3724
Sök

Saabs framtid. Hur blir allt.

Vägpilot
93 Inlägg
19 december 2011
#181
Ja, det här var då fan inte kul. Men det blev som det blev, inte helt oväntat även om GM agerade riktigt drygt nu i helgen. mad

Reservdelstillverkningen är lönsam och kommer inte att upphöra, anledningen är självklart att många Saabar rullar på vägarna fortfarande, det kommer jag även se till. roll

Saken med Sveriges lagstiftning för kursade bolag är att den möjliggör en återupplivning ifall någon skulle ha det intresset. Man har hitintills haft ett sjuttiotal intressenter varav fem är seriösa enligt Muller - vi får se vad som händer med gripen...

9-3 Driver

1 213 Inlägg
19 december 2011
#182
turbodeath skrev:
muller har säkert nått ess i armen nu när det är kursat så kan ju det säljas utan gm väl med eller?är som sagt synd men vad gör man åt griniga amerikaner för svenska staten det vill säga reinfeldt vågar ju inget...

Vad menar du att dom skulle ha gjort?

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
19 december 2011
#183
Smithy skrev:
Ja, det här var då fan inte kul. Men det blev som det blev, inte helt oväntat även om GM agerade riktigt drygt nu i helgen. mad

Reservdelstillverkningen är lönsam och kommer inte att upphöra, anledningen är självklart att många Saabar rullar på vägarna fortfarande, det kommer jag även se till. roll

Saken med Sveriges lagstiftning för kursade bolag är att den möjliggör en återupplivning ifall någon skulle ha det intresset. Man har hitintills haft ett sjuttiotal intressenter varav fem är seriösa enligt Muller - vi får se vad som händer med gripen...

att saab kommer tillbaka som biltillverkare tror jag tyvär är ytterst osannolikt

tror ingen vågar ge sig på att köpa bolaget nu


9 121 Inlägg
19 december 2011
#184
Smithy skrev:
Ja, det här var då fan inte kul. Men det blev som det blev, inte helt oväntat även om GM agerade riktigt drygt nu i helgen. mad

Reservdelstillverkningen är lönsam och kommer inte att upphöra, anledningen är självklart att många Saabar rullar på vägarna fortfarande, det kommer jag även se till. roll

Saken med Sveriges lagstiftning för kursade bolag är att den möjliggör en återupplivning ifall någon skulle ha det intresset. Man har hitintills haft ett sjuttiotal intressenter varav fem är seriösa enligt Muller - vi får se vad som händer med gripen...

Har inte läst det senaste nu då, men hur ställer sig Muller i frågan då? Han har ju trots allt pumpat in en del pengar i den här affären, ska han var delaktig i "nya saab" då eller?


537 Inlägg
19 december 2011
#185
Navkapsel skrev:
Bara jag som haft tårar i ögonen lite då och då under dagen?

Du är absolut inte den enda sad


Vägpilot
93 Inlägg
19 december 2011
#186
Putteliten skrev:
Smithy skrev:
Ja, det här var då fan inte kul. Men det blev som det blev, inte helt oväntat även om GM agerade riktigt drygt nu i helgen. mad

Reservdelstillverkningen är lönsam och kommer inte att upphöra, anledningen är självklart att många Saabar rullar på vägarna fortfarande, det kommer jag även se till. roll

Saken med Sveriges lagstiftning för kursade bolag är att den möjliggör en återupplivning ifall någon skulle ha det intresset. Man har hitintills haft ett sjuttiotal intressenter varav fem är seriösa enligt Muller - vi får se vad som händer med gripen...

Har inte läst det senaste nu då, men hur ställer sig Muller i frågan då? Han har ju trots allt pumpat in en del pengar i den här affären, ska han var delaktig i "nya saab" då eller?

Nej, delaktig blir han inte, SWAN, alltså, Swedish Automobile, tidigare Spyker kommer inte att ha så mycket med Saab att göra framöver. Muller kommer i nuläget att hjälpa konkursförvaltaren i sitt arbete om jag förstått det rätt. Han har förlorat en hel del pengar, men det var han säkert beredd på.

Det intressanta ligger ju i om någon vill köpa Saab som helhet, möjligtvis lämna vissa delar, och sätta tänderna i Phoenixplattformen som Saab utvecklat till stor del av egen teknik.

