4582
Sök

Skydda garage, vilket alternativ ?

311 Inlägg
16 augusti 2011
RoberthR skrev:
Införskaffa snap on snap off så tar du med dig ratten hem som jag ^^

Om tjuvarna kommer med kärra då? Eller med en likadan ratt eftersom dom har kollat in din bil tidigare i veckan? tongue

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
16 augusti 2011
BillyBooy skrev:
RoberthR skrev:
Införskaffa snap on snap off så tar du med dig ratten hem som jag ^^

Om tjuvarna kommer med kärra då? Eller med en likadan ratt eftersom dom har kollat in din bil tidigare i veckan? tongue

som sagt man kan komma åt 90% av alla tjuvar dom sista 10% tar det dom vill ha på ett eller annat sätt

tex genom att ta med sig en egen ratt eller liknande

Kör fort så hinner inget hända...

Fisketokig
2 997 Inlägg
16 augusti 2011
I huvudfrågan skulle jag sätta upp skylten om övervakning och låta den vara kvar. Det är inget konstigt idag. Var och varannan kåk/garage är ju larmat och övervakat.

Vi har securitas här hemma med kameraövervakning och dörr+fönsterlarm. Med möjlighet att skalskydda och totallarma om man är borta. Kopplat till central och väktare samt upplysning till grannar och våra egna mobiltelefoner. Smidigt och bra. Känns som ett bra skydd. Vill man göra inbrott så hinner man in och ut innan väktare är på plats. Men det är iaf videoövervakning och man vet direkt när det händer så inte dörren står uppbryten i -20 grader en hel dag.

På fordon har jag gps-tracker med förbetalt kontantkort på en hundralapp. Trackern är dold och fastmonterad samt larmar om man klipper kablarna till batteriet. Inbyggda batteriet håller ett par dagar utöver.
Det som står under tak börjar rapportera till min mobil om något händer eller om den kommer ut ur garaget. Blir tex båten stulen så ser jag direkt att den är flyttad och koordinaterna skickas löpande till min mobil som via en app visar position på google earth. Då är frågan om jag låter polis sköta jakten eller om jag tar hand om det själv.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

215 Inlägg
16 augusti 2011
Martin 9-3 skrev:
På fordon har jag gps-tracker med förbetalt kontantkort på en hundralapp. Trackern är dold och fastmonterad samt larmar om man klipper kablarna till batteriet. Inbyggda batteriet håller ett par dagar utöver.
Det som står under tak börjar rapportera till min mobil om något händer eller om den kommer ut ur garaget. Blir tex båten stulen så ser jag direkt att den är flyttad och koordinaterna skickas löpande till min mobil som via en app visar position på google earth. Då är frågan om jag låter polis sköta jakten eller om jag tar hand om det själv.

Vad är det för tracker du har köpt ?

Ingen av dom som jag har provat har fungerat inne i ett garage med porten stängd sad

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

14 127 Inlägg
16 augusti 2011
damn_fast skrev:
Martin 9-3 skrev:

Vad är det för tracker du har köpt ?

Ingen av dom som jag har provat har fungerat inne i ett garage med porten stängd sad

finns ingen gps puck som klarar av det

men samtidigt så kommer den visa sig direkt när man tar ur den ur garaget smile

fast dom som vet vad dom gör sätter gps ur spel på en hundradel

152 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
Growe skrev:
grejen med alla larm som är anslutna till en central är att om du tror att dom hinner få med sig saker på under 5minuter som du värdesätter kan du börja med att skalskydda hela garaget

med andra ord se till att det inte finns några alternativa vägar att ta sig in
ett larm från securiat mfl hjälper föga ifall att man tror att dom hinner få med sig saker på kort tid
man får vara glad om dom hinner ut på under 5minuter
bor man i ett område där dom inte direkt har någon bevakning kan det lätt ta 10minuter

men visst har du en jävla tur tar det någon minut innan dom är där
mao fullt tillräckligt att få med sig en jävla massa saker

kan komma med synpunkter osv hur du kan försvåra inbryt i garaget om du vill
men det kräver en del bilder utvändigt+invändigt+garageport+fönster

tar man bort alla svaga punkter så blir det rejält svårt att ta sig in

ihop med ett larm borde man kunna få bort 90% alla tjuvars intresse dom sista 10% är sånna som ger fan i vilket och tar sig in oavsätt hur man gör

video övervakning är bara bra ihop med bra belysning avsaknad av skyltar som säger video övervakning

för bestämmer sig någon att ta sig in och ser oj video övervakning vips så drar dom på sig en luva och går in endå

Jag är verkligen helt lost alltså, pratade med en firma, dom kan göra ett extra lås på garage porten , sen har vi mitt fönster, d e minst 2 m upp till fönstret, det som är bra med mitt garage är att det är villor precis framför o bakom.... så om dom ska ta fönster vägen så finns det hus där.... jag tänkte så här, pratade med swesafe o dom sa att just min port är svår att arbeta med men ev nytt lås går att fixa till, sen tänkte jag koppla några siriner till larm, o fönstret typ lägga galler av något slag samt lägga för någon typ av täckning så dom inte ser in vad det är för något......

Porsche 944 Turbo
54 Inlägg
17 augusti 2011
Nu börjar du tänka åt rätt håll Tobbe!

Kan du inte göra en egen bom, som omöjliggör att köra ut bilen? Akta dig för att bulta den i väggen, om inte regelverket är stabilt och rejält, för annars kan hela väggen slitas loss om någon förankrar den i exempelvis en dragkrok på en bil...

Fysiskt skydd is da shit. Allt annat är bara sekundärt. Vad har du för typ av port? Är det dubbeldörr som öppnas på mitten, eller en hel port som åker upp, eller en sån där port som rullar upp i flera "delar"?

Ett extra lås är givetvis positivt, men det förutsätter att porten är så stabil och rejäl att låset verkligen kommer vara det som måste brytas för att få upp porten...

Jeje...du kommer säkert på nåt, men efter mina 15 år i branschen, har jag sett inbrott man inte trodde var rimliga eller möjliga, och lika många usla lösningar och larmsystem.

Porsche 944 Turbo - Svensksåld och snart med svensk motor.

14 127 Inlägg
17 augusti 2011
man ska inte tro att hus runt i kring stoppar någon

första stället man bör lägga ner vikt är garage portarna finns extremt dåliga portar som istort sätt består av aluminiumfolie och skumplast

galler ska ALLTID fästas på insidan!!
och inte i själva karmen utan utanför karmen
även om fönstret sitter högt upp så stoppar det inte en tjuv framför allt inte i ett villa område där istort sätt alla har stegar ligger utomhus

311 Inlägg
17 augusti 2011
Rhodin-GBG skrev:
Nu börjar du tänka åt rätt håll Tobbe!

Kan du inte göra en egen bom, som omöjliggör att köra ut bilen? Akta dig för att bulta den i väggen, om inte regelverket är stabilt och rejält, för annars kan hela väggen slitas loss om någon förankrar den i exempelvis en dragkrok på en bil...

Fysiskt skydd is da shit. Allt annat är bara sekundärt. Vad har du för typ av port? Är det dubbeldörr som öppnas på mitten, eller en hel port som åker upp, eller en sån där port som rullar upp i flera "delar"?

Ett extra lås är givetvis positivt, men det förutsätter att porten är så stabil och rejäl att låset verkligen kommer vara det som måste brytas för att få upp porten...

Jeje...du kommer säkert på nåt, men efter mina 15 år i branschen, har jag sett inbrott man inte trodde var rimliga eller möjliga, och lika många usla lösningar och larmsystem.

Kan du inte berätta om det värsta inbrottet / lösningar du varit med om?tongue Kan vara kul att höra några sådana historier!

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

Självlärd
3 083 Inlägg
17 augusti 2011
En enkel lösning är att sätta två KRAFTIGA bommar innanför garageporten med ett sjuhelvetes kraftigt hänglås med kort bygel. Sätt en rörelselampa på utsidan och insidan. Ljus skrämmer de flesta. Vill du inte krångla med bommar varje gång du ska ha ut bilen så kan du sätta en gallergrind istället.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Porsche 944 Turbo
54 Inlägg
17 augusti 2011
Som sagt...nu börjar det bli fler på min våglängd! Fysiskt skydd is da shit!

Klart jag kan ge er ett par anekdoter...jag har 2st från Arendal, på Hisingen i Göteborg.

