3571
Sök

Panik hjälp!!! Byta stötdämpare fram Volvo 855

45 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
Hej!
Är i garaget och får inte bytt stötdämparn fram. pga en mutter som sitter ca i mitten på stötdämparen som håller en slags arm ut. Frågan då. Hur får jag loss muttern?
Som sagt så är jag i garaget nu och kommer inte en meter om jag inte får bytt skiten. Så snälla ni som inte kan någonting om det. Skriv ej här! Har inte heller sökt eftersom jag har brådis. Så inga sådana komentarer heller tack!

Tacksam för svar!

1 067 Inlägg
16 augusti 2011
Du behöver fjäderspännare innan du tar bort den muttern..

DU använder en mutterknack för att ta lös muttern till dämparen (den ovanför topplagringen) ..

McPhearson fjäderben brukar vara skruvade underifrån just för att underlätta byte av dämpare..

45 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
Hool skrev:
Du behöver fjäderspännare innan du tar bort den muttern..

DU använder en mutterknack för att ta lös muttern till dämparen (den ovanför topplagringen) ..

McPhearson fjäderben brukar vara skruvade underifrån just för att underlätta byte av dämpare..

Nej inte den muttern. Utan tänker du dig stötdämparen så har du 2hål som håller bromsskivan och det.
Sedan går du upp 1dm så finns det ett stag som är kopplat med en typ arm med en kul led på. Den armen måste jag få loss. Sedan 5cm ovanför den så kommer fjädern osv men den är inga problem med.

Byte stötdämpare på en golf 3a och på den fanns inte denna armen.

1 067 Inlägg
16 augusti 2011
Ah P ändan till styrstaget?   Lossa muttern och så tjongar du på den lite på armen med en stor hammare eller slägga..   Inte slå på själva kulleden..

Personbils tekniker
238 Inlägg
16 augusti 2011
Det är stabstaget du pratar om? Antingen så kör du med mutter maskin, fast gör rent gängorna innan eller så kan du få i en torx längst fram eller så sitter det så du får i en 16-17mm ringnyckel på baksidan, mot damasken. Beror på vilket av stabstagen som sitter där.

Bilmekare
10 Inlägg
16 augusti 2011
Om det är ett stag som går neråt så borde det finnas ett mutterfäste bakom plåten (asså närmast damasken på kulleden) eller ett torx eller insexhål i centrum på den gängade delen,om inte så kolla om du kan hålla fast med en polygrip på baksidan (asså som jag skrev förut,mellan plåten och kulleden)
Misstänker att allt snurrar för dig....

Lycka till big_smile

//Figge...

45 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
Låter som det kan vara ett stab stag ja. Men 15mm ringnyckel kan jag få på men då snurrar hela bulten och mutern pga bulten är kopplad till kulleden

311 Inlägg
16 augusti 2011
stoffe_p skrev:
Låter som det kan vara ett stab stag ja. Men 15mm ringnyckel kan jag få på men då snurrar hela bulten och mutern pga bulten är kopplad till kulleden

Kapa och köp ny:P Det gjorde jag på min gamla Mondeo wink

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

45 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
Löste skiten med att få tillbaka den gamla och skickar aset till en mekaniker imorgon! hmm

Sök