4540
Sök

Installera nytt operativsystem. Hur gå till väga? är min dator för gammal för win7?

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
Hej!

Har en laptop som är ca 3år gammal med windows XP i. Datorn har jag fått ifrån skolan vilket innebär att operativsystemet är anpassat därefter.
Nu när jag tagit studenten är datorn helt och hållet min så skulle vilja installera om operativsystemet och i samma veva formatera om hårddisken.

Grejjen är den att jag är lite sugen på att testa windows 7. men min dator har som sagt ett par år på nacken och jag har inte hållt på med datorer så mycket dom sista åren så vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga.

processorn är en intel core dual t2370 @ 1,73ghz och det är 2gb ramminne.
funkar det att köra windows 7 på denna tro eller ska jag hålla mig till xp?

och om win7 skulle fungera, finns det olika sorter?

Jag har sedan tidigare erfarenheter av att installera XP ifrån skiva (bootar ifrån skiva).
fungerar det likadant med windows 7? eller är det mycket mer komplicerat?

alla tips är välkommna!

MVH Fredrik

44 Inlägg
18 augusti 2011
Jag har kört win 7 på betydligt sämre datorer än den du har. Jag föredrar Windows 7 före alla andra just nu.

Hur smidigt som helst, installerar nästan alla drivruntiner själv.

Jag skulle nog kört Windows 7 Professional.

Det fungerar percis likadant med Windows 7. Du bootar med en skiva.

Mvh Daniel

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 augusti 2011
Alla mina datorer har fungerat lika eller bättre med win7 mot XP.  Senaste är en Emachines 350 netbook för 1800kr.  Jag monterade en SSD disk i den och den går som ett skott om vi pratar normalt användande. bootar på 30sek. Jättebra fjång för en enkärning 1.67Ghz Atom processor :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 903 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
tack för snabba svar! då är ju saken klar vilket OS jag ska satsa på.
men om jag fattat det rätt så finns det flera olika varianter av win7? home, buissnes, preimum, osv? vilket är bäst/vilket bör jag som normalanvändare ha?

antar att man bränner isofilen på en dvd då när man dragit hem det OS man vill ha?
skulle någon vänlig själ vilja länka mig ett OS som skulle passa mig?
har suttit och kollat som en dåre på TPB bland annat och blir inte klok på alla dessa förkortningar och slangord som används nu för tiden tongue är en djungel att välja ibland hmm

MVH
Senast redigerat av FreddeLi (18 augusti 2011)

44 Inlägg
18 augusti 2011
FreddeLi skrev:
tack för snabba svar! då är ju saken klar vilket OS jag ska satsa på.
men om jag fattat det rätt så finns det flera olika varianter av win7? home, buissnes, preimum, osv? vilket är bäst/vilket bör jag som normalanvändare ha?

antar att man bränner isofilen på en dvd då när man dragit hem det OS man vill ha?
skulle någon vänlig själ vilja länka mig ett OS som skulle passa mig?
har suttit och kollat som en dåre på TPB bland annat och blir inte klok på alla dessa förkortningar och slangord som används nu för tiden tongue är en djungel att välja ibland hmm

MVH

Home bussines kan du köra på. Jag märker ingen skillnad på dom olika (har användt alla olika).

Jag skickar en länk till dig fast jag lägger den inte här för att jag vet inte ifall moderaterna får tuppjucket över de wink

Mvh

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 augusti 2011
FreddeLi skrev:

MVH

hnm...  så svårt kan det väl inte vara att inte prata olagligheter?

7§ Uppmaning till brott
Det är inte under några omständigheter tillåtet att uppmana till brott i forumet (eller någon annanstans på Garaget)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 augusti 2011
Varför inte testa Linux? Använder det nu och kommer aldrig gå tillbaka till Windows.
Dessutom gratis, bara att ta ner från deras hemsida.

Hade Win 7 installerat på datorn när jag köpte den förra sommaren, ett visningsex från elgiganten.
När jag fått installerat diverse program tyckte jag datorn blev slö, satte in Linux Ubuntu och datorn känns tio gånger snabbare, kraschar aldrig och jag behöver inte vara rädd för virus.

Nackdelen är väl att det inte är så enkelt att installera och få windowsprogram att fungera, men de flesta program/spel går att köra via det inbyggda programmet Wine.

Skadar ju inte att testa, är ju som sagt gratis.. är du inte nöjd så kan du gå tillbaka till valfritt Windows.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 482 Inlägg
22 augusti 2011
Tips: Prova rensa, underhålla och tweaka windows lite så slipper ni alla mjukvaruproblem och att det blir segt med tiden..