Det första var på ett företag som hette Truckteknik. Nu tror jag det heter Linde truckar. Hursomhelst så ligger Arendal lite off, så det drar runt en del skummisar där emellanåt. Detta var ju för ca 10 år sedan också. Företaget var i en expansiv fas, och satsade mycket på lokaler, mer personal, och därmed fler datorer. För 10 år sedan var en PC rätt dyr, och särskilt en ny och het sådan, varför många företag åkte på tunga inbrott. Efter ett par inbrott, trots det feta larmsystem vi installerat, och trots dekaler (!), så tröttnade Harald, som ägaren hette, och bestämde sig för galler innanför fönstrena. När alla fönster fått galler, och stulna datorer ersatts med nya, så skedde ett inbrott till. Denna gången krossa dom en ruta, och koppla en kätting eller lina till en bil, och drog iväg med en rivstart, så att flera kvadratmeter väggyta slets loss. Inte kul på nyrenoverat hus, och återigen stals ett par datorer.

Ett annat inbrott som jag minns var ungefär lika längesen, och även det i Arendal. Företaget heter Hydro Raufoss, och är en underlev till Volvo. På samma sätt var företaget olycksdrabbat, och skyddsnivån höjdes från gång till gång, med blandannat belysning, staket runt byggnaden och givetvis larm. Vid det senaste inbrottet, som bör ha varit ett tipsat inbrott, hade tjuvarna tagit sig in i ett olarmat kontorsrum, och gått genom väggarna från rum till rum, längs 8 rum i en korridor, och tagit datorer mm. Det satt alltså inga rörelsedetektorer i respektive rum, utan endast i de gemensamma utrymmena. Detta visste uppenbarligen tjuvarna om, och undvek larmet, genom att hugga sig genom väggarna...gissa om det var liiiiiite stökigt där efteråt...

Jeje...nu blir det inga mer anekdoter i afton. Har varit ute med fin-BMW:n på stan och sladdat runt, så nu ska det sovas!

Självlärd
3 083 Inlägg
18 augusti 2011
Rhodin-GBG skrev:
Som sagt...nu börjar det bli fler på min våglängd! Fysiskt skydd is da shit!

Klart jag kan ge er ett par anekdoter...jag har 2st från Arendal, på Hisingen i Göteborg.

Det första var på ett företag som hette Truckteknik. Nu tror jag det heter Linde truckar. Hursomhelst så ligger Arendal lite off, så det drar runt en del skummisar där emellanåt. Detta var ju för ca 10 år sedan också. Företaget var i en expansiv fas, och satsade mycket på lokaler, mer personal, och därmed fler datorer. För 10 år sedan var en PC rätt dyr, och särskilt en ny och het sådan, varför många företag åkte på tunga inbrott. Efter ett par inbrott, trots det feta larmsystem vi installerat, och trots dekaler (!), så tröttnade Harald, som ägaren hette, och bestämde sig för galler innanför fönstrena. När alla fönster fått galler, och stulna datorer ersatts med nya, så skedde ett inbrott till. Denna gången krossa dom en ruta, och koppla en kätting eller lina till en bil, och drog iväg med en rivstart, så att flera kvadratmeter väggyta slets loss. Inte kul på nyrenoverat hus, och återigen stals ett par datorer.

Ett annat inbrott som jag minns var ungefär lika längesen, och även det i Arendal. Företaget heter Hydro Raufoss, och är en underlev till Volvo. På samma sätt var företaget olycksdrabbat, och skyddsnivån höjdes från gång till gång, med blandannat belysning, staket runt byggnaden och givetvis larm. Vid det senaste inbrottet, som bör ha varit ett tipsat inbrott, hade tjuvarna tagit sig in i ett olarmat kontorsrum, och gått genom väggarna från rum till rum, längs 8 rum i en korridor, och tagit datorer mm. Det satt alltså inga rörelsedetektorer i respektive rum, utan endast i de gemensamma utrymmena. Detta visste uppenbarligen tjuvarna om, och undvek larmet, genom att hugga sig genom väggarna...gissa om det var liiiiiite stökigt där efteråt...

Jeje...nu blir det inga mer anekdoter i afton. Har varit ute med fin-BMW:n på stan och sladdat runt, så nu ska det sovas!

Ett bevis på att vill dom in så skiter dom fullständigt i om det är låst/larmat/V-bevakat osv.

Nåja nu vill vi se fler big_smile

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

152 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
Tackar alla!

Nu har jag nog malmös säkraste garage! big_smile anlitat en firma.. d blev dyrt, men d e värt....

hur ja gjorde kan ja tyvär inte avslölja men ja tog ditt tips om fysisk skydd wink

20 Inlägg
18 augusti 2011
Annars kan du ta ett överfallslarm och sätta emellan dörren + väggen. funkar rätt bra faktiskt big_smile haha

Porsche 944 Turbo
54 Inlägg
18 augusti 2011
Hoppas du blir trygg! För du vet väl att trygghet är en känsla. Inget man kan ta på. Inget man kan köpa. En ren illusion, och för många den bästa av känslor!

Allt som är av sten och metall är bra! Kör hårt!

152 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
Rhodin-GBG skrev:
Hoppas du blir trygg! För du vet väl att trygghet är en känsla. Inget man kan ta på. Inget man kan köpa. En ren illusion, och för många den bästa av känslor!

Tack ja fatta att securitas försökte lura mig genom att säga "fria utryckningar" men d gäller inte vid falskalarm hehe..

163 Inlägg
18 augusti 2011
tobbe12 skrev:
Rhodin-GBG skrev:

Tack ja fatta att securitas försökte lura mig genom att säga "fria utryckningar" men d gäller inte vid falskalarm hehe..

Gäller det inte vid falsklarm?
Har Securitas hemma och varje gång larmet går ringer de till oss och fråga ifall de ska skicka en bil, har varit falsklarm varje gång men det har inte kostat något extra.

14 127 Inlägg
18 augusti 2011
Pidmeister skrev:
tobbe12 skrev:
Rhodin-GBG skrev:

Gäller det inte vid falsklarm?
Har Securitas hemma och varje gång larmet går ringer de till oss och fråga ifall de ska skicka en bil, har varit falsklarm varje gång men det har inte kostat något extra.

en liten rolig grej med detta är att detta fördröjer själva larm tiden..

drog igång larmet på ett ställe där jag jobbade det tog säkert 1minut innan det ringde och sen snackade jag lite med dom uppgav lösenord osv

detta drar ut på själva utryckningen

enligt mig kan securitas lika gärna stänga ner för dom gör väldigt liten nytta
och skulle dom mot förmodan rycka ut och komma på någon som börjat rensa stället
så kommer dom med största sanorlikhet sitta i sin bil och skaka tänder och begära förstärkning av polisen

då är det bättre att vara ansluten till 112 direkt istället

så får man några som åtminstånde kanske törs agera och åtminstånde skrämer tjuvarna lite mer än ett uniformsklädd lingon

kan låta hårt men tror nog många drabbade företag håller med mig
om inte securitas lurar kunderna på utryckningstider och åtgärder

det bästa sättet är några kompisar som inte backar och ett tyst larm
enda sättet att få ordning på torpet!

har man gett lite tjuvar stryk så brukar det snabbt sprida sig att dom där är inte riktigt kloka åk inte dit

ett sånt ryckte har vi i området jag bor i

vi tvekar aldrig att jaga tjuvar och dom brukar oftast krypa fram och inte vara så stora när dom är omringade av ett antal välväxta killar runt sig med tillhyggen

Porsche 944 Turbo
54 Inlägg
18 augusti 2011
Sicka gubbar, som man säger här i Göteborg...den diskussionen borde vara rätt lätt att ta sig ur...ett bra larm falsklarmar i stort sett aldrig, så om deras larm gör det, kanske det inte är så intressant med fina erbjudanden om "fria utryckningar"!

Jag tror att det är en tolkningsfråga, vad fria utryckningar innebär, och att de större aktörerna är förhandlingsbara....men hursomhelst så vet alla att dom inte gärna tar onödiga kostnader för ryck, och därav frågan som Pidmeister beskrev: "ska de skicka en bil"? Om det är gratis, och om deras produkter är så bra som man kan förvänta sig, så borde svaret alltid vara självklart...klart dom skall skicka nån...skicka polis och militär för helsike! Det är ju gratis...och det bara mååååste ju vara ett larm från en bandit.. Jeje...jag skall inte spåra ur här, men jag e så evinnerligt trött på att folk fastnar i dåliga avtal och luras till falsk trygghet.

Det är skillnad på att vara säker, och att ha ett larm.

Porsche 944 Turbo
54 Inlägg
18 augusti 2011
då är det bättre att vara ansluten till 112 direkt istället

Det går dessvärre inte att koppla ett företagslarm, och ej heller ett hemlarm, till 112. Jag gissar att du syftar på forntida "polislarm"?

Många tar miste på SOS Alarms larmcentral för inbrottslarm, men denna är precis som Securitas, bara en central som ringer ut en väktare.

Jeje...

Sök