagar då inte. Har själv haft bra erfarenheter av MDS och tycker det är riktigt vettiga saker till vettigt pris. Men de är ju vad jag tkr.
Sen att jag mest troligt haft otur nu spelar inte så stor roll. De va ju ett demoex, ingen aning om hur länge de suttit i demostället eller så. Kan ju vart vilken klåfingrig liten unge som helst som vart där och pillat, slagit eller ja. Ska väl inte överdriva men då jag vet att allt är rätt kopplat och jag inte krämat på nånting utan bara provspelat och finlirat så tkr jag att de måste va steget.

21 761 Inlägg
9 juli 2011
#18
Nu säger jag inte att steget pajjade pga för lite ström, men jag tycker ändå att innan du fixar ett nytt steg så bör du se till att generatorn verkligen har stabil spänning (Helst minst 14 V) med motorn på tomgång och endast halvljuset igång. Sedan testar du även att slå på några strömförbrukare och med 2000 varv på motorn bör spänningen kunna hålla sig över 13,5 V.

Hur många förbrukare det ska gå att ha påslagna beror ju på vad generatorn är specad till, skriv gärna hur många ampere den är på. smile

63 Inlägg
9 juli 2011
Trådstartare
#19
Ne jag har tänkt börja i den ordningen att fixa generatorn så allt är grett på den biten.

Generatorn är en BOSCH på 55A.
Laddregulatorn är speccad till 14V stog de.

21 761 Inlägg
9 juli 2011
#20
En standardstorlek på äldre 240 helt enkelt, hade en sån från början på min 240-86 också. Bytte först till en Bosch 80 A, sedan blev det en universal 100 A från Biltema och den har hittills funkat utan problem. smile

Med 55 A generator kommer spänningen att dippa mer eller mindre när ditt steg körs riktigt hårt med låg impedans, det får du vara beredd på. Skicket och styrkan på batteriet avgör hur "mycket" spänningen sjunker, ett kraftigt batteri orkar stabilisera spänningen bättre vid de tillfällen som generatorn inte orkar hålla stabil laddspänning.

Nu har du ju nyss bytt regulator, men som jag skrev tidigare så kan man få till tex 14,7 V med rätt regulator. Finns ett par olika spänningsstyrkor att välja på till Bosch vad jag vet, kanske inte alltid så lätt att hitta någon som säljer dem dock.

Förresten, kollade du hur släpringarna såg ut inuti generatorn när du bytte regulatorn?


Sök