Det finns säkert folk som har glädje av CO:s larm, men om man nu har ett seriöst behov pga av sin dyra fina bil, och som dom flesta här inne som bygger bil, lägger mängder av pengar på den...varför då snåla in på det enda som kanske kan få en att behålla grejerna om nu en tjuv skulle vara ute efter grejerna...produkterna är inte godkända av försäkringsförbundet, och det är ju av en anledning. Jag jobbar på en av världens största tillverkare av elektronik och säkerhet, och vet skillnaden. Så många som blivit lurade eller besvikna på såna här lösningar.
Jag kan inte ge dig några speciella råd om vad du skall välja, utan det måste man göra efter att man precis som någon skrev längre upp: "tänka som tjuven"....man måste helt enkelt analysera dom största orsakerna eller tillvägagångssätten för en tjuv att göra inbrott på.
En GSM-modul är bra om det inte finns en fast telefonlinje. Den är ännu bättre som ett komplement till en telefonlinje! Anledningen till att det blivit så populärt med larm med inbyggd GSM, är för att dom stora installatörerna vill kunna smälla upp ditt larm på minimal installationstid, eftersom "tid är pengar"...GSM-moduler kom till som ett billigare sätt att ha en sekundär larmväg, eftersom det traditionella sättet med övervakad telefon-ledning via Multicom är så dyrt. Det tog inte många år innan Securitas Direct och Sector mfl insåg att dom kunde strunta i fast anslutning, för då slapp dom ju dra en kabel i kundens hus. Om man går tillbaka till att tänka säkerhet istället för att bara vilja ha "ett larm" så inser man snart hur lätt det är att slå ut ett larm med enbart GSM-förbindelse. En GSM-störare kan man bygga eller handla på nätet för struntpengar, och sen är det fritt fram att göra inbrott, och slå sönder den där dyngan som monterats innanför dörren!
Men men...nu ska jag inte sitta här och spy galla över olika lösningar, men för alla som tänker logiskt blir det självklart att för det första eliminera eller varjefall minimera inbrottsmöjligheten. Efter det vill man ju så snabbt som möjligt informera om brottet, och det helst redan vid första försöket, genom exempelvis glaskrossdetektorer eller vibrationsdetektorer. Om detta inte räcker och tjuven är så målinriktad att han ändå fortsätter och det inte hinner komma nån väktare, eller elak biker som kan ta tjuven i örat, så är kameror det sista valet, för att i efterhand kunna försöka leta reda på tjuven. Är man rik så skaffar man hela paketet.
jag skulle råda er att gå in på:
www.sbsc.seDär kan man finna allt godkänt säkerhetsmaterial som försäkringsbolagen vill att ni väljer. Bland dom grejerna syns vi tillverkare eller grossister som säljer allt. Dessa kan man kontakta och få hjälp att hitta en professionell säkerhetsinstallatör på sin ort.
I örebro finns tillexempel JONIK och Swesafe som är duktiga på sina saker.
I Malmö finns många företag. Testa Skånsk Larmtjänst, eller Alarmpågarna, eller Professionell säkerhet.