Rhodin-GBG skrev:
Som sagt...nu börjar det bli fler på min våglängd! Fysiskt skydd is da shit!
Klart jag kan ge er ett par anekdoter...jag har 2st från Arendal, på Hisingen i Göteborg.
Det första var på ett företag som hette Truckteknik. Nu tror jag det heter Linde truckar. Hursomhelst så ligger Arendal lite off, så det drar runt en del skummisar där emellanåt. Detta var ju för ca 10 år sedan också. Företaget var i en expansiv fas, och satsade mycket på lokaler, mer personal, och därmed fler datorer. För 10 år sedan var en PC rätt dyr, och särskilt en ny och het sådan, varför många företag åkte på tunga inbrott. Efter ett par inbrott, trots det feta larmsystem vi installerat, och trots dekaler (!), så tröttnade Harald, som ägaren hette, och bestämde sig för galler innanför fönstrena. När alla fönster fått galler, och stulna datorer ersatts med nya, så skedde ett inbrott till. Denna gången krossa dom en ruta, och koppla en kätting eller lina till en bil, och drog iväg med en rivstart, så att flera kvadratmeter väggyta slets loss. Inte kul på nyrenoverat hus, och återigen stals ett par datorer.
Ett annat inbrott som jag minns var ungefär lika längesen, och även det i Arendal. Företaget heter Hydro Raufoss, och är en underlev till Volvo. På samma sätt var företaget olycksdrabbat, och skyddsnivån höjdes från gång till gång, med blandannat belysning, staket runt byggnaden och givetvis larm. Vid det senaste inbrottet, som bör ha varit ett tipsat inbrott, hade tjuvarna tagit sig in i ett olarmat kontorsrum, och gått genom väggarna från rum till rum, längs 8 rum i en korridor, och tagit datorer mm. Det satt alltså inga rörelsedetektorer i respektive rum, utan endast i de gemensamma utrymmena. Detta visste uppenbarligen tjuvarna om, och undvek larmet, genom att hugga sig genom väggarna...gissa om det var liiiiiite stökigt där efteråt...
Jeje...nu blir det inga mer anekdoter i afton. Har varit ute med fin-BMW:n på stan och sladdat runt, så nu ska det sovas!