3476
Sök

Besiktning innan köp utav bil.

6 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
Hej!
Jag skall köpa min första bil nu i veckan och har ett par frågor ang. besiktningen.
Bilen jag funderar på att köpa är besiktad i dagsläget (en 01:a) men skall besiktas om i September, alltså är en besiktning möjlig nu redan.

Kan jag begära att bilen skall besiktas om innan jag köper den (köper utav en bilhandlare) eller kan jag köpa bilen utav honom och sedan själv besikta bilen efteråt, och då om fel uppkommer  begära att bilhandlaren skall bekosta det som behöver fixas?

För när man handlar utav en bilhandlare får man väl 1 eller 3 månaders "grananti"?

Är inte helt hundra på detta då jag inte köpt bil innan så väldigt tacksam för svar.

mvh, Alexander
Senast redigerat av Alexanderjens (13 juli 2011)

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
13 juli 2011
är väll bara att säga till säljaren att du köper bilen om den är nybes och godkänd smile

dom brukar inte vara omöjliga om dom inte har något att dölja

Kör fort så hinner inget hända...

326 Inlägg
13 juli 2011
Alexanderjens skrev:
För när man handlar utav en bilhandlare får man väl 1 eller 3 månaders "grananti"?

Är inte helt hundra på detta då jag inte köpt bil innan så väldigt tacksam för svar.

mvh, Alexander

Utöver eventuell garanti, så har du ju 6 månaders reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Glöm aldrig det, även om handlaren försöker slingra sig.

Det står att alla fel som visar sig inom 6 månader ska betraktas som dom funnits där vid köpet. Kolla varudeklarationen noga. alla fel du hittar som inte står med där kan du begära att handlare fixar i efterhand. Naturligtvis försöker bilhandlarna slingra sig ur det här, men det är bara att stå på sig och hänvisa till konsumentköplagen och kanske mumla lite om ARN så brukar även den mest envetna bilskojaren ge sig.

Och en liten länk. Läs den så har du lite på fötterna vid köpet:
http://www.konsumentverket.se/bilar/Kop … igt-skick/

Läs även här om en massa avgjorda ärenden, så ser du vad jag pratar om.
http://www.bilskojare.com/

Vad gäller besiktningen, så är det klart att du kan begära det. Jag gör alltid så när jag köper bil av handlare om det råkar vara i besiktningsperioden. Hittills har ingen gruffat.

Så ut och kolla bil nu, och håll på din rätt ifall det skulle behövas.

6 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
Tackar så mycket för svaren.
Har nu varit i kontakt med säljaren, som skall göra en besiktning utav bilen innan hela köpet genomförs.

Förhoppningsvis rullar den igenom utan problem smile

22 Inlägg
13 juli 2011
Jättebra tips Peter! Var och kollade på en Freelander hos en Reijmes Volvo handlare, där de hävdade att det endast var 3 månaders garanti på bilen. Jättebra att veta att konsumentlagen säger 6 månader om "dolda fel".
Men att beakta är väl att Konsumentköplagen endast gäller privat personer? (alltså inte om man köper bilen på eget företag).

5 198 Inlägg
13 juli 2011
Real_Horsepower skrev:
Jättebra tips Peter! Var och kollade på en Freelander hos en Reijmes Volvo handlare, där de hävdade att det endast var 3 månaders garanti på bilen. Jättebra att veta att konsumentlagen säger 6 månader om "dolda fel".
Men att beakta är väl att Konsumentköplagen endast gäller privat personer? (alltså inte om man köper bilen på eget företag).

Konsumentköplagen gäller vid köp av handlare,,,, köplagen heter den väl mellan privat personer ?

1 436 Inlägg
13 juli 2011
gamlingen skrev:
Real_Horsepower skrev:

Konsumentköplagen gäller vid köp av handlare,,,, köplagen heter den väl mellan privat personer ?

Privatperson till privatperson = Köplagen
Företag till företag = Köplagen
Företag till privatperson = Konsumentköplagen

KKL är tvingande medan KöpL endast gäller om annat ej avtalats.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Rumpmas
3 860 Inlägg
13 juli 2011
Real_Horsepower skrev:

Det finns en hake (och säkert flera till), nämligen att man i bedömningen tar hänsyn till bilens ålder och miltal. Att en bensinpump eller koppling går sönder på en bil med 20k mil på mätaren kan t ex ses som rimligt, medan det kanske inte är lika rimligt om det händer vid 5k mil.

Sök