Säljs bolaget ut som delar lite här varstans så är det mindre bra, finns även en stor risk för detta.

9-3 Driver

886 Inlägg
20 december 2011
#188
CHEEVA skrev:
Smithy skrev:
Ja, det här var då fan inte kul. Men det blev som det blev, inte helt oväntat även om GM agerade riktigt drygt nu i helgen. mad

Reservdelstillverkningen är lönsam och kommer inte att upphöra, anledningen är självklart att många Saabar rullar på vägarna fortfarande, det kommer jag även se till. roll

Saken med Sveriges lagstiftning för kursade bolag är att den möjliggör en återupplivning ifall någon skulle ha det intresset. Man har hitintills haft ett sjuttiotal intressenter varav fem är seriösa enligt Muller - vi får se vad som händer med gripen...

att saab kommer tillbaka som biltillverkare tror jag tyvär är ytterst osannolikt

tror ingen vågar ge sig på att köpa bolaget nu

Åhjo! Phoenixplattformen och all dess teknik är värd multum! Däremot får vi nog inte se namnet Saab längre.

Det vore ju lite kul om Koenigsegg gick in och köpte konkursboet och satte igång med produktionen baserat på den nya plattformen. Extremt osannolikt, men kul. smile

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

241 Inlägg
20 december 2011
#189

ja, jag sitter ofta på deras sida och kollar alla som skriver. Man blir riktigt stolt över hur många fans Saab egentligen har runt om i världen.

Saab forever wolf in sheeps clothing

Vägpilot
93 Inlägg
20 december 2011
#190
Wicca skrev:
CHEEVA skrev:
Smithy skrev:
Ja, det här var då fan inte kul. Men det blev som det blev, inte helt oväntat även om GM agerade riktigt drygt nu i helgen. mad

Reservdelstillverkningen är lönsam och kommer inte att upphöra, anledningen är självklart att många Saabar rullar på vägarna fortfarande, det kommer jag även se till. roll

Saken med Sveriges lagstiftning för kursade bolag är att den möjliggör en återupplivning ifall någon skulle ha det intresset. Man har hitintills haft ett sjuttiotal intressenter varav fem är seriösa enligt Muller - vi får se vad som händer med gripen...

att saab kommer tillbaka som biltillverkare tror jag tyvär är ytterst osannolikt

tror ingen vågar ge sig på att köpa bolaget nu

Åhjo! Phoenixplattformen och all dess teknik är värd multum! Däremot får vi nog inte se namnet Saab längre.

Det vore ju lite kul om Koenigsegg gick in och köpte konkursboet och satte igång med produktionen baserat på den nya plattformen. Extremt osannolikt, men kul. smile

Själva varumärket Saab tillåts över till en eventuell ny ägare i en drömlik situation men endast då försvarskoncernen Saab och Scania tillåter det. Det ligger i deras bedömning om en framtida investerare är såpass seriös att namnet får användas.

Detta har nämnts flertaliga gånger, men senast jag personligen fick det någorlunda bekräftat var att jag ställde en fråga till Saabs Uniteds skribent "TimR" (finns även på Garaget.org) där han svarade att han talat med Saab AB (militär-Saab alltså) och de förklarade det som ovan.

9-3 Driver

Forummoderator
26 398 Inlägg
20 december 2011
#191

Stora applåder...eller..eh.
Snacka om bravader. Vi slänger upp bilder på en facebooksida. Det kanske ändrar allt..
Förlåt mig om jag skrattar åt länken.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 637 Inlägg
20 december 2011
#192
AirOne skrev:

Stora applåder...eller..eh.
Snacka om bravader. Vi slänger upp bilder på en facebooksida. Det kanske ändrar allt..
Förlåt mig om jag skrattar åt länken.

Det ändrar antagligen inte något men är bra gjort mot GM och trevligt för de som är i sorg. Fint gjort, vore trevligt om det fortsätter så länge...
Senast redigerat av Navkapsel (20 december 2011)

Vägpilot
93 Inlägg
20 december 2011
#193
AirOne skrev:

Stora applåder...eller..eh.
Snacka om bravader. Vi slänger upp bilder på en facebooksida. Det kanske ändrar allt..
Förlåt mig om jag skrattar åt länken.

