2899
Sök

Var hittar jag bästa ljudet så billigt så möljligt

Motormontör
437 Inlägg
27 juli 2011
#21
För 1500 spänn kan det bli ganska svårt att hitta något som spelar bra.
Men just det där med "spelar bra" är ju ett diffust begrepp.
I dina öron kan det låta tokbra sen så kommer en biljljuds dommare tex och då lär han kräkas lixom.
Men faktum är att jag har kollat in lite prylar på netonnet och där kan du göra fynd oxå.
Annars så håller jag med de ovanstående att beggat kan faktiskt vara riktigt bra det med.
Dock kolla att det finns kvitto så du inte köper stöldgrejer, vore ju idiotiskt att torska för en sådan saks skull.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

29 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
#22
okey tack så mycket får kolla runt lite och se om jag får fatt i något

Bara för jag kan :cool:

Motormontör
437 Inlägg
27 juli 2011
#23
black_hawk skrev:
okey tack så mycket får kolla runt lite och se om jag får fatt i något

Klart att du kommer hitta något, det handlar ju bara om vilja men om jag fick rekomendera dig något så gå gärna upp lite i prisklass.
Oftast är det som det heter "man får vad man betalar för".
Jag menar nu inte att du ska leta efter värstinggrejer heller men spendera åt minstonde säg 2500 så kan jag nästan garantera att du kommer bli rätt nöjd.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

29 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
#24
okey det får man kanske gör där finns lite i det "man får vad man betalar för"

Bara för jag kan :cool:

Motormontör
437 Inlägg
27 juli 2011
#25
black_hawk skrev:
okey det får man kanske gör där finns lite i det "man får vad man betalar för"

Absolut jag skulle rekomendera dig en sida som heter webelektronik.
De säljer Blitz audio produkter och jag kan lätt intyga att det är mycket bra grejer.
Nu var det förvisso ett tag sen jag kollade priser där osv men jag har ett par Blitzkit i min bil.
Låter superbra men dock bör de slutstegsdrivas eftersom de pallar ca 150 rmsoch närmare 300 i peak.
Vilket då inte någon huvudenhet klarar av att leverera.
Har hört dem i en SAAB 9-5 med slutsteg inkopplat och det var snudd på att baslåda var onödig!!!
Dessutom blinkar de blått när de spelar...Cooooooolt big_smile
Sen det beror väldigt mycket på vad du har för bil, typ av kaross, hur tyst kupén är.
Jag har alltid åkt Mazda och mellan mina två första bilar var det stor skillnad hur basen upplevdes.
Den första var en 626 kupé eller som den oxå kallas för på vissa ställen MX6 en 85a.
Sen så blev det en 5 dörrars 626 -90 och det var samma settup på ljudet men basen upplevdes mer då det var en större bil och ingen plåthatthylla som dämpade ljudet mellan baklucka och kupé.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

29 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
#26
okey den ska in i en corvette C4 -84

Bara för jag kan :cool:

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 juli 2011
#27
Somsagt kolla begagnat, du kommer få mest för pengarna även om du går upp lite i prisklass. Och kolla på välkända märken såsom DLS, Kicker, RockfordFosgate, JBL, MTX, RE, GAS, Alpine, B2 m.fl. och inte nåt som påstås ge fler tusen Watt för småpengar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Motormontör
437 Inlägg
27 juli 2011
#28
black_hawk skrev:
okey den ska in i en corvette C4 -84

Hmm jag kom tänka på en sak.
Pioneer har en aktiv bas med en 8 tummare, en helt stilren enkel svart låda med som sagt inbyggt steg och faktum är att den låter förbannat bra.
Oftast brukar de flesta aktiva lådor vara kassa men just den är fan bra.
Har själv varit inne på den ett tag. Mycket bra ljud till rimliga stålar.
Hittar du en sådan beggad i bra skick så är det ju klockrent eller ny  för den delen.
Visst det går inte att jämföra med en vanlig baslåda med separat steg och sånt men å andrasidan ska du ha lite knuff i sådana grejer då drar det lätt iväg om du inte snubblar över något vettigt.
Minns inte vad modellen hette men bra är den och den tar inte sådär förfärligt med space heller.
Om jag inte missminner mig så har inte Corvette särskilt djup bagageutrymme och oftast tar en 10-12 tumms bas i låda en heldel plats även på höjden.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

29 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
#29
jo där är inte så stor där bak hade tänkt mig en 12" eller två 10" där bak

Bara för jag kan :cool:

Motormontör
437 Inlägg
27 juli 2011
#30
black_hawk skrev:
jo där är inte så stor där bak hade tänkt mig en 12" eller två 10" där bak

Oj. ja ta hellre en 12a än dubbla 10or eftersom oftast brukar de lådorna med dubbel element vilja ha ganska ordenkligt med ström och ska det låta bra då ja då blir det inte så billigt längre.
Sattsa hellre då på en 12 på ca 500 rms typ och något steg som klarar att leverera hyffsat där om kring bryggkopplat

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 juli 2011
#31
Hur menar du nu? "Lådor med dubbla basar vill ha ordentligt med ström"? Strömmen har inget med det att göra, det är steget som drar ström. Två 10" basar kan vara mer lättdrivna och ge mer tryck än en 12" bas men jag håller ändå med om att det är bättre med en billig bas än med två ännu billigare då man får bättre ljud med den lite mindre billiga.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Motormontör
437 Inlägg
27 juli 2011
#32
ChriZtoffer skrev:
Hur menar du nu? "Lådor med dubbla basar vill ha ordentligt med ström"? Strömmen har inget med det att göra, det är steget som drar ström. Två 10" basar kan vara mer lättdrivna och ge mer tryck än en 12" bas men jag håller ändå med om att det är bättre med en billig bas än med två ännu billigare då man får bättre ljud med den lite mindre billiga.

Jag menar på följande vis att för att få konan att röra sig tillräckligt för att börja flytta luft så krävs det energi nog för att klara av det jobbet.
Oftast har de väldigt hög peak/RMS tollerans och ju högre de tål ju desto mer kraft behövs det för att man ska börja då dem att röra sig.
Varje bas i sig kanske inte är så tungdriven men när det är två stycken samtidigt så blir det att du behöver släppa på mer ström. Watt och Ampere.
Den totala element arean på två 10 tummare blir 20 tum vilket innebär att de kan förflytta ganska så mycket luft men för att du ska få dem att komma till sinn fulla rätt så krävs det rätt mycket mera än tex 1 singel 12a.
Dessutom är det inte så mycket luft i en som i det här fallet Corvette C4 i kupén så frågan är till och med om det inte blir för lite luft till förhållande med totala elementarean.
Därav jag säger inte att jag vet men jag känner mig ganska säker att en långslagig 10 eller 12a räcker gott och väl till förhållande med mängden luft i kupén.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

448 Inlägg
27 juli 2011
#33
mds , ganska billigt och spelar hyffsat

Xzit

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 juli 2011
#34
Åh herregud så fel ute man kan vara... Till att börja med, den totala konarean för dubbla 10" är ca 40% störr än för en 12". Sen effekttåligheten säger inget som hur högt det spelar, du har glömt bort nåt som heter känslighet. Om 12" basen tål 500Wrms och har en känslighet på 83dB, medans varje 10" bas tål 250Wrms och har en känslighet på 86dB, då kommer det spela högre med 10" basarna med samma mängd inmatad effekt! Man kan inte bara kolla på effekttåligheten, den talar bara om hur mycket effekt som går att mata in i talspolen innan den brinner.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Motormontör
437 Inlägg
27 juli 2011
#35
ChriZtoffer skrev:
Åh herregud så fel ute man kan vara... Till att börja med, den totala konarean för dubbla 10" är ca 40% störr än för en 12". Sen effekttåligheten säger inget som hur högt det spelar, du har glömt bort nåt som heter känslighet. Om 12" basen tål 500Wrms och har en känslighet på 83dB, medans varje 10" bas tål 250Wrms och har en känslighet på 86dB, då kommer det spela högre med 10" basarna med samma mängd inmatad effekt! Man kan inte bara kolla på effekttåligheten, den talar bara om hur mycket effekt som går att mata in i talspolen innan den brinner.

Jaja jag är håller med dig att jag glömmde känsligheten men samtidigt ju mer tollerans de har ju desto mer krävs det oftast att driva.
Även om du har en känslighet låt oss säga 91 dB men vid vilken effekt? 1 watt? 10 watt?
Om man bara ska gå på känsligheten så borde ju vilken vanlig huvudenhet som helst klara av att leverera effekt för att få en tex dubbel 10 tums låda att spela bra vilket vi båda vet aldrig skulle hända.
Oavsett hur många procent större konarean är så ju mer konarea ju mer luft kan den för flytta men det är under vissa förutstänningar.
1 att du har tillräckligt med kräm för att få konan att röra sig 2 Att det finns tillräckligt med luft i de utrymme basarna ska spela.
Annars får man ju den magiska effekten att när rutorna är uppe spelar det helt okej å så drar vi ner rutorna och helt plötslig får vi den här "åh jävlar" effekten att helt plötsligt blevdet mer bas än vid rutor upphissade.
Den effekten är  inte så önskvärd då man väldigt ogärna åker med öppna rutor när det regnar, snöar osv.
Jag hade nog absolut tyckt att en dubbellåda är bra... om det hade varit typ en Kombi eller liknande.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 juli 2011
#36
Känsligheten mäts alltid vid 1W (alternativt 2,43V eller vad det nu är) & på en meters avstånd. Om man får mer bas med rutor eller dörrar öppna så är baslådan felbyggd, fel storlek sett till kupén. Folk kör ju med 4st 12" eller 15" basar i småbilar som Polo och får det att fungera, hur gör dom då? wink Det fungerar med mycket konarea även i små bilar. Men fortfarande, det är bättre att satsa på en bra bas än på flera billiga, om man nu inte bara är ute efter tryck. Än viktigare är att ha ett bra steg, en halvbra bas kan spela bra med ett rejält steg men en bra bas kan inte prestera särskilt mycket med ett halvdant steg. Ofta tål basar dessutom betydligt mer än vad dom är specade för om det är ren effekt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

152 Inlägg
27 juli 2011
#37
Enkelt räknat så ger en fördubbling av elementen ca 3 db, samt varje fördubbling av effekten 3 db. 6-10 db är en upplevd fördubbling av ljudtryck.

En 12" med 93 db/1w/1m i känslighet ger på 500 watts slutstegseffekt ca 120 db

Två 10" med en känslighet på 91 db/1w/1m ger på samma effekt 121 db

Mina 2 kickerbasar som är mycket dyrare än många billiga basar med hög känslighet ger endast 115-116 db på 500 watt slutstegseffekt. Trots det hoppas jag verkligen att dom låter bättre än 2 billiga Mds, GAS, Biltema eller liknande.

Känslighet, effekttålighet, slaglängd och allt annat i sin ära, men välljud handlar om en helhet.

Motormontör
437 Inlägg
27 juli 2011
#38
ChriZtoffer skrev:
Känsligheten mäts alltid vid 1W (alternativt 2,43V eller vad det nu är) & på en meters avstånd. Om man får mer bas med rutor eller dörrar öppna så är baslådan felbyggd, fel storlek sett till kupén. Folk kör ju med 4st 12" eller 15" basar i småbilar som Polo och får det att fungera, hur gör dom då? wink Det fungerar med mycket konarea även i små bilar. Men fortfarande, det är bättre att satsa på en bra bas än på flera billiga, om man nu inte bara är ute efter tryck. Än viktigare är att ha ett bra steg, en halvbra bas kan spela bra med ett rejält steg men en bra bas kan inte prestera särskilt mycket med ett halvdant steg. Ofta tål basar dessutom betydligt mer än vad dom är specade för om det är ren effekt.

Frågan är... funkar det verkligen så bra, tja kanske tryck men knappast kvalitet.
Så frånag är.. vill man ha bra ljud eller vill man bara ha massa tryck?
I det här fallet ville han som han skrev "bästa ljudet"
Jag vet inte hur du reagerar på det men i min värld så är det mera åt kanske hifi hållet.
Jag kan vara ute å cykla förvisso men det är inte så det känns.
Sen så kan vi ta ett prakt  exempel på toreans vs lättdrivet.
Mina Blitzkit om jag inte missminner mig har känslighet på 91 dB men likaväl ändå så orkar inte huvudenheten driva dem.
Antigen låter det superbra på låga volymer och skit på höga volymer eller så går det spela högt men ingen kvalitet.
Däremot stegdrivs dem så får man ut såpass mycket ljud så baslåda är ja kanske nödvändig men inget akut behov.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 juli 2011
#39
Ja jag håller med, är man ute efter kvalité och välljud så satsar man på färre men bra saker, det har jag även skrivit ett flertal gånger men det syns tydligen inte när man läser min text. Men fortfarande så gäller det att satsa på ett bra steg (och då menar jag inte ett steg som bara ger massa effekt utan ett steg som ger ren effekt och bra kontroll), då kan man få det mesta i basväg att låta bra. Om man däremot köper en dyr fin bas och ett billigt steg så är det lite som att kasta pengarna i sjön, du kommer inte få ut så mycket av den fina basen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

152 Inlägg
27 juli 2011
#40
ChriZtoffer skrev:
Om man däremot köper en dyr fin bas och ett billigt steg så är det lite som att kasta pengarna i sjön, du kommer inte få ut så mycket av den fina basen.

Precis, är som att sätta snygga underkläder på en ful kärring.


Sök