3931
Sök

D24 svartryker på tomgång

63 Inlägg
19 augusti 2011
Trådstartare
#1
Tjena har haft problem med min 245a diesel, att den inte ville gå igång på startmotorn, men det har jag fixat nu (var ett elfel som gjorde att magnetventilen inte öppnade när startmotorn gick) men nu när den startar så ryker det väldigt mycket, även på tomgång står den o bolmar, det började efter jag plockade av pumpen o böt packboxen till pumpaxeln. Innan så rök det bara om man trampa på, men nu är det altså även på tomgång! Färgen på röken är grå och svart, har försökt ställa upp tändningen lite men vart inte mycket skillnad. Kan det vara tändningen eller spridare? Taksam för svar, så man kan få skiten besiktad, för besiktningen uppskattar nog inte röken tongue


329 Inlägg
25 augusti 2011
#2
vet inte hur du lyckats ställa tändningen på en dieselmotor utan tändstift...


den svarta röken tyder väl på oförbränd dieselom jag inte minns fel, om det är spridarna så är väl de isåfal otäta och droppar, kanske den  får för lite luft som kanske bidrar till dålig förbränning
(obs bara funderingar från min sida)

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

311 Inlägg
25 augusti 2011
#3
hede_racing skrev:
vet inte hur du lyckats ställa tändningen på en dieselmotor utan tändstift...

Kanske är trött, men det där var lite småkul wink

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

329 Inlägg
25 augusti 2011
#4
BillyBooy skrev:
hede_racing skrev:
vet inte hur du lyckats ställa tändningen på en dieselmotor utan tändstift...

Kanske är trött, men det där var lite småkul wink

haha jaa big_smile vad var det du igentligen menade?

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

188 Inlägg
26 augusti 2011
#5
han kanske menade att han ställt pumpen.

MolnbyPerformance
365 Inlägg
26 augusti 2011
#6
Nollställ pumpen ordentligt med klocka. svart rycker den fortfarande ställ ner bränslemängden tills de slutar rycka tongue

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"

63 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
#7
Man kan ju vist ställa tändningen på en diesel....  tändningen ställs ju igenom hur diesel pumpen ställs, ställer man att pumpen sprutar in väldigt tidigt så märks det att det är mycket förtändning, för då knackar det mer. Men nu har jag testat spridarna i skolan . Sprutbilden var inte perfekt men duglig för att motorn ska gå som den ska. Öppnings trycket var jämn lika mellan alla 6. sen gjorde jag ett nytt försök att ställa in pumpen, den här gången vart det nog bättre, ställde den på ca 0.95-1,00mm. Men likt förbannat svart rök den som nå diesel lok. Men vart mera lätt startad iallafall. Men kom att tänka på att när jag böt p-boxen till pumpaxeln, då låg pumpen på sida några dagar i garaget. Kan inte det ha gjort så att den så kallade "rökbegränsarn" har hängt sig, alltså den där som skjuter på mera diesel när laddtrycket kommer. Testad att plocka av locket på den o tröck ner den när motorn var igång. Trodde att den skulle öka i varv eller ryka ännu mera eller något, eftersom den borde få mera bränsle då, men det gjorde det icke.
O bränsle skruven skruvade jag ut mera än vad den stog orginal men det hjälpte inte, den vart bara slö.


749 Inlägg
26 augusti 2011
#8
Instämmer bara med tidigare inlägg, att det kan vara pumpen som ej är rätt inställd eller läckande spridare.
Eller så förbränner motorn olja.


MolnbyPerformance
365 Inlägg
27 augusti 2011
#9
skumt de där... min blå ryckte efter ja renovera motorn, slutade rycka efter jag lossade kallstartanordningen när jag ställde pumpen och fick ditt rätt banjo skruv med strypning till returen samt efter jag kört en bit så ja fick upp kompet

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"

63 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
#10
Okej, plockade isär spridarna o blåste rent dom idag. men vart ingen skillnad. plockade av rökbegränsarn o titta lite men fanns inga synliga fel, tror inte den direkt kan haka uppsig. men senast jag ställde pumpen glömde jag lossa kallstartsanordningen, så ja får testa igen...
ADiKO: Ställde du först pumpen utan att släppa på kallstarten, o då blå rök den? o sedan med kallstarten lossad o då slutade det?
Ingen som har en fungerande beg pump ligger till ett bra pris?tongue


63 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
#11
Felet hittat big_smile Hade ställt pumpen ett halft varv fel, tänkte mäta ventilspel o då såg jag att pumpen stog helt fel igenförelse med kamnockarna, så pumpen sprutade in i helt fel takt. den vart mycket starkare o lätt startad nu också big_smile Väldigt lätt att ställa fel, så ett måste när man ställer pumpen är att kolla nockarna och nollan på svänghjulet stämmer.
Senast redigerat av Krille93 (28 augusti 2011)


329 Inlägg
28 augusti 2011
#12
att ett enkelt fel kan ställa till såpass..
gött att de e fixat då smile

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se


Sök