3462
Sök

Volvo 244 - Småtrimma

438 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
#1
Hejsan!

244 är inte den snabbaste bilen som alla vet. Men vad jag har sett att folk kan göra underverk med en b21 motor. Jag är själv inte ute efter en sportbil, för jag har en annan redan, däremot är den så fruktansvärt seg att ja undrar om det finns några enkla sätt att trimma bilen och om det finns färdiga trimdelar att köpa. Då menar jag inte ombyggnad av motorn dvs att ja måste plocka ut den å så. Utan byta av förgasare etc. Jag är amatör men är inte händig eller kan mecka. Dock har jag tillgång till en bilfirma.

Är jättetacksam för svar!

Ps. Det är en automatlåda och motorn är en 2.1 liters!

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 juli 2011
#2
Det mest kostnadseffektiva är att byta motor, men det förutsätter att man gör allt själv. Det näst bästa är nog att införskaffa en Weber-förgasare med insug, en brytarlös fördelare från en senare 240 kan också vara en god idé.
Att byta fördelare gör ingen nytta för effekten i teorin men i praktiken så hjälper det en del då det kräver kunskap & nogrannhet för att få en brytarfördelare att lira perfekt. Det vanliga är att brytarna är mer eller mindre feljusterade, dessutom påverkas en brytarfördelare mer av slitage än en brytarlös.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

124 Inlägg
13 juli 2011
#3
Och automat tillsammans med en gamal b21a är nog ingen höjdare. Men vill du ha kvar din låda så är de kanske som ovanstående talare säger.

438 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
#4
Nej en automat å b21 är ingen rally motor! Att byta motor låter som en intressant idé. Vilken motor är den bästa? Har hört att en 740 motor med turbo kan vara något? Men vart kan man få tag på weberförgasare annars?`

Ett motorbyte drar väl ner värdet på bilen? tongue

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 juli 2011
#5
Louca skrev:
Nej en automat å b21 är ingen rally motor! Att byta motor låter som en intressant idé. Vilken motor är den bästa? Har hört att en 740 motor med turbo kan vara något? Men vart kan man få tag på weberförgasare annars?`

Ett motorbyte drar väl ner värdet på bilen? tongue

Det finns massor att läsa om motorbyten, det är bara att söka. Det som verkligen drar ner värdet på en 240 är väl egentligen "invalidagregatet" tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

438 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
#6
haha vad är det?

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 juli 2011
#7
Automatlådan! Jag har försökt sälja en helt nybesiktad sådan för några år sedan, folk ringde och när man sa "automatlåda" så fick man ju nästan luren i örat. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

612 Inlägg
14 juli 2011
#8
Louca skrev:
Ett motorbyte drar väl ner värdet på bilen? tongue

Beror på ursprungsmotor, motorn man byter till, och köparen. En B21A på 97-107hk (enligt min Haynesbok, men den gäller nog inte alla årsmodellerna) kanske är mest intressant för någon som har tummen mitt i handen och bara vill transportera röven från A till B, medan en B23E på 136-140hk eller något annat mer spännande lär tilltala yngre personer med tung högerfot desto mer.

Sedan är det en del jobb med bytet, och beroende på vad du väljer kan det bli lite bekymmer med besiktningen. Ingen lär märka om du byter en B21A till en B23A (båda med förgasare, som jag antar att du har?), men å andra sidan blir det inte många hästar extra heller då. Att byta från förgasare till insprutarmotor blir ju betydligt mer jobb, men visst går det. Annars går det ju alltid trimma... wink
Senast redigerat av G-sson (14 juli 2011)

329 Inlägg
14 juli 2011
#9
G-sson skrev:
Louca skrev:
Ett motorbyte drar väl ner värdet på bilen? tongue

Beror på ursprungsmotor, motorn man byter till, och köparen. En B21A på 97-107hk (enligt min Haynesbok, men den gäller nog inte alla årsmodellerna) kanske är mest intressant för någon som har tummen mitt i handen och bara vill transportera röven från A till B, medan en B23E på 136-140hk eller något annat mer spännande lär tilltala yngre personer med tung högerfot desto mer.

Sedan är det en del jobb med bytet, och beroende på vad du väljer kan det bli lite bekymmer med besiktningen. Ingen lär märka om du byter en B21A till en B23A (båda med förgasare, som jag antar att du har?), men å andra sidan blir det inte många hästar extra heller då. Att byta från förgasare till insprutarmotor blir ju betydligt mer jobb, men visst går det. Annars går det ju alltid trimma... wink

men dööö, det är ju trimma han är inne på, läs vad andra skrivit innan, han är väl knappast heller så intresserad av vad som tilltalar en köpre, utan vad som drar ner värdet!!

jadu, det dukan göra om du ente vill ta av toppen iaf så är det första jag kommer att tänka på är bättre förgasare, om din motor är förgasarmotor, vilket jag förmodar, typ weber, som även ofta kan vara en snålare fögasare(vid normaltung högerfot) men som gör motorn starkare. annat kan la vara extraktorgrenrör, byta till elektrisk kylfläkt  (för att minska på glajjor som sjtäl effekt från motorn) kanske en flaska stp å nytt luftfilter^^

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

612 Inlägg
14 juli 2011
#10
hede_racing skrev:
men dööö, det är ju trimma han är inne på, läs vad andra skrivit innan, han är väl knappast heller så intresserad av vad som tilltalar en köpre, utan vad som drar ner värdet!!

