2800
Sök

Räkning ifrån trafikförsäkringsföreningen iom ägarbyte och avställning.

956 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
Hallå. Byte nyligen till mig en bil som var lite av ett projekt. Bilen var påställd när vi skrev papprena men jag kryssade i avställning i samband med ägarbyte. Nu fick jag en räkning från trafikförsäkringsföreningen för 5 dagar som det tagit att byta ägare.

Ägarbytet gjordes den 110614 och min räkning gäller perioden 110614-110619.

Min fråga är om inte den gamle ägarens försäkring borde täcka dom 5 dagarna, för inte borde den ha upphävts i sammband med ägarbytesdatumet?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

3 354 Inlägg
29 juli 2011
hans försäkring upphör dagen som man skrev i att man bytt ägare ja retroaktivt. Men om det fylldes i att den blir avställd samma dag så borde det ju gå att makulera?
Så han ringde väl samma dag o tog bort försäkringen så det blev 5 dagar oförsäkrat tills TS fick in papper om byte.
Senast redigerat av Seth (29 juli 2011)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

832 Inlägg
29 juli 2011
Avställningen gäller från den dagen pappren kommer till Transportstyrelsen och försäkringen slutar gälla från ägarbytesdatumet. Så det är nog inte så mycket att göra åt det.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

1 319 Inlägg
29 juli 2011
Lurken_85 skrev:
Avställningen gäller från den dagen pappren kommer till Transportstyrelsen och försäkringen slutar gälla från ägarbytesdatumet. Så det är nog inte så mycket att göra åt det.

Kan bara säga att detta stämmer. Betala och gör inte om samma sak nästa gång.

_----------'

Offroad Racing
3 122 Inlägg
29 juli 2011
sleepyoh skrev:
Lurken_85 skrev:

Japp. Bilen hade behövt ställas av med hjälp av förra ägaren direkt när den hämtades.

Har gjort samma sak själv. Står för övrigt klart o tydligt på reg-beviset.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Saabifierad
2 031 Inlägg
30 juli 2011
henke_99 skrev:
sleepyoh skrev:
Lurken_85 skrev:

Japp. Bilen hade behövt ställas av med hjälp av förra ägaren direkt när den hämtades.

Antingen det eller så skriver man fram datumet för ägarbytet så att det inte äger rum samma dag man köper bilen.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

5 198 Inlägg
30 juli 2011
Slash skrev:
henke_99 skrev:
sleepyoh skrev:

Antingen det eller så skriver man fram datumet för ägarbytet så att det inte äger rum samma dag man köper bilen.

VIlket är fullständigt knas,, då säljaren har ansvaret för bilen.

killercow
30 juli 2011
Så här är de:

Försäkringen på bilen kan endast stå på ägaren av bilen. eftersom du står på bilen från 14e så är det du som är ägaren då även om pappren kommit in till T.S 19e och där med du som ska ha den försäkrad under tiden.

Avställningen gäller dock inte från från 14e utan från det datumet T.S får in avställningen alltså 19e
Efter som du som ny ägare av bilen inte kan ställa av bilen föräns dom fått in ägarbytet så finns bara 2 alt.
1. förra ägaren ringer å ställer av bilen samma dag som ägarbytet
2. du trafikförsäkrar bilen samma dag som du köper den och ställer sedan av den och säger upp försäkringen när T.S fått in ägarbytet.

Förra ägarens försäkring gäller inte mellan 14e-19e då det är du som står som ägare å bara ägaren kan ha bilen försäkrad. även om säljaren väntat till 19e med att säga upp försäkringen så hade du fått räkningen på de dagarna eftersom hans försäkring inte är giltig efter 14e

519 Inlägg
30 juli 2011
Slash skrev:
henke_99 skrev:
sleepyoh skrev:

eller så skaffar man försäkring dagen då man köper bilen.

killercow
30 juli 2011
Ställer förra ägaren vid köpet av bilen är dett förra ägaren som får tillbaks skatten. så jämför innan vad som blir billigast ställa av bilen innan köpet eller försäkra bilen några dagar. eller kolla om förra ägare kan dra av summan han får tillbaks på skatten från priset på bilen.

Smålänning
7 887 Inlägg
30 juli 2011
Eller så skiter förra ägaren i att säga upp sin försäkring då det går automatiskt när ägarbytet ät registrerat.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

killercow
30 juli 2011
twin_cam skrev:
Eller så skiter förra ägaren i att säga upp sin försäkring då det går automatiskt när ägarbytet ät registrerat.

Nej dej funkar inte. har inte nya ägaren försäkring från den dagen ägarbytet är skrivet på så får han ändå den här räkningen.

Är från den dagen man skriver ägarbytet. inte den dagen ägarbytet blir registrerat hos transportstyrelsen

Offroad Racing
3 122 Inlägg
30 juli 2011
killercow skrev:
twin_cam skrev:

Nej dej funkar inte. har inte nya ägaren försäkring från den dagen ägarbytet är skrivet på så får han ändå den här räkningen.

Är från den dagen man skriver ägarbytet. inte den dagen ägarbytet blir registrerat hos transportstyrelsen

Men förra ägaren behöver inte säga upp nån försäkring, den kommer sluta gälla samma dag som ägarbytet och sägs upp automatiskt.

killercow
30 juli 2011
henke_99 skrev:
killercow skrev:
twin_cam skrev:

Men förra ägaren behöver inte säga upp nån försäkring, den kommer sluta gälla samma dag som ägarbytet och sägs upp automatiskt.

Jo så sett. men det hjälper ju inte nya ägaren. han måste ju fortfarande försäkra bilen från samma datum som ägarbytet enligt pappren. annars får han ta smällen från trafikförsäkringsföreningen

Smålänning
7 887 Inlägg
30 juli 2011
killercow skrev:
henke_99 skrev:
killercow skrev:

Jo så sett. men det hjälper ju inte nya ägaren. han måste ju fortfarande försäkra bilen från samma datum som ägarbytet enligt pappren. annars får han ta smällen från trafikförsäkringsföreningen

Nej, jag köpte bil en lördag och då gick det inte ringa F-bolaget, så jag gjorde det på måndagen, fick ingen räkning.

Samma sak med hojen, ringde två dar senare, ingen räkning.

Men regeln är ändå att ställ av via internet istället först, eller teckna försäkring samma dag.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

killercow
30 juli 2011
twin_cam skrev:
killercow skrev:
henke_99 skrev:

Nej, jag köpte bil en lördag och då gick det inte ringa F-bolaget, så jag gjorde det på måndagen, fick ingen räkning.

Samma sak med hojen, ringde två dar senare, ingen räkning.

Men regeln är ändå att ställ av via internet istället först, eller teckna försäkring samma dag.

Jo men då meddelar du ju försäkringsbolaget på måndagen att du köpt bilen tex lördag å tänkt ha försäkring från det. å då går det inte vidare till trafikförsäkringsföreningen

Topic här är ju att bilen har varit påställd 5 dagar utan försäkring. trafikförsäkringsföreningen går då in för dom 5 dagarna. å eftersom köparen stått som ägare dom 5 dagarna så får han betala. lag i sverige på minst trafikförsäkring. därför han får fakturan från trafikförsäkringsföreningen

Offroad Racing
3 122 Inlägg
30 juli 2011
Det går utmärkt att ringa försäkringsbolaget (iaf länsförsäkringar) o teckna försäkring på helgen, det har jag gjort flera gånger. Både på en lördag och söndag.

5 198 Inlägg
30 juli 2011
henke_99 skrev:
Det går utmärkt att ringa försäkringsbolaget (iaf länsförsäkringar) o teckna försäkring på helgen, det har jag gjort flera gånger. Både på en lördag och söndag.

Annars finns ju internet, ,bara ta första bästa försäkring.. man kan alltid ångra om man hittar nåt bättre...

killercow
30 juli 2011
I sverige kör du aldrig oförsäkrat

Antingen har du en egen trafikförs. har du inte de går trafikförsäkringsföreningen in å försäkrar. vilket blir mycket dyrare.

Skrivs ett ägarbyte tex 14/6 så måste man anmäla till sitt fb att försäkringen ska gälla från det datumet. ringer man fb 15/6 å vill teckna försäkring med startdatum 15/6 så kommer man få en faktura från trafikförsäkringsföreningen för den 14/6

killercow
30 juli 2011
henke_99 skrev:

Eller om man känner nån som jobbar på länsförsäkringar då kan man ringa hem till dom å störa på helgen big_smile

Sök