3635
Sök

Simons Sportavgassystem!

13 Inlägg
9 juli 2011
Trådstartare
Tja!
Nu när första bilen är inköpt så har jag börjat fundera stort över hur jag ska gå till väga för att få ett mer sportigare ljud. Jag har tittat runt på forumet efter konkreta svar men jag skulle vilja ha mer specifika svar och om någon skulle kunna berätta egna erfarenheter och liknande.tongue

Jag har en Volvo S60 2.4 01', 140 hk. Jag har kollat på Simons system eftersom dom verkar väldigt vettiga och ligger hyffsat bra i pris.smile

Hur är kvalitén på Simons system och vilken ökning i ljud är det? Vill inte ha något japs bröl, ett sportigt ljud som märks när man trampar till! smile Hur är passformen och hur lätt är de att sätta på? Har tillgång till lyft osv.

Tacksam för svar!! smile

MVH//
Björn

2 337 Inlägg
10 juli 2011
Jag har haft Simons pa tva bilar, en Vento 1.8 och en Saab 9-3 Aero. Jag har blivit nojd bada gangerna. Tog inte lang tid att hanga pa och det passade som det skulle. Ljudet... det blir inte overdriven skillnad. Lite lite dovare ton vid tomgang och lite rappare ljud vid gaspadrag, men inget som stor nar man ligger och kryssar pa motorvagen.

Smålänning
7 883 Inlägg
10 juli 2011
Simons hade jag på min gamla 740.

Fruktansvärt bra passform, och ljudet blev lagom. I dne bilen märkte man av en viss effektökning i mellan och högvarvregistret också.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

13 Inlägg
10 juli 2011
Trådstartare
Okej! Tack för svaren!smile Just det jag letar efter, nåt som skiljer sig från original fast inte för mkt! smile
Hur har kvalitén varit? Har de hållt bra osv? Rost? smile
Senast redigerat av Bjaernen (10 juli 2011)

2 337 Inlägg
10 juli 2011
Ventons sag bra ut nar jag salde den ett ar senare, Saaben har det suttit pa drygt ett ar. Inga tecken pa rost an dar heller.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
10 juli 2011
Har simons 2" med extraktorgrenrör på min golf 1 gti, passformen är suverän, bara att hänga dit. Låter ganska nice, men funderar på att ta bort den första dämparen då det låter ganska nära originalet med mkt dämpning.

151 Inlägg
10 juli 2011
Inte särskilt nöjd med det. Tyvärr rostade mitt upp ganska fort. Dock var ju passformen grymt bra.
Synd att Jt inte finns till S60 utan turbo. Tycker dom låter bättre

Whatever :)
1 652 Inlägg
10 juli 2011
Simons är väl rostfritt? Det ska inte rosta sönder wink Annars är det bara att byta, du ska ha bra med garanti om det rostar.

Jt, kör jag med på min 940 för 3de året och inte en fläck till rost angrepp eller påbörjan.. Hel nöjd. Men ska bocka mitt egna system i glödgat rostfritt på jobbet smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

388 Inlägg
10 juli 2011
EvoJenza skrev:
Inte särskilt nöjd med det. Tyvärr rostade mitt upp ganska fort. Dock var ju passformen grymt bra.

Till S60 finns bara Simons sportsystem i rostfritt kromstål och detta har en livslängd på 10-20 år till volvo 900 kan du därimot köpa aluminiserat och dessa system skall ej förväxlas med simons system i kromstål och rostfritt då vi snackar helt annan kvalité du får helt enkelt det du betalar för.
Passformen är i min mening bland dom bästa på marknaden till skillnad från ex.JT system som inte håller samma mått i min erfanhet ljudet är doft och ganska diskret sportigt blir lite mer om man byter främre rör och katten,JT (som nu inte finns till just S60) är en halv tum större och ger således mer ljud.

151 Inlägg
10 juli 2011
yoppe skrev:
EvoJenza skrev:

Till S60 finns bara Simons sportsystem i rostfritt kromstål och detta har en livslängd på 10-20 år till volvo 900 kan du därimot köpa aluminiserat och dessa system skall ej förväxlas med simons system i kromstål och rostfritt då vi snackar helt annan kvalité du får helt enkelt det du betalar för.
Passformen är i min mening bland dom bästa på marknaden till skillnad från ex.JT system som inte håller samma mått i min erfanhet ljudet är doft och ganska diskret sportigt blir lite mer om man byter främre rör och katten,JT (som nu inte finns till just S60) är en halv tum större och ger således mer ljud.

Jaha, visste inte att det bara fanns i rostfritt. Bakläxa att jag inte kollade det innan. Jag hade det vanliga billiga till min 850 och det var ju schweizerost efter 1,5 år.

Sök