2444
Sök

Skydda garage, vilket alternativ ?

152 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
Hejsan har köpt en bil som jag är väldigt rädd om , har flyttat till Malmö och har skaffat ett garage där , ska anlita Securitas för larm och video överbevakning , nu till min fråga , skulle ni ha valt att ha skyltat att det är övervakning eller utan ? Det känns som att det väcker mer uppmärksamhet att ha det skyltat men samtidigt så känns som att tjuven hellre väljer ett garage utan video o larm ? Är så trött på avundsjuka människor som bara vill förstöra för en , därför betalar jag hellre och får förhoppningsvis mina saker ifred , hur hade ni gjort ? Skylt eller icke skylt ? Mvh tobias
Senast redigerat av tobbe12 (16 augusti 2011)

345 Inlägg
16 augusti 2011
Du måste tänka i tjuvens banor, samtidigt finns det tjuvar som går runt mitt på blanka dagen och snor bilar på tex en parkering till ica maxi... Kör skylt för att skrämma iväg 70% av tjuvarna.

Supra Club Sweden

152 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
RoberthR skrev:
Du måste tänka i tjuvens banor, samtidigt finns det tjuvar som går runt mitt på blanka dagen och snor bilar på tex en parkering till ica maxi... Kör skylt för att skrämma iväg 70% av tjuvarna.

Men tror du inte väcker uppmärksamhet ? Typ av alla garage så är mitt bara skyltat ?

88 Inlägg
16 augusti 2011
tobbe12 skrev:
Hejsan har köpt en bil som jag är väldigt rädd om , har flyttat till Malmö och har skaffat ett garage där , ska anlita Securitas för larm och video överbevakning , nu till min fråga , skulle ni ha valt att ha skyltat att det är övervakning eller utan ? Det känns som att det väcker mer uppmärksamhet att ha det skyltat men samtidigt så känns som att tjuven hellre väljer ett garage utan video o larm ? Är så trött på avundsjuka människor som bara vill förstöra för en , därför betalar jag hellre och får förhoppningsvis mina saker ifred , hur hade ni gjort ? Skylt eller icke skylt ? Mvh tobias

Är det inte så att du måste skylta om du har videoövervakning? smile

152 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
Saab95vector skrev:
tobbe12 skrev:

Jo så är det men jag kan ju välja att ta bort den , asså snälla hjälp mig...

88 Inlägg
16 augusti 2011
tobbe12 skrev:
Saab95vector skrev:
tobbe12 skrev:

Jag hade nog satt skylt och låtit den sitta kvar, för man kan aldrig veta hur det blir om du nu skulle få inbrott i garaget så har du ingen skylt men en video på inbrottet. då kanske inte gäller som bevis för att skylten inte satt där. smile

215 Inlägg
16 augusti 2011
tobbe12 skrev:
Saab95vector skrev:
tobbe12 skrev:

Bry dig inte om att skylta.

Mitt tips är att åka iväg till CO och köpa dig ett larm som reagerar på om garagedörren öppnas. Du har sedan 30 sekunder på dig att trycka in din kod/alt styra det med fjärrkontroll med roterande koder. Gör du inte det så börjar larmat att tjuta. Sedan kan du köpa till en GSM enhet som också skicket ett SMS och/eller ringer ett förprogramerat telefonnummer så.

Att anlita securitas verkar dyrt men du kanske har en bil som är värd mycket pengar ?

Kostar några få laxar, kanske inte bästa eller säkraste lösningen men prisvärd.
Senast redigerat av damn_fast (16 augusti 2011)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

152 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
Dom tar bara 250 kr i månaden , är det lätt att installera den ?

Porsche 944 Turbo
54 Inlägg
16 augusti 2011
Nu ska jag berätta för er. Jag arbetar nämligen med såna här saker!

För det första: Skylt för kameror är bara nödvändigt och eller lagstadgat i offentliga utrymmen. Alltså behöver du inte skylta med att du har kameror i ditt låsta garage, om det inte är någon annan än du, eller någon som är informerad om läget, som vistas i garaget.

För det andra: Ja - skyltar om larm och kamerabevakning avskräcker simpla tjuvar, men precis som du eller någon befarade, så kan det locka till sig uppmärksamhet från mer målinriktade banditer. Det där är en avvägning du får göra på känsla, utifrån hur sannolikt det är att du tror att någon verkligen är på jakt efter dina grejer, kontra tillfälles-stöld om någon bara råkar se din bil.

När det kommer till den tekniska säkerhetslösningen finns ju en hel massa att säga om saken:
Ett larm kan bara informera dig om att ett inbrott skett. En kamera likaså, och då förhoppningsvis med en bild på förövaren. Vad sen Polisen, eller någon annan (!!) ska göra med den, är ju förhoppningsvis positivt, men om jag vore du hade jag hellre börjat med ett rejält fysiskt skydd för att försvåra intrånget, än att satsa på kameror.

Exempel på bra fysiskt skydd är alltså saker som helt enkelt förhindrar tjuven från att ens kunna komma åt dina grejer. I garage, kan det handla om att sätta in plåt i eventuellt tunna bräckliga gipsväggar, vilket även bidrar till ökat brandskydd. Det viktigaste av allt är ju givetvis brytskydd eller gallergrind, samt eventuellt en balk som förhindrar att någon kan köra iväg eller bogsera bort din bil.

Om du skapar tillräckligt bra fysisk säkerhet enligt förslagen ovan, anser jag därefter att du satsar dina pengar på ett bra larm. Med det menar jag inget som någon firma smäller upp innanför dörren och ger dig en månadsavgift på, utan ett som verkligen täcker dina behov. Det jag hade investerat i är glaskrossdetektorer om du har fönster på ditt garage, samt magnetkontakter på dörrar och fönster. Har du så värdefulla saker i garaget att du befarar att det skall bli en "JAMES BOND-kupp" med exempelvis sågning genom taket, eftersom dom känner till ditt fysiska skydd, bör du då även satsa på rörelsedetektor/er samt eventuell vibrationsdetektor. Allt jag just beskrev ovan, är saker som kommer detektera en tjuv innan han ens kommit in i din lokal, om du bara har ett tillräckligt bra fysiskt skydd. Med det sagt så blir kameror sekundärt, eftersom väktaren kommer hinna att komma till platsen, innan tjuven lyckats ta sig in. Väljer du därefter att även installera kameror, så har du givetvis en extra chans att fånga tjuven, om han nu skulle komma in eller undan!

Kör hårt.
Fredrik

Porsche 944 Turbo - Svensksåld och snart med svensk motor.

215 Inlägg
16 augusti 2011
hehe, eller om man vill köra lite overkill.

Köp en dynamiskt farthhinder och modifiera detta så det istället för 2 dm reser sig 1 meter bakom bilen.

Lycka till att för tjuven att backa ut över det hindret.

http://www.corren.se/inc/imagehandler.ashx?id=4149887&height=312&width=468&quality=75

152 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare

Porsche 944 Turbo
54 Inlägg
16 augusti 2011
Du måste försöka analysera vad du får för dom där 250kr månaden. Och vad får du från Clas Ohlson!!!!?

3000kr året för att låna ett larm av Securitas Direct? Förmodligen får du ett 3-årsavtal vilket innebär 9000kr. Om du sedan fortsätter vara kund tickar kostnaden på. Det är galet och inte särskilt smart. Lägg pengarna på att förhindra intrånget, istället för att bli informerad om när det hänt, om du inte har råd att göra både och.

Men men...det e dina grejer, dina pengar, och ditt säkerhetssystem, även om man absolut inte kan kalla varken Sec direct eller Clas Ohlssons larm för säkerhetssystem. Rena skojeriet om du frågar nån i branschen som kan sin sak.