"Men dööö", för att använda din rinkebysvenska eller vad det nu är för avart från det svenska språket du försöker använda för att kommunicera, jag svarar på frågor han har ställt. Tål du inte det utan att käfta emot kanske du ska prova något annat än att lägga tid på forum, förslagsvis att lära dig korrekt svenska och normal hyfs.

329 Inlägg
14 juli 2011
#11
G-sson skrev:
hede_racing skrev:
men dööö, det är ju trimma han är inne på, läs vad andra skrivit innan, han är väl knappast heller så intresserad av vad som tilltalar en köpre, utan vad som drar ner värdet!!

"Men dööö", för att använda din rinkebysvenska eller vad det nu är för avart från det svenska språket du försöker använda för att kommunicera, jag svarar på frågor han har ställt. Tål du inte det utan att käfta emot kanske du ska prova något annat än att lägga tid på forum, förslagsvis att lära dig korrekt svenska och normal hyfs.

haha, sorry för stavfel, och om du tar det jag skrev som ett påhopp, va trött igår.

låt oss hjälpa ts istället'

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
14 juli 2011
#12
Det enklaste är ju helt klart en Weber & lite småjusteringar, problemet är ju prislappen på en frisk weber, insug & ett extraktorrör. Det är ju fan billigare med en B23E eller en turbosnurra.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

438 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
#13
Jag har för mig att en weber 36 kostar runt 5000 kr? Alltså jag snackar om en trimning på va 30 - 40 hästar och inte mer. Jag vill helst inte byta motor å så, eftersom bilen är i bra skick och vill behålla värdet på den tongue Men bättre utblås och nya kamaxlar eller dylikt?

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995

329 Inlägg
14 juli 2011
#14
det finns ju även bättre begagnade på blocket su heter duga, billigare oxå. bara bestycka förgasaren för den motorn, kamaxel kan du ju byta till vassare(vet inte beteckningarna på dom) men om du lyfter av toppen så finn det mycket gott å göra smile om du nu vill öppna upp den

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

438 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
#15
ja då! Mekanikaer har jag som kan! Dock behöver jag skaffa fram delar och bestämma mig hur jag vill trimma tongue Kan vilken weberförgasare som helst fungera? smile Jag fick tom tipset att sätta fyra motorcykelförgasare på bilen en gång tongue

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995

329 Inlägg
14 juli 2011
#16
om jag inte är helt fel ute så skulle 4 motorcykelförgasare(tillräckligt stora) typ delorto!? eller ngt bli bra, då en förgasare per cylinder ger bättre respons, men de blir svårare att få alla lika inställda+ att de ska lira ihop med gasspjäll, det är då man har enkelheten med 1 stor förgasare, eller helt enkelt spridare, som är enklare än förgasare


vilken som ska la funka, bara den räcker till, och blir bestyckad rätt

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

438 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
#17
Jag funderar på att byta motor till en b23 nu iaf då jag hittade en renoverad+trimmad+weber för ett billigt pris. Är det en "walk in the park" eller är det svårt? Han har en m47 växellåda. Passar motorn istället på min automatlåda. Eller är det svårt att byta till en manuel? Då måste inredningsdetaljer ändras? tongue

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995

124 Inlägg
14 juli 2011
#18
Kardan, pedalställ kopplingswier är väl de som måste ändras..

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
14 juli 2011
#19
Men en B23 är bolt-on på automaten mig veterligen. Så om man vill ha automat så ska det gå utmärkt & det går att byta motor i en gammal Volvo på en kväll. Fan jag har bytt på kvällen efter jobbet & åkt till jobbet med bilen dagen efter. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

124 Inlägg
16 juli 2011
#20
mitt förslag är att byta till manuell, m47låda,
bara där blir bilens karaktär mycket bättre.

du var ute efter det billigaste o möjligaste,'

köp en kam på tex tradera, typ k-kamen eller H-kamen brukar dyka upp ibland, annars blocket.
motorns karaktär och varvlängd flyttas mycket. det ihop med en manuell låda. sedan skadar det inte att hänga på en weber förgasare typ 36/36. det drar soppa, men det blir goare drag i holken:)

volvo är som aids, lätt att skaffa men svårt att bli av med

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök