2588
Sök

Seat Cordoba 1.6 SXE tomgångsmotor/ventil

1 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
Hej Alla

Jag är en glad motoramatör som har lite problem med min bil
Bilen startar endast om jag ger den gas, så fort jag släpper gasen dör bilen.
Det blir ganska spännande med rödljus osv.

Jag har inga problem med att gasen "svajjar" eller liknande utan bara att bilen inte håller tomgång.

Har spenderat det senate dygnet med att söka runt på olika forum etc vad problemet kan vara.
Många tipps är att rengöra tomgångsmotor/ventil. Problemet är att jag inte för mitt liv kan hitta den.
Den ända motorbild jag hittat presenterar den längst upp i motorn och så ser det inte ut på min modell.
Motar gärna hjälp med detta. Kanske någon har skruvat i en sån här spansk sommarbil tidigare.

133 Inlägg
24 augusti 2011
Jag har en Seat Toledo.
Hade exakt samma problem.

Bytte detta:
http://mjornis.mine.nu/pics/bilfan.jpg

Mot detta:
http://mjornis.mine.nu/pics/after1.jpg

Och problemet försvann big_smile

Sitter din tomgångsmotor som på min är den vänd mot torpedväggen och man måste därför lossa hela spjällhuset för att komma åt ordentligt.
Jag funderade på att göra det då det praktiskt taget rann olja ur kontaktstycket när jag lossade det.
Dock löste slangarna mitt problem så jag torkade bara torrt och lät det vara smile
Senast redigerat av anton_mjor (24 augusti 2011)

1 Inlägg
25 mars 2013
Hej!

Har liknade problem med min seat toledo. Jag har ingen tomgång vid kallstart men har motorn bara blivit lite varm så går den fint på tomgången. 

Har bytt de mindre slangarna på bilden men inte den större "röret" där ventilen sitter.

Ventilen är kassa som sitter i "röret". Kan det hjälpa att fixa ett nytt "rör"? Vad kostar ett nytt rör?

133 Inlägg
9 april 2013
Minns inte på rak hand, men i runda slängar var det skitdyrt, typ strax över 1000 spänn hos VW.
Bytte även tändstift och fördelarlock/rotor lite senare, de delarna var helt nedgångna.

1 Inlägg
27 september 2013
anton_mjor!

jag har precis samma problem med en Toledo och ditt svar var ju mycket intressant. Problemet är att jag inte kan se några bilder. Skit att vara så nära en ev lösning och sen bara" Jag bytte XXXXXX mot XXXXXX"

Kan du posta om bilderna, eller i klartext skriva ut vad du gjorde?

Tack på förhand!

1 Inlägg
8 mars 2014
Skall åka å titta på en sån idag,går inte på tomgång sa han men då är de ju samma fel på den här antagligen..

Sök