Jag har felkod P1312 som kommer hela tiden. Jag har bytt tändstift med 2 mån mellanrum och problemet återkommer ungefär då. Enl vad jag har sökt på så verkade det vara sotiga tändstift som felkoden betydde men det verkar som att det kanske kan vara tändkassetten som är mysko.
Hur fungerar det med en Tändkasset? kan den hålla på så eller när den är trasig är den bara död då?
Hej! Jag har också fått strul med tändkassetten. Felkoder samma som ovan 1312 och 1334. Har bytt tändstift och bilen gick i 2 månader utan att koden tändes, men så drog jag en kärra och vipps så tändes motorlampan igen. Efter 2 dagar slocknade den åter och nu har jag köpt en begagnad tändkassett och skulle behöva släcka felkoderna innan jag sätter i den för att sedan kunna läsa av dem igen efter bytet. Är det någon som vet om det finns någon i mitt område som läser av dessa till en billig peng?
Saab har haft problem med tändkassetter på 9-5 -00 bland annat. Dom blev ibland överhettade och slutade fungera eller började krångla lite som du beskriver.
Jag har nu skaffat mig en begagnad kassett men kan inte lossa kontakten. Är det något speciellt att göra för att få bort den??? Är ju ingen bilmekare precis och så är man tjej dessutom
Sitter en spärr som går igenom själva kontakten. Stoppa ner en plattmejsel o bänd försiktigt. Står du framför motorn är spärren emot vindrutan iaf på 9000
Det är helt riktigt som Mickius säger. Det är ett glid lås på kontakten. När man drar ut spärren så lossnar kontakten. Men var försiktig när du sätter tillbaka den. Att man är tjej spelar ingen roll man kan vara duktig ändå och alla är nybörjare i början man man lär sig med tiden och så är det bra att dessa forum finns där man kan få bra tips och råd.
Tack snälla ni för informationen. Nu ska jag bara ut och praktisera och se om jag lyckas få loss den också. Har en Saab 9-5 2,3t -04 och såg att det var 4 röda små fästen eller vad man ska kalla det för på den annars svarta kontakten så jag misstänkte att det var något man skulle göra för att få loss den.
Precis som nämns ovan Peta på dom två "flikarna" eller dra i den röda kanten så glider kontakten ut och lossnar. Likadant med dom flesta kontakterna i motorrummet och övriga utrymmen.