Linux är grymt, men komplicerat för den som inte är van.

Mitt Win 7 använder strax över 2gb minne i standby, så 2gb kan bli lite kärvt.
Lyckats trimma ner det till 400mb ramanvändning i standby men då gick windows i "bare bones" läget. Inte ens Usb uttagen fungerade då wink

BLT Service
Theracords Music Label

Sleeper
3 084 Inlägg
22 augusti 2011

Funkar Windows 7 på en PII 167mhz 128mb sd ram så lär det funka på din burk ;P
Skaffa 32bitars win 7.
Senast redigerat av Sushikocken (22 augusti 2011)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

huh?
10 427 Inlägg
22 augusti 2011
Jag har använt Windows 7 Professional 64bit i snart 2år utan en enda krasch smile
Nitisk XP-användare innan, men är ruggigt nöjd.

Kan tilläggas att jag endast har 2GB RAM-minne men det har fungerat hyggligt ändå,
kunnat spela diverse nyare spel utan större bekymmer.

Datorn från 2008, men det mesta av hårdvaran var ny i början av 2007 så ska inte klaga wink

Självlärd
3 083 Inlägg
23 augusti 2011
Körde också bara XP innan. Men sen var det WIN 7 på jobbdatorn jag fick och nu mera använder jag bara win 7. Har installerat det på samtliga datorer på jobbet och det är inga superadatorer. Dom ligger på 2.0GHz och 2gig i ram (dom bästa i alla fall). Så din dator lär som sagt klara det utan problem

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

1 903 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
Tack för alla tips men lyckades komma över ett windows 7 efter lite om och men smile har kört det sen helgen nu och är ruggigt nöjd. Mkt snabbare och smidigare än det gamla xp smile

Självlärd
3 083 Inlägg
24 augusti 2011
FreddeLi skrev:
Tack för alla tips men lyckades komma över ett windows 7 efter lite om och men smile har kört det sen helgen nu och är ruggigt nöjd. Mkt snabbare och smidigare än det gamla xp smile

Exakt. Du kommer aldrig mer vilja använda XP. Win 7 är snyggt, snabbt och användarvänligt

1 903 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
jo jag känner detsamma!

men jag har en följdfråga. Det OS jag fick tag i var på engelska. inte för att det är något stort problem men är det ens möjligt att få det på svenska såhär i efterhand eller måste jag installera om hela skiten? smile

MVH

Självlärd
3 083 Inlägg
24 augusti 2011
FreddeLi skrev:
jo jag känner detsamma!

men jag har en följdfråga. Det OS jag fick tag i var på engelska. inte för att det är något stort problem men är det ens möjligt att få det på svenska såhär i efterhand eller måste jag installera om hela skiten? smile

MVH

Borde ju finnas något svenskt tillägg man kan ladda ner eller något

1 903 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
Volvo142_73a skrev:
FreddeLi skrev:
jo jag känner detsamma!

MVH

du menar "köpa"? roll
förövrigt så var det ungefär min tanke också!

MVH

Självlärd
3 083 Inlägg
24 augusti 2011
FreddeLi skrev:
Volvo142_73a skrev:
FreddeLi skrev:
jo jag känner detsamma!

MVH

du menar "köpa"? roll

MVH

Tänkte ifall att det kanske fanns på microsofts hemsida att ladda ner lagligt faktiskt big_smile

1 903 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
Volvo142_73a skrev:
FreddeLi skrev:
Volvo142_73a skrev:

du menar "köpa"? roll

MVH

Tänkte ifall att det kanske fanns på microsofts hemsida att ladda ner lagligt faktiskt big_smile

hehe, är microsoft vi pratar om så oddsen är väl rätt låga men det kan vara värt en koll iaf big_smile
MVH

Självlärd
3 083 Inlägg
24 augusti 2011
FreddeLi skrev:
Volvo142_73a skrev:
FreddeLi skrev:

du menar "köpa"? roll

MVH

hehe, är microsoft vi pratar om så oddsen är väl rätt låga men det kan vara värt en koll iaf big_smile
MVH

Haha sant. Men jo man har ju inget att förlora big_smile

1 482 Inlägg
26 augusti 2011
Du kan tanka hem Svenskt språkpaket genom Windows update.

Dock är det en tillvals grejj så måste göras manuellt.
Senast redigerat av Noxxer (26 augusti 2011)

BLT Service
Theracords Music Label

Sök