3233
Sök

MDS T5 - Protectfråga samt strömfråga

63 Inlägg
9 juli 2011
Trådstartare
Okej, så med andra ord borde jag byta till en kraftigare generator? Batteriet som sitter i är ca ett halvår. Iofs ett vanligt OKQ8.

Han på mekonomen sa iaf att med den regulatorn jag köpte borde den ladda upp till 14,7V.

Med tanke på att jag bara hade 25mm2 kabel (vilket jag skrev, jag trodde helt säkert att de va 35mm2 men sen såg jag) så har jag inte spelat hårt alls.

Och jag chansa först på att byta regulatorn på plats. Skruvade alltså inte av generatorn. Kunde inte heller se in i den då den sitter nere på höger sida av motorn, lite trångt. Tänkte chansa och byta regulatorn först och se om de blev nån skillnad.

Skrev också att jag skulle ut och rengöra alla kontakter men blev inge av me det idag. Men eftersom den har laddat bra förut så kanske det är generatorn som håller på att ge upp ändå? Eller släpringarna mer exakt?

21 761 Inlägg
10 juli 2011
Släpringarna slits med åren, är de ojämna i ytan eller väldigt smutsiga så blir det dålig kontakt med kolen trots nya kol. Generatorn kan vara på väg att ge upp pga slitage, men helt säker är jag ju inte. Jordförbindelsen mellan generatorchassit och motorn är viktig, det kan exempelvis bli dålig kontakt där generatorjordkabeln sitter fastskruvad i motorn (var så på min bil).

Jag fick ingen klarhet i om du även hade mätt spänningen nere på generatorn, det skulle vara intressant att veta ifall det bara är 13,9 V där också. Eftersom han på Mekonomen sa att regulatorn skulle ge 14,7 V så bör ju spänningen också ligga däromkring, inte nästan 1 V under. smile

63 Inlägg
10 juli 2011
Trådstartare
Vart sitter generatorjordkabeln i motorn? Har inte sett någon sån när jag kollat runt lite.

Har bara mätt den kontakten på generatorn man kommer åt uppifrån. Tror de kanske sitter en till kontakt ner mot vägen lr nåt sånt? Den har jag inte mätt upp. Men om du menar den man ser/kommer åt så äre samma där.

21 761 Inlägg
10 juli 2011
På min generator satt kabeln från ena skruven på generatorchassit till själva generatorfästet i motorblocket, satt "fastklämd" kan man nästan säga. En kort kabel, typ 15-20 cm lång bara. smile

Sök