4140
Sök

Utlösta airbags, dyrt för försäkringen att fixa?

13 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
Hej.

Jag har en Bmw 330Ci årsmodell 2001, där passagerardörren och gardinens airbag har utlöst. Jag sladdade upp på en trottoar kant och detta hände. Efter smällen har bilen börjat vibrera och dra till höger, jag misstänker att kardanen har rubbats och att en hjulinställning behövs.

Jag har skickat in papper till försäkringsbolaget idag och måste vänta på besked om bilen ska lagas eller skrotas.

Någon som vet om detta är dyrt att laga? Kommer dom ens laga felen eller kommer bilen att skrotas?

6 643 Inlägg
11 augusti 2011
Har du skadat kardan så lär bakvagnen flyttat på sig.. gammal bil, många mil?

Finns risk för skrot..

De/Dem

552 Inlägg
11 augusti 2011
Kommer kosta minst 80kkr för reparation. Bakvagnen eller till och med karossen är säkert sne. Sen tillkommer det en hel del grejer när det gäller airbags! Lägg på minst två fälgar och däck...
Senast redigerat av Kibil (11 augusti 2011)

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
11 augusti 2011
Ja, inte är det bara "nån hjulinställning" iaf.
lättare och billigare att låta dom skrota och köpa ny

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 augusti 2011
Kardanen rubbats, hur hårt har du smällt egentligen? Inte enkelt att felsöka via ett forum, men är fälgar, hjulinställningar och så vidare verkligen helt ok? Det hade hjälpt om du skrivit ex varför du misstänker att kardanen rubbats och så vidare.

Bilder hade hjälp till med, och en beskrivning på hur olyckan gick till. Det behöver inte ha varit någon stor smäll för att en bil skall läsa "sidokollision" och lösa ut airbags, i extremfallen har en påkörd gren på motorvägen orsakat detta på till exempel en E-klass vet jag. Känsliga dessa sensorerna, de kan trots allt inte veta vad som händer utan reagerar på vissa rörelser och krafter: Hade du otur var det precis så bilen läste denna olyckan.

Att ersätta airbags, och den inredning som är sönder, är dock väldigt dyrt. Men om bilen inte har tagit någon större skada i övrigt är det inte orimligt att försäkringsbolaget väljer att laga den.  smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

12 086 Inlägg
12 augusti 2011
Så fort bilen inte går rakt blir dom oftast skitnödiga som fan och tror att bilen blivit ramsned med allt vad det innebär i reparationskostnader.

Min gissning är att dom löser in den.

Sök