2353
Sök

Saabs framtid. Hur blir allt.

241 Inlägg
2 februari 2012
Marcus- skrev:
steifan skrev:
-> http://www.teknikensvarld.se/2012/01/16 … till-saab/

Intressant om någon missat.

Edit:

"Teknikens Värld ringde anonymt till Stockholms största Saab-handlare, Svenska Bil, och frågade efter en strålkastarinsats till en tre år gammal Saab 9-5. En standarddel som behöver bytas ut efter snart sagt varje småkrock mot fronten. Priset fick vi snabbt veta, 11 572 kronor för en xenon-insats, men hur var det med leveranstiden?
– Vi har inga leveranstider, svarar reservdelsmannen.
– Finns de i lager alltså?
– Nej, det finns inga alls. Saab kan inte leverera.
– Hur ska då min Saab kunna repareras?
– Du får leta på bilskrotar. Har du tur kan du kanske hitta någon del. Vi brukar hitta en del delar på Upplands bildemontering, svarar reservdelsmannen lakoniskt.
Strålkastarinsatser är bara en av flera detaljer som är restnoterade. På oberoende reservdelshandlaren GKG Reservdelar i Stockholm bekräftar Kåge Karlevall (bilden ovan) att situationen är kritisk.
– Saab har problem att få fram alla möjliga delar. Värmefläkt, strålkastare, hjullager, servoslangar, exemplifierar Kåge Karlevall.
"

Och far som gått och köpt sig en relativt ny Saab...
Men vad gör försäkringsbolagen ? Om vi säger att min far smäller sin Saab 9-3 av nyare modell (med helförsäkring).
Dock inte så hårt att den behöver skrotas.. Skrotar dom den på grund av brist på delar då ?

Just nu så tillverkar ju Saab Autoparts mer reservdelar än innan Saab gick i konkurs. Själv har jag absolut inget problem alls med att få fram reservdelar till min Saab som är 13 år gammal. Då är det inte begagnade delar heller utan nya.

Sen så har Youngman lagt bud för några dagar sedan på Saab på 3 miljarder kronor. Enligt vissa är det väldigt troligt att affären går ihamn och att Saab kommer forsätta producera bilar och existera. Dock så kommer Saab tillsammans med Lotus tillverkas i Trollhättan.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14309609.ab
Senast redigerat av Iggge (2 februari 2012)

Saab forever wolf in sheeps clothing

241 Inlägg
2 februari 2012
saab_sonett skrev:
Marcus- skrev:
steifan skrev:

Edit:

"Teknikens Värld ringde anonymt till Stockholms största Saab-handlare, Svenska Bil, och frågade efter en strålkastarinsats till en tre år gammal Saab 9-5. En standarddel som behöver bytas ut efter snart sagt varje småkrock mot fronten. Priset fick vi snabbt veta, 11 572 kronor för en xenon-insats, men hur var det med leveranstiden?
– Du får leta på bilskrotar. Har du tur kan du kanske hitta någon del. Vi brukar hitta en del delar på Upplands bildemontering, svarar reservdelsmannen lakoniskt.
Strålkastarinsatser är bara en av flera detaljer som är restnoterade. På oberoende reservdelshandlaren GKG Reservdelar i Stockholm bekräftar Kåge Karlevall (bilden ovan) att situationen är kritisk.
– Saab har problem att få fram alla möjliga delar. Värmefläkt, strålkastare, hjullager, servoslangar, exemplifierar Kåge Karlevall.
"

Men vad gör försäkringsbolagen ? Om vi säger att min far smäller sin Saab 9-3 av nyare modell (med helförsäkring).
Dock inte så hårt att den behöver skrotas.. Skrotar dom den på grund av brist på delar då ?

Har visst hänt flera ägare och de får skambud av bolagen.

Min får nyss ner i diket. Fick nya delar direkt till min Saab på helförsäkringen.

Saab forever wolf in sheeps clothing

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
2 februari 2012
Iggge skrev:
Marcus- skrev:
steifan skrev:

Edit:

"

Just nu så tillverkar ju Saab Autoparts mer reservdelar än innan Saab gick i konkurs. Själv har jag absolut inget problem alls med att få fram reservdelar till min Saab som är 13 år gammal. Då är det inte begagnade delar heller utan nya.

Sen så har Youngman lagt bud för några dagar sedan på Saab på 3 miljarder kronor. Enligt vissa är det väldigt troligt att affären går ihamn och att Saab kommer forsätta producera bilar och existera. Dock så kommer Saab tillsammans med Lotus tillverkas i Trollhättan.

