Rquired skrev:Smithy skrev:Tokken skrev:
SAAB har redan kursat.. Så det handlar inte om någon nystart utan nu tar gamarna över och försöker nu köpa
loss det dom kan ur bolaget.
Kan LOVA att det inte finns en enda plan på att ens försöka bygga fler bilar i Sverige.
Att Svensson inte fattat att en konkurs är precis vad kineserna väntat på, nu kan man lägga skambud på
resterna och man får det man ville ha från början.
SAAB har stoppat näsan i vädret, lagt sig för den eviga vilan, blivit blomjord.
DET har ni väl fattat vid det här laget hoppas jag, eller tror ni fortfarande att det kommer en "räddning" för ett
bolag som redan gått i konkurs.
Youngman har investerat ett antal miljoner i Saab redan, Muller förklarade otaliga gånger för dem att om man ska köpa företaget så ligger själva varumärkesessensen i Trollhättan, fabriken är nyckeln, tillsammans med de anställda som vet precis vad som ska göras under en stark ledning. Youngman har t.o.m. uttryckt klart intresse för att börja bygga Saabar på den flexibla Phoenixplattformen och då finns det inget annat alternativ än Saabanläggningen i THN. Man talar bl.a. om modellbeteckningarna 9-1, 9-6, 9-7 o.s.v. som komplement till 9-5 och 9-3, förmodligen i en uppdaterad tappning när det kommer till kritan.
En annan aspekt som gör tanken realistisk är att konkursförvaltarna tillsammans med Victor Muller kommer se till att sälja det mesta som ett paket, alltså ingen företagsbestyckning där allting försvinner ut i världen. Detta för att få den bästa utgången för både Trollhättan och Saab - ett varumärke som kommer att tillåtas av Saab Defence Group om investerarna är starka nog, deras kunder brukar inte välja en 9-3:a istället för en JAS så att säga så det spelar ingen roll för dem.
En konkurs i Sverige regleras även som du kanske förstått från ovan, på ett väldigt speciellt sätt. Det är inte i många länder där man kan komma tillbaka från en konkurs genom att investerare gör sitt.
Så nej, det ser inte så dystert ut som man kan tro - eller snarare vilja tro, ibland vet man inte med folk.
I Sverige är det allmänt känt att det finns två stycken SAAB men i utlandet är det få som har koll på hur det ligger till och dessa två företag förknippas starkt med varandra, SAAB AB har helt klart tagit skada utav biltillverkarens senaste cirkus, om inget annat har deras konkurrenter argumenterat emot företagets produkter och hänvisat till företagens (Läs som: Den oberoende före detta biltillverkaren SAAB´s) ekonomiska problem senast vid affären med Schweiz. .
Man kan utan problem förvänta sig en minst sagt stor tveksamhet från SAAB´s sida att låna ut sitt namn till biltillverkning igen, och om så trots allt skulle ske är det inte orimligt att tro på hårda krav från SAAB´s sida. För vilket företag vill riskera att deras kunder förknippar dem med stökig biltillverkning och ekonomiska problem?
Därför nämnde jag deras krav på en stark köpare av Saab, de vill ju självklart inte ha fortsatt osäkra turer, ingen vill det. Sedan så vet jag via en person som pratat med en på Saab AB att det är stora chanser till att Saab Auto får använda varumärket. Tiden får utvisa, som tidigare sagt så har inte dessa bolag produkter som konkurrerar direkt.
Länder som vill skaffa JAS-plan kanske tar en titt i Saab AB:s bokslut och redovisning men de kikar nog inte på Saab Automobile och drar slutsatser utifrån ett annat bolag.
9-3 Driver
0
0
0
0