Varit ett långt uppehåll med att uppdatera här, mest pga bristen på tillgång till stationär dator att sitta och skriva på. Men i garaget har det varit allt annat än lungt!
Kan börja med att säga att denna tråden fårochmed nu handlar om alla bilar som finns i mitt garage och även andra saker som är bil/garagerelaterat.
Då jag även köpt en Supra MKIV så kommer biler/projektet med den också finnas i denna tråden.
9000 AeroFör att börja där jag avslutade uppdatera så blev det tyvärr inte att köra till ELMIA med 9000.. Då ett vevlager hann skära ihop innan jag ens hann upp till Nordic för att finmappa blev planen lite förskjuten.
Motorn lyftes ur och konstaterade att 2ans vevlager samt stake var lite ledsen. Kändes bättre att bygga ihop en ny maskin istället för att snabbyta vev och stake/lager.
Av en ren slump i samma tidsepok kom jag över en billig 9000 2,3T -94. Och när jag lyft ur motorn ur den fick jag idén att jag skulle kunna slänga i den i min 9000 Aero och faktiskt köra och besikta den. (Kört obes ett tag då det inte går att besikta med screempipe/öppet wastegaterör..)
En fredagskväll i garaget och lite svetshjälp att skarva ihop en org downpipe med mitt resterade 3" och vips hade jag en originalmotor i 9000 så jag äntligen kunde besikta den medans jag byggde en ny racemaskin i garaget.
Sagt och gjorde så körde jag in den på besiktning direkt när besperidoen inföll var jag och fick igenom bilen! (Tur ingen kollade i bagaget - "öppet" soppasystem med catchtank..)
Sen var nya motorn ihop, direkt hem ifrån besiktningen ochi med nya motorn samma kväll.
Och nu fungerar det bättre ännsålänge. Dock drog jag sönder 3ans växel lådan samma kväll som jag kände att det var dax att planera in finmappning i bänken..
Men nyss fått ihop en ny låda(Tack Alexander!). Som är en sugislåda i grunden, med 4.45utväxling så hoppas att det kan hjälpa att sänka topphastigheten för att få en ännu tåligare låda. Givetvis är min sellholmdiff överflyttad osv.
Och det är väll där bilen står just nu, i väntan på att kasta upp nya lådan, och sen förhoppningsvis upp till Nordic i början på nästa år!
När motorn endå var ur passade jag på att köpa en helt ny oem styrväxel ink nya powerflex och styrleder. Vilket lyft det blev för styrningen!
Toyota Supra MKIV TTI sommras köpte jag även en av mina drömbilar sedan länge, en supra!
Blev en blå twinturbo, högerstyrd automat med drygt 10k mil på mätaren.
Bilen är rätt oskruvad, förutom lite BPU-trim(416hk) och D2 coilovers.
Har mest gjort småsaker på den ännu, såsom;
*Xenon hel/halv
*Bytt kamrem med en bekant
*Nya fälgar , ROTA GTR
*Ny stereoanläggning
Kommer att komma mycket mer eferhand!
ÖvrigtBlev rastlös under semestertiderna så köpte upp en 9-5 Aero -04 med motorras. Gammal testbil till "GDM" tydligen. Så en ny t5motor byggdes tillsammans med en polare och sen såldes bilen vidare.
Även skrotat ned både en 9-3 -99 och en till 9000..
Massor med blandade bilder ifrån sommaren!