Man kan säga att GM:s goodwill och marknadsanseende hade varit bättre utan de senaste händelseutvecklingarna.

9-3 Driver

241 Inlägg
20 december 2011
#194
AirOne skrev:

Stora applåder...eller..eh.
Snacka om bravader. Vi slänger upp bilder på en facebooksida. Det kanske ändrar allt..
Förlåt mig om jag skrattar åt länken.

Tydligen så sjönk GMs aktier ganska kraftigt idag. Sen det med facebook är nog bara för att visa missnöje smile

Saab forever wolf in sheeps clothing

Vägpilot
93 Inlägg
20 december 2011
#195
Iggge skrev:

ja, jag sitter ofta på deras sida och kollar alla som skriver. Man blir riktigt stolt över hur många fans Saab egentligen har runt om i världen.

Håll hårt i din coupé! De är ovanliga och tidlösa... smile

9-3 Driver

Forummoderator
26 398 Inlägg
20 december 2011
#196
Navkapsel skrev:
AirOne skrev:

Stora applåder...eller..eh.
Snacka om bravader. Vi slänger upp bilder på en facebooksida. Det kanske ändrar allt..
Förlåt mig om jag skrattar åt länken.

Det ändrar antagligen inte något men är bra gjort mot GM och trevligt för de som är i sorg.

Det är dock sant.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

241 Inlägg
20 december 2011
#197
Smithy skrev:
Iggge skrev:

ja, jag sitter ofta på deras sida och kollar alla som skriver. Man blir riktigt stolt över hur många fans Saab egentligen har runt om i världen.

Håll hårt i din coupé! De är ovanliga och tidlösa... smile

Kommer köra min Saab tills dagen jag verkligen måste byta smile

Saab forever wolf in sheeps clothing

Gammal och grinig
362 Inlägg
20 december 2011
#198
Ja, Saab, bilmärket med 9 liv. Nu är ju konkursansökan genomslagen och allt. Jag kommer inte sakna bilarna, men jag är väldigt bekymrad över hur det här smäller i vårat land. Många leverantörer och arbetare som får fira julen med en tjock knut i magen.

Besserwisser
20 december 2011
#199
Mattman skrev:
Ja, Saab, bilmärket med 9 liv. Nu är ju konkursansökan genomslagen och allt. Jag kommer inte sakna bilarna, men jag är väldigt bekymrad över hur det här smäller i vårat land. Många leverantörer och arbetare som får fira julen med en tjock knut i magen.

Ur min synvinkel är det tvärtom. Jag kommer sakna bilarna men beskedet var på alla sätt bra, både väntat och rättvist. Hade jag varit Saab-anställd eller Saab-leverantör hade det varit en enorm befrielse att äntligen få reda på att bolaget tvingas i konkurs. Hellre vara ledig och inte få lön än att jobba och inte få lön. Vad vi nu ser är att synden straffar sig själv. Saab har lurat både vanligt hederligt folk och sina leverantörer, bolaget har vägrat betala ut de löner man varit skyldiga att betala ut och inte följt de överenskommelser man haft mot sina leverantörer. Saab är ondskan själv beståendes av ett pack svikare och lögnare. Hoppas media snart slutar glorifiera denna vansinniga hantering och att Saab slutar skylla ifrån sig på deras investerare. För övrigt lever vi tack och lov inte i en kommuniststat, utan i en fri marknadsekonomi. Det är upp till varje företag att överleva, det är inget staten har med att göra. Föredömligt, även om det skedde för sent och med för många lånepenger utbetalade till Saab från skattebetalarnas fickor, att försätta bolaget i konkurs.

1 335 Inlägg
20 december 2011
#200
jonnielahti skrev:
RobbanForsell skrev:
gamlingen skrev:
Har sagt det förr och säjer det igen.. min nästa bil blir en saab 9-3. Aldrig mer en Volvo, sämre skit finns inte.

haha nej du har juh en V40 ... 740 rostar juh MINDRE och är ca 20 år äldre... big_smile

problemet är att det inte finns nåra 10 år gamla 740s xD

V40/S40 är ju inte en riktig volvo, det är en japanare byggd i Holland. tongue


Sök