3565
Sök

Laddtrycksproblem på en nissan 300zx

419 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#1
Hallå, beställde nyligen hem en gizzmo ms-ibc för att höja mitt ladd lite och kunna bränna
ännu mer än vad man gör nu:)

Fick dock lite problem när detta skulle göras, turbona i fråga är Mitsubishi 16t med 7ans
vinklade avgashus, samt förstärkta fjädrar i wastegatsen.

Innan jag monterade en gizzmo ms-ibc, laddade bilen 0.95 på grundladd.
När jag hade monterat laddtrycksstyrningen och hade max genomsläpp ladddade bilen 1.03.
Detta var mitt första problem, trodde wastegatsen hade för klena fjädrar.

Såg idag att slangen som jag har kopplat på styrningen till, som går ner till wastegaten
har ett t-kors på vägen som leder en slang till en nippel på kompressorhuset på turbon.
Denna plockade jag eftersom det i mitt huvud blev fel med att det då kommer tryck direkt
till wastegaten, pluggade denna slang åt båda håll (mot wastegate och mot turbo).
Nu när detta är gjort har jag en slang från insuget som går till styrningen.
Därifrån går det en slang som delar sig i ett t-kors som sedan leder till var wastegate.
Nu är mitt problem att laddet skenar totalt, går upp emot 2 bar, inte vågat hålla längre
än, men innan 2 bar släpper ej wastegatsen iallafall.
Någon som har någon idé om vad felet kan vara? skulle det kunna lösa sig ifall jag drar
upp slangar ifrån nipplarna på kompressorhusen och sätter styrningen mellan dessa slangar
och slangarna till wastegatsen?
Kommer det då bli ett annorlunda tryck än vad jag får från mitt insug?:S

Samt, är det någon som vet hur det funkar på en vg30dett, om jag har 1 bar i mitt insug,
blåser då varje turbo 0.5 bar styck eller blir det helt enkelt 1 bar per turbo och 1 bar i
insug? cylinderbankerna och turbona är ju oberoende av varandra.

Känns som förklaringen är lite svårtydd, är det fallet får jag försöka förklara på nytt:)

Tack på föhand!


7 274 Inlägg
17 juli 2011
#2
Senast redigerat av Brains (17 juli 2011)


419 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#3
Jotack, dom papprerna har jag.
Men min tanke är ju som sagt ifall jag har samma tryck ur mitt insug som jag hade på nippeln från kompressorhuset?
Eftersom jag har en turbo+wastegate på varje sida och jag nu har tagit en slang från insuget och "delat upp" den luften till var wastegate.


7 274 Inlägg
17 juli 2011
#4
Det är samma tryck överallt ja så det ska fungera.
Mäter du trycket på samma nippel som du har till wg'n?
Oftast är det så att man ska ha mätaren på en nippel efter spjället och sen ska solenoiden vara kopplad till en nippel före spjället.


419 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#5
Det kan mycket väl vara så som du säger faktiskt.. antar att jag får försöka mecka dit 2 nya slangar ner till turbona till de nipplarna jag pratade om som sitter på kompressorhuset, och köra styrningen där igenom.smile

Någon som har svaret på min fråga om laddet per turbo kontra trycket i insuget?


7 274 Inlägg
17 juli 2011
#6
Hur var det kopplat förut, var wgna kopplade till varsitt kompressorhus eller med ett t-kors från ett ställe?


419 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#7
Ja, det gick från kompressorhus till wastegate på varje sida, med ett tkors på slangen som gick upp till översidan av motorn där man kunde komma åt den.
Dessa slangar var pluggade uppe vid insuget.


Med-lem
69 Inlägg
17 juli 2011
#8
Tobbe, gå igenom telefonboken innan g.org.....
När är du i garaget nästa gång? smile

..men det är fräckt!

1 107 Inlägg
18 juli 2011
#9
Det är bara göra som det står i pappren tobajas wink


419 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#10
Kronbaeck skrev:
Tobbe, gå igenom telefonboken innan g.org.....
När är du i garaget nästa gång? smile

Haha jasså;) jadu, jag vet inte riktigt, kanske någon dag i veckan, annars i helgen iaf..smile

anafylaxi skrev:
Det är bara göra som det står i pappren tobajas wink

Jaja men det funkar ju inte:)


Med-lem
69 Inlägg
18 juli 2011
#11
Tabb skrev:
Kronbaeck skrev:
Tobbe, gå igenom telefonboken innan g.org.....
När är du i garaget nästa gång? smile

Haha jasså;) jadu, jag vet inte riktigt, kanske någon dag i veckan, annars i helgen iaf..smile

hojta om du ska ha hjälp.

anafylaxi skrev:
Det är bara göra som det står i pappren tobajas wink

Jaja men det funkar ju inte:)

..men det är fräckt!

Med-lem
69 Inlägg
18 juli 2011
#12
Hojta om du ska ha hjälp

..men det är fräckt!

419 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#13
Ringer dig när jag ska pilla med det så kanske du kan slå ditt kloka huvud i mitt:)


419 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#14
Nu har jag varit ute i garaget och drog nya slangar från nipplarna på kompressorhusen.
Dessa upp och ihop i ett t-kors till styrningen.
MEN den laddar fortf på tok för mycket, 1.8 ungefär.
Testade då att montera en helt vanlig pysventil istället för styrningen, stängde denna helt och då borde jag ju få grundladd tänkte jag, men icke, 1.6bar blev det då..
Kan det vara så att mina t-kors blir så stora flaskhalsar att trycket ej tar sig igenom tillräkligt fort?


Med-lem
69 Inlägg
19 juli 2011
#15
Tabb skrev:
Nu har jag varit ute i garaget och drog nya slangar från nipplarna på kompressorhusen.
Dessa upp och ihop i ett t-kors till styrningen.
MEN den laddar fortf på tok för mycket, 1.8 ungefär.
Testade då att montera en helt vanlig pysventil istället för styrningen, stängde denna helt och då borde jag ju få grundladd tänkte jag, men icke, 1.6bar blev det då..
Kan det vara så att mina t-kors blir så stora flaskhalsar att trycket ej tar sig igenom tillräkligt fort?

Blir det någon skillnad om du kör open/closed loop?
Det är inte så att du har någon annan elektronisk LTS som ligger och reglerar?

Vad det gäller flaskhalsarna, har du ett insugstryck på ca 1kg och minst 1/4'' slang så är det inga problem med tryckfallet över just slangarna och t-korsen.

Ska vi kika på det på onsdag? smile

..men det är fräckt!

419 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
#16
Nej tror ej det, den skenar lika illa hela tiden xD ne det ska det inte finnas, innan gick den ju fint på grundladd utan problem :S
okej:) ja det kan vi göra, jag ringer dig efter jobbet:)


1 867 Inlägg
20 juli 2011
#17
Köp hem två laddtrycksventiler av kula/fjäder-typ så löser det här sig på en eftermiddag wink

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

419 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
#18
Problemet borde vara fixat nu, inte provkört, hon står på pallar, ska montera bredbandslambdor:)
Men hittade iaf en slang som vart sönderbränd:/ den är nu fixad:)
så förhoppningsvis är det löst:)


Med-lem
69 Inlägg
21 juli 2011
#19
Tabb skrev:
Problemet borde vara fixat nu, inte provkört, hon står på pallar, ska montera bredbandslambdor:)
Men hittade iaf en slang som vart sönderbränd:/ den är nu fixad:)
så förhoppningsvis är det löst:)

Varsågoda! smile

..men det är fräckt!

419 Inlägg

Sök