Haha, ja bort från det amerikanska skräpet och in med lotus. Om några år kanske man som ägare till en ny saab slipper höra att man köpt en opel utan istället gnäller dom om att man har råd att köpa en lotus wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

241 Inlägg
2 februari 2012
TBOC_Razor skrev:
Iggge skrev:
Marcus- skrev:

Haha, ja bort från det amerikanska skräpet och in med lotus. Om några år kanske man som ägare till en ny saab slipper höra att man köpt en opel utan istället gnäller dom om att man har råd att köpa en lotus wink

Saab kommer utveckla sin egen bil byggd på Phoenix underlaget. Lotus kommer bara tillverkas i fabriken för att arbetarna ska vara kvar och att fabriken skall hållas igång tills dess att den nya Saaben kommer i tillverkning som lär dröja ett tag.

http://www.google.se/imgres?q=Phoenix+c … 9,r:12,s:0  <-- PhoeniX konceptet
Senast redigerat av Iggge (2 februari 2012)

Saab&#65279; forever wolf in sheeps clothing

241 Inlägg
2 februari 2012
Marcus- skrev:
Iggge skrev:
Marcus- skrev:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14309609.ab

Jag tror reservdelarna mer handlade om nyare Saabar.
Jaså det kanske styr upp sig nu då! smile Vi får väl hoppas på det!

Får ju tag i saker till min bil utan problem och min är en Saab 93 från 99 så visst gäller det äldre också

Saab&#65279; forever wolf in sheeps clothing

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
2 februari 2012
Iggge skrev:
TBOC_Razor skrev:
Iggge skrev:

Saab kommer utveckla sin egen bil byggd på Phoenix underlaget. Lotus kommer bara tillverkas i fabriken för att arbetarna ska vara kvar och att fabriken skall hållas igång tills dess att den nya Saaben kommer i tillverkning som lär dröja ett tag.

http://www.google.se/imgres?q=Phoenix+c … 9,r:12,s:0  <-- PhoeniX konceptet

Jo jag vet att dom inte kommer att ha något med varandra att göra, ungefär som saab och opel roll

Det var ju liksom inte hela min poäng... tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
2 februari 2012
Men de kommer väl inte få använda namnet SAAB om det inte godkänns utav SAAB Aeroplane ? Som jag har förstått försvann alla rättigheter att använda namnet SAAB samt logotypen vid konkursen

Vägpilot
93 Inlägg
2 februari 2012
För att vara lite kritisk mot de nya utvecklingarna: http://www.saabsunited.com/2012/02/youn … a-bid.html

Titta på kommentaren en bit ner med bilderna. Man vet aldrig vad som händer, men det kommer bli intressant att se vad Mahindra/Brightwell kan prestera med för bud.
Senast redigerat av Smithy (2 februari 2012)

9-3 Driver

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
2 februari 2012
M_Broberg skrev:
CHEEVA skrev:
Men de kommer väl inte få använda namnet SAAB om det inte godkänns utav SAAB Aeroplane ? Som jag har förstått försvann alla rättigheter att använda namnet SAAB samt logotypen vid konkursen

Saab aeroplane finns inte.

Däremot Saab AB som är en försvarskoncern . mer info om SAAB hittar du Här

Jaha fått för mig det hette saab aeroplane ... men hur blir det med namnet ? får den nya biltilverkaren använda det ?

Vägpilot
93 Inlägg
2 februari 2012
CHEEVA skrev:
M_Broberg skrev:
CHEEVA skrev:

Jaha fått för mig det hette saab aeroplane ... men hur blir det med namnet ? får den nya biltilverkaren använda det ?

Om köparen är seriös, Saab AB har stöttat Saabmuseet så de kan säkert få till det med varumärket också. Men som sagt, om köparen är seriös - har mycket resurser.

9-3 Driver

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
3 februari 2012
M_Broberg skrev:
CHEEVA skrev:
M_Broberg skrev:

Tror förvirringen kan komma av att Saab står för
Svenska Aeroplan Aktiebolag

Jo så är det nog smile hehe

Vägpilot
93 Inlägg
3 februari 2012
Vad f*n är det som händer nudå?! Är konkursförvaltarna helt pantade!!?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as … el=4944947

mad
Senast redigerat av Smithy (3 februari 2012)

9-3 Driver

2 046 Inlägg
3 februari 2012
Kan dom inte tillverka gammal Saab igen då? Mycke fina bilar (H)

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

2 046 Inlägg
3 februari 2012
M_Broberg skrev:
kannebanne skrev:
Kan dom inte tillverka gammal Saab igen då? Mycke fina bilar (H)

ja precis!

Som Mini gjorde jättelänge, 2000 års modell av mini ser ut som en orginal.. Så coolt det hade varit smile

Ja, typ Saab 900 och 9000, sjuka trimmbilar!

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

Självlärd
3 083 Inlägg
3 februari 2012
Smithy skrev:

mad

Detta är ju bara idiotiskt. Är ju enklare och bättre att låta kineserna köpa det o starta upp igen så att folk kan få jobb. Och så att världen kan gå vidare, istället för att krångla såhär.

Även om jag inte är nån saabfantast så hoppas jag att kineserna får köpa allt faktiskt och starta tillverkningen smile

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

564 Inlägg
3 februari 2012
Volvo142_73a skrev:
Smithy skrev:

mad

Detta är ju bara idiotiskt. Är ju enklare och bättre att låta kineserna köpa det o starta upp igen så att folk kan få jobb. Och så att världen kan gå vidare, istