3255
Sök

Lacka backspegel kåpan.

58 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
Tjena var på skroten och köpte en ny backspegel kåpa, som är ljus grön..
Tänkte nu lacka svart.

Detta verkar det optimala men känns lite overkill för en backspegel med tanke på att den redan är lackerad dessutom.
Slipa 400-800
Plastprimer
Grundfärg
Färg
Klarlack

allt hagmans ( mekonomen )

Har en fin yta på spegeln nu räcker det att våtslipa
Plastprimer, Hoppa över grundfärgen, Svart färg direkt. sen klar lack?

Eller måste jag slipa bort (all färg), Plastprimer, (grundfärg), färg, klarlack?

Eller våtslipa, Grundfärg ingen plastprimer, färg, klarlack?

Xenoholic
2 559 Inlägg
18 augusti 2011
Slipa med 600-papper eller möjligt vis 800-papper sen på med svart färg o sen klarlack hade jag gjort, duger gott o väl big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

58 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
Jo det gör det säkert, tänkte lackera grillen också så jag tänkte att den lilla slant man måste lägga för plastprimer kan det nog vara värt ?

Men plastprimer + grundfärg + färg som somliga skriver att man ska ha verkar lite väl mycket eller..

182 Inlägg
18 augusti 2011
plast primer behöver man bara använda om det är en ny plast del som aldrig har blivit lackad innan ..

auktoriserad återförsäljare av Eurol oljor www.jigabshoppen.se

58 Inlägg
19 augusti 2011
Trådstartare
jaha tack för det smile

kanske borde köra, som aerocombi skriver då hoppa över grundfärg bara våtslipa och lacka på en gång? smile

Xenoholic
2 559 Inlägg
19 augusti 2011
Funkar utmärkt big_smile

Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

182 Inlägg
19 augusti 2011
du kan juh köra med en filler först  är juh alltid bra att börja på en bra grund

1 324 Inlägg
19 augusti 2011
turboharen skrev:
jaha tack för det smile

kanske borde köra, som aerocombi skriver då hoppa över grundfärg bara våtslipa och lacka på en gång? smile

Gör så! Gamla färgen fungerar som grund smile

58 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
Okej så här gjorde jag...

Våtslipa, 800 sen 1200.
Köpte Spray max 1k filler primer. 149kr.  Var riktigt schysst en bra cap också. fyllde och blev en riktigt fin grund färg.

2 tunna lager täckte ordentligt, väntade 40 minuter... sen våtslipade jag. blev matt
Tvättade ordentligt och lät torka 1 timme och körde tryckluft innan lackering.

Sen körde jag multona 170 skakade 2 minuter efter sprajade på korsvis, 3 skikt inom 3 minuter...
gick verkligen inte att få denna burk att täcka vart liksom bara prickigt överallt... då vart jag lite fundersam vafan det var frågan om så jag brände på och fick det att täcka överallt.. men givetvis apelsinskal som resultat...

Vet inte vart det gick galet... synd när man engagerar sig..
Blir att slipa ner allt till primern igen och testa biltema färg..

Xenoholic
2 559 Inlägg
25 augusti 2011
Kan bara säga STOR varning för kulöravvikelse på Biltemas färger, köpte silver till min 9-3a, men kunde lika gärna tagit röd eller blå eller vilket som. För det blev inte ens liiiite likt originallacken sad

182 Inlägg
25 augusti 2011
försök springa till din lokala lack handlare istället å köp riktig billack i  sprayburk lite dyrare lite bättre

58 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
Åkte och köpte 2k färg. Jävlar vad bra det blev... Men nyansen var lite skillnad såklart...
några bra tips?

Sen lackade jag grillen också blev bra efter 5 timmar kände jag lite på färgen verkade helt torr..
Så jag tog upp den och självklart blev det ett stor fingeravtrycks märke...

Hur länge ska jag vänta innan jag våtslipar och lägger på lite färg?
ska jag slipa ner med typ 800 eller ska jag bara köra med 1500 och lägga på lite tunt för att täcka?

Xenoholic
2 559 Inlägg
28 augusti 2011
Behöver inte slipa med finare än 800, I alla fall så länge det inte bara ska på klarlack smile

58 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
okej och man kan våtslipa med 600 papper efter 24 timmar på mekonomens 2k lack?

Xenoholic
2 559 Inlägg
28 augusti 2011
Törs jag inte  svara på dock :-/

414 Inlägg
28 augusti 2011
Okej nu gör vi så här.

Arbetar som billackerare så min kunskap bör räcka.

Börja med att slipa ganska grovt säg 500. När du är nöjd med utan sprayar du Plastprimer på dom ställen du gått igenom ner till plasten.  Efter 10-15 min pissar du på grundfärgen. vänta ett dygn i rumstemperatur. 

När grunden är tor mattar du ner den med säg 600-800 handslip, om det inte e massa rinn och skit då får man ju slipa bort dom med grövre.

sen är de bara att tvätta rent noggrant och spraya tunna lager med den svarta färgen och vänta 5 min imellan. När du e nöjd med färgen kan du vänta 1 dygn om det inte är vatten bas. Är det vattenbas på burk ( riktig bilfärg ) så pissa på klarlacken när en är matt. Är det istället mekonomen färg vänta ett par timmar sen våtslipa försiktigt färgen och pissa på klarlack smile sen e de bara låta den torka nått dygn smile

rekomenderar att du köper riktig färg och inte biltema, mekonomen osv blir aldrig lika bra:)

88 Inlägg
28 augusti 2011
Ankmeister skrev:
Okej nu gör vi så här.

Arbetar som billackerare så min kunskap bör räcka.

Börja med att slipa ganska grovt säg 500. När du är nöjd med utan sprayar du Plastprimer på dom ställen du gått igenom ner till plasten.  Efter 10-15 min pissar du på grundfärgen. vänta ett dygn i rumstemperatur. 

När grunden är tor mattar du ner den med säg 600-800 handslip, om det inte e massa rinn och skit då får man ju slipa bort dom med grövre.

sen är de bara att tvätta rent noggrant och spraya tunna lager med den svarta färgen och vänta 5 min imellan. När du e nöjd med färgen kan du vänta 1 dygn om det inte är vatten bas. Är det vattenbas på burk ( riktig bilfärg ) så pissa på klarlacken när en är matt. Är det istället mekonomen färg vänta ett par timmar sen våtslipa försiktigt färgen och pissa på klarlack smile sen e de bara låta den torka nått dygn smile

rekomenderar att du köper riktig färg och inte biltema, mekonomen osv blir aldrig lika bra:)

Haha detta var det roligaste jag läst speciellt med den beskrivningen du skrivit. lol

414 Inlägg
28 augusti 2011
IROC skrev:
Haha detta var det roligaste jag läst speciellt med den beskrivningen du skrivit. lol

Edit.
Missuppfattade nog ditt svar
Senast redigerat av Ankmeister (28 augusti 2011)

58 Inlägg
29 augusti 2011
Trådstartare
backspegeln klar klockrent resultat.
Hagmans Plastprimer 2 tunna lager. 45 sek emellan enligt burk.
Lät torka 40 min, Hagmans grå grundfärg 3 tunna lager 45sek mellan varje skikt.
lät torka 1 timme, våtslipade försiktigt med 800 papper. klibbduk sen
Mekonomens 2k färg 3 skikt 1 min mellan varje..

Sök