2418
Sök

300hkr i S60 2,5T?

Technichian
19 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
Hej.

Har en Volvo S60 2,5T AWD från 2005. Har funderat på att ta ut lite mer effekt ur denna bil, kanske runt 300hkr. Men har vissa krav så effekt kravet kanske får justeras efter hand?

-Jag vill kunna köra på vanl bränsle inkl 95oktan.

-Vill inte ha något jätte "lag" på effekten. Dvs jag vill ha kvar så mycket som möjligt utav bilens botten.

-Vill inte heller ha någon "bröthög"! Dvs ett tyst avgas prioriteras (kanske original från S60R?).

-Vad gäller optimeringen kommer jag ev kunna fixa allt detta själv genom egna kontakter.

Så vad skulle jag behöva för hårdvara för att kunna genomföra detta på ett bra sätt. Spridare, turbo, avgassytem mm

//B

Twin Rules!!

265 Inlägg
17 juli 2011
Både Autotech och BSR erbjuder både steg 1 och steg 2 trim till just din bil. detta ger dock bara 252kh och 410Nm. så inte riktigt tillräckligt enligt dina krav. men kanske en början?

"Så länge min chef låtsas att jag har mycket lön, låtsas jag att jag har mycket arbete."

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
17 juli 2011

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Technichian
19 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
Ja, jag har set detta. Men iom att jag ev kommer kunna fixa själva "mappningen" själv så vill jag ha lite mer kött på benen vad gäller hårdvarubiten. Det som Autotech och framförallt BSR har gjort har jag själv kört och känner att jag inte är helt nöjd med hur bilarna går. Tycker de rycker och är lite tråkiga att köra.

Det jag i detta fallet är beredd på att göra är montera prylar på bilen som säkert skulle kunna klara  av att plocka ur mer effekt än "bara" 300hkr. Men väljer att få en bättre kurva istället för max effekt. Kör även med en 5xvl manuell låda och vet att på moment sidan bör man inte plocka ut så mycket mer än runt 410-430Nm. Iom att bilen är AWD får ju inte vxl någon "hjälp" att hålla där heller smile

Twin Rules!!

Technichian
19 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
Lonefox skrev:
http://www.garaget.org/?car=185341

Ser helt klart vass ut. Jäkligt snygg med! Frågan är bara om det är så jag vill att min bil skall gå. Tvekar inte på att den skjuter på bra men jag vill som sagt ha kvar lite av mina lågvarvs egenskaper smile

Twin Rules!!

977 Inlägg
17 juli 2011
Det du kan köra på är en 19T snurra, gröna spridare ifrån S60R, LMM ifrån S60R och annan downpipe samt avgassystem. Sen kan det även vara klokt att byta mot en större IC. Hade tidigare en 2.4T och tog ut 300 hk. jag valde downpipe samt avgassystem ifrån BSR.

977 Inlägg
17 juli 2011
Lonefox skrev:

Bilen du länkar till är en S60 T5. Frågan gäller en S60 2,5T vad jag förstått.

Technichian
19 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
-ekgbg- skrev:
Det du kan köra på är en 19T snurra, gröna spridare ifrån S60R, LMM ifrån S60R och annan downpipe samt avgassystem. Sen kan det även vara klokt att byta mot en större IC. Hade tidigare en 2.4T och tog ut 300 hk. jag valde downpipe samt avgassystem ifrån BSR.

Bra info! Funderar bara på vad LMM är?

Sedan, vilket aggregat är standard på en 2,5T?

Twin Rules!!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
17 juli 2011
-ekgbg- skrev:
Lonefox skrev:

Har ärligt talat inte så bra koll på de nyare benämningarna.
Jag vet bara att Sahlén har klivit över 300HK med original bottendel......
Sedan vad som skiljer T5 mot 2.5T har jag inte större koll på.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

977 Inlägg
17 juli 2011
Luftmassemätare (LMM). Dålig koll vad det sitter för turbo original men har för mig att det är 13G. Det satt i min bil från början.
Senast redigerat av -ekgbg- (17 juli 2011)

977 Inlägg
17 juli 2011
Lonefox skrev:
-ekgbg- skrev:
Lonefox skrev:

Har ärligt talat inte så bra koll på de nyare benämningarna.
Jag vet bara att Sahlén har klivit över 300HK med original bottendel......
Sedan vad som skiljer T5 mot 2.5T har jag inte större koll på.

Ja det är stor skillnad på motorerna som sitter i de bilarna. Finns flera trådar om det. S60 T5 05- där kan man ta ut närmre 400 hk utan att öppna motorn.

Technichian
19 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
-ekgbg- skrev:
Luftmassemätare (LMM). Dålig koll vad det sitter för turbo original men har för mig att det är 13G. Det satt i min bil från början.

Ja, ok. Byter man för att R har större diameter på LMM?

Twin Rules!!

977 Inlägg
17 juli 2011
bebbster1976 skrev:
-ekgbg- skrev:

Ja precis. Man byter för att luftflödet ska matcha spridarna.

Technichian
19 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
-ekgbg- skrev:
bebbster1976 skrev:
-ekgbg- skrev:

Ja precis. Man byter för att luftflödet ska matcha spridarna.

Ok, bra info. Tackar!

Twin Rules!!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
17 juli 2011
Alltså dina krav är lite svåra att uppfylla.
Att få ljudnivån som orginal är svårt då man behöver ett lite mer öppet system så lite mer kommer det låta.
Att inte flytta registret lite är med svårt då du måste byta turbo till lämpligen en 16T för att kunna plocka ur 300 Hkr. Då kommer du få fullt ladd lite senare.
Sen att montera grejer som du kan plocka mer effekt ur men inte ställa på fullt (Större turbo osv) skulle ju troligen bara ge ännu sämre register.

Du behöver:
16 T aggregat
3 tums downpipe med racekatt.
3 eller 2.5 tums system från katten och bakåt
Luftfilter med lite bättre flöde
En intercooler är inte fel men inget måste för denna effekten.

Sen någon som kan mappa ME7 sprutet vilket jag inte tror är så många.

Autotech

Technichian
19 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
Busgrabb skrev:
Att få ljudnivån som orginal är svårt då man behöver ett lite mer öppet system så lite mer kommer det låta.
Att inte flytta registret lite är med svårt då du måste byta turbo till lämpligen en 16T för att kunna plocka ur 300 Hkr. Då kommer du få fullt ladd lite senare.
Sen att montera grejer som du kan plocka mer effekt ur men inte ställa på fullt (Större turbo osv) skulle ju troligen bara ge ännu sämre register.

Du behöver:
16 T aggregat

Ok, också bra info.

Så du menar att jag kan få ett ok register genom att ha kvar original spridare och "inluft"?

Är inte risken för "fördröjning" högre då?

Det med för stort aggregat håller jag med om. Måste hitta en balans. Det jag menade var nog mer pengar kontra effekt. Är beredd att lägga pengar på sådant som kan förbättrar register istället för effekten.  Som tex annan "LMM" och spridare om det nu kommer förbättra saken smile

Twin Rules!!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
17 juli 2011
bebbster1976 skrev:
Busgrabb skrev:

Du behöver:
16 T aggregat

Ok, också bra info.

Så du menar att jag kan få ett ok register genom att ha kvar original spridare och "inluft"?

Är inte risken för "fördröjning" högre då?

Det med för stort aggregat håller jag med om. Måste hitta en balans. Det jag menade var nog mer pengar kontra effekt. Är beredd att lägga pengar på sådant som kan förbättrar register istället för effekten.  Som tex annan "LMM" och spridare om det nu kommer förbättra saken smile

Det kan hända att du behöver blå spridare från T5:an, kommer inte ihåg hur långt orginal räcker.
Det har dock ingen som helst inverkan på effektregistret.
"Inluft" vet jag inte vad du menar med, ett insatsluftfilter till orginal luftburk var det jag menade att du du behöver.

Autotech

Technichian
19 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
Original skall räcka till ca 260hkr. Om man räknar på de blåa så räcker till nära 310hkr.

Vad jag menar med inluft är tex insugsarean. Ifall inner diametern är mindre på en LMM till en 2,5T kan det definitivt påverka om man vill att flödet skall vara bra. Där inte sagt att det nödvändigtvis blir bättre med större! Det får man räkna på. För liten insugningsarea kan ge pump/sug förluster precis som tex ett för tätt avgas.

Dock är det så att jag kommer nog köra på de blåa spridarna för jag har redan sådana. Då kanske det är mer lämpligt att jämföra min LMM med en T5:a. Ärt det samma diameter så kanske jag kör på det i första steget. Vill jag dock plocka så mycket som 300hkr ligger det lite nära gränsen för spridarna. Man bör tydligen har runt 15% till godo? Så att köra med R-spridare (vilken färg de nu har) och LMM är nog ingen dom ide?

Jaja, skall bli kul att se om man kan få till det hyffsat smile

Twin Rules!!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
17 juli 2011
bebbster1976 skrev:
Original skall räcka till ca 260hkr. Om man räknar på de blåa så räcker till nära 310hkr.

Vad jag menar med inluft är tex insugsarean. Ifall inner diametern är mindre på en LMM till en 2,5T kan det definitivt påverka om man vill att flödet skall vara bra. Där inte sagt att det nödvändigtvis blir bättre med större! Det får man räkna på. För liten insugningsarea kan ge pump/sug förluster precis som tex ett för tätt avgas.

Dock är det så att jag kommer nog köra på de blåa spridarna för jag har redan sådana. Då kanske det är mer lämpligt att jämföra min LMM med en T5:a. Ärt det samma diameter så kanske jag kör på det i första steget. Vill jag dock plocka så mycket som 300hkr ligger det lite nära gränsen för spridarna. Man bör tydligen har runt 15% till godo? Så att köra med R-spridare (vilken färg de nu har) och LMM är nog ingen dom ide?

Jaja, skall bli kul att se om man kan få till det hyffsat smile

Orginal luftmassemätare räcker mer än väl till dom effekterna och diametern med.
Inga problem att köra med dom blå spridarna, har du sånna så kör på dem så slipper du köpa nya.

Autotech

Technichian
19 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
Ang de två aggregaten som nämns(16T vs T19). Kommer de att passa rakt av eller behöver de modifieras?

Twin Rules!!

Sök