215 Inlägg
16 augusti 2011
tobbe12 skrev:

Verkar billigt, tillkommer sedan en kostnad vid en utryckning eller hur fungerar det med
ett sådant abonnemang ?

215 Inlägg
16 augusti 2011
Rhodin-GBG skrev:
Men men...det e dina grejer, dina pengar, och ditt säkerhetssystem, även om man absolut inte kan kalla varken Sec direct eller Clas Ohlssons larm för säkerhetssystem. Rena skojeriet om du frågar nån i branschen som kan sin sak.

Klart det finns bättre system än vad CO erbjuder, men de kanske är väldigt prisvärda ?

Visst kan man köpa ett system för 20'000kr men är det prisvärt och vilken budget har TS ?

Porsche 944 Turbo
54 Inlägg
16 augusti 2011
Om du orkar läsa vad jag skrev längre upp, hade du sett att det jag föreslog inte kostade många tusenlappar, och att den lösningen som Tobbe frågar om råd på, kommer kosta honom minst 10000kr och förmodligen det dubbla om åren med avtalet tickar på.

Frågan är inte om det finns bättre system än CO erbjuder, utan snarare om det finns sämre!!?

Antingen så väljer man att tänka säkerhet, eller att man "ska ha ett larm". Det är två skilda saker.

Om du står emellan att välja var du skall spendera eventuella 10000kr för att förhindra att bli av med grejer i garaget, så hade jag definitivt lagt större delen på att förhindra tjuven att komma in, med exempelvis en hemmasvetsad grind och ett rejält hänglås, och eller en bom för att förhindra att få ut bilen. Blir det sen pengar över, kan du lägga dom på ett larm i valfri kvalitet...

215 Inlägg
16 augusti 2011
Rhodin-GBG skrev:
Om du orkar läsa vad jag skrev längre upp, hade du sett att det jag föreslog inte kostade många tusenlappar, och att den lösningen som Tobbe frågar om råd på, kommer kosta honom minst 10000kr och förmodligen det dubbla om åren med avtalet tickar på.

Frågan är inte om det finns bättre system än CO erbjuder, utan snarare om det finns sämre!!?

Ok är dom så dåliga alltså.

Jag är själv i liknande tankar och vad finns det för bättre saker som är prisvärda, alltså i utrustningsväg som larmenheter och GSM moduler ?

Gärna lite bra länkar om du har.

152 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
Rhodin-GBG skrev:

Antingen så väljer man att tänka säkerhet, eller att man "ska ha ett larm". Det är två skilda saker.

Om du står emellan att välja var du skall spendera eventuella 10000kr för att förhindra att bli av med grejer i garaget, så hade jag definitivt lagt större delen på att förhindra tjuven att komma in, med exempelvis en hemmasvetsad grind och ett rejält hänglås, och eller en bom för att förhindra att få ut bilen. Blir det sen pengar över, kan du lägga dom på ett larm i valfri kvalitet...

Tackar ännu en gång, vart köper man alla dessa grejer? har vanlig trä dörr, ska nog göra som du säger, vart köper grej fönster krossare grejen? osv ? tack

Porsche 944 Turbo
54 Inlägg
16 augusti 2011
Det finns säkert folk som har glädje av CO:s larm, men om man nu har ett seriöst behov pga av sin dyra fina bil, och som dom flesta här inne som bygger bil, lägger mängder av pengar på den...varför då snåla in på det enda som kanske kan få en att behålla grejerna om nu en tjuv skulle vara ute efter grejerna...produkterna är inte godkända av försäkringsförbundet, och det är ju av en anledning. Jag jobbar på en av världens största tillverkare av elektronik och säkerhet, och vet skillnaden. Så många som blivit lurade eller besvikna på såna här lösningar.

Jag kan inte ge dig några speciella råd om vad du skall välja, utan det måste man göra efter att man precis som någon skrev längre upp: "tänka som tjuven"....man måste helt enkelt analysera dom största orsakerna eller tillvägagångssätten för en tjuv att göra inbrott på.

En GSM-modul är bra om det inte finns en fast telefonlinje. Den är ännu bättre som ett komplement till en telefonlinje! Anledningen till att det blivit så populärt med larm med inbyggd GSM, är för att dom stora installatörerna vill kunna smälla upp ditt larm på minimal installationstid, eftersom "tid är pengar"...GSM-moduler kom till som ett billigare sätt att ha en sekundär larmväg, eftersom det traditionella sättet med övervakad telefon-ledning via Multicom är så dyrt. Det tog inte många år innan Securitas Direct och Sector mfl insåg att dom kunde strunta i fast anslutning, för då slapp dom ju dra en kabel i kundens hus. Om man går tillbaka till att tänka säkerhet istället för att bara vilja ha "ett larm" så inser man snart hur lätt det är att slå ut ett larm med enbart GSM-förbindelse. En GSM-störare kan man bygga eller handla på nätet för struntpengar, och sen är det fritt fram att göra inbrott, och slå sönder den där dyngan som monterats innanför dörren!

Men men...nu ska jag inte sitta här och spy galla över olika lösningar, men för alla som tänker logiskt blir det självklart att för det första eliminera eller varjefall minimera inbrottsmöjligheten. Efter det vill man ju så snabbt som möjligt informera om brottet, och det helst redan vid första försöket, genom exempelvis glaskrossdetektorer eller vibrationsdetektorer. Om detta inte räcker och tjuven är så målinriktad att han ändå fortsätter och det inte hinner komma nån väktare, eller elak biker som kan ta tjuven i örat, så är kameror det sista valet, för att i efterhand kunna försöka leta reda på tjuven. Är man rik så skaffar man hela paketet.

jag skulle råda er att gå in på:
www.sbsc.se

Där kan man finna allt godkänt säkerhetsmaterial som försäkringsbolagen vill att ni väljer. Bland dom grejerna syns vi tillverkare eller grossister som säljer allt. Dessa kan man kontakta och få hjälp att hitta en professionell säkerhetsinstallatör på sin ort.

I örebro finns tillexempel JONIK och Swesafe som är duktiga på sina saker.
I Malmö finns många företag. Testa Skånsk Larmtjänst, eller Alarmpågarna, eller Professionell säkerhet.

345 Inlägg
16 augusti 2011
Införskaffa snap on snap off så tar du med dig ratten hem som jag ^^

Supra Club Sweden

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
16 augusti 2011
grejen med alla larm som är anslutna till en central är att om du tror att dom hinner få med sig saker på under 5minuter som du värdesätter kan du börja med att skalskydda hela garaget

med andra ord se till att det inte finns några alternativa vägar att ta sig in
ett larm från securiat mfl hjälper föga ifall att man tror att dom hinner få med sig saker på kort tid
man får vara glad om dom hinner ut på under 5minuter
bor man i ett område där dom inte direkt har någon bevakning kan det lätt ta 10minuter

men visst har du en jävla tur tar det någon minut innan dom är där
mao fullt tillräckligt att få med sig en jävla massa saker

kan komma med synpunkter osv hur du kan försvåra inbryt i garaget om du vill
men det kräver en del bilder utvändigt+invändigt+garageport+fönster

tar man bort alla svaga punkter så blir det rejält svårt att ta sig in

ihop med ett larm borde man kunna få bort 90% alla tjuvars intresse dom sista 10% är sånna som ger fan i vilket och tar sig in oavsätt hur man gör

video övervakning är bara bra ihop med bra belysning avsaknad av skyltar som säger video övervakning

för bestämmer sig någon att ta sig in och ser oj video övervakning vips så drar dom på sig en luva och går in endå

Kör fort så hinner inget hända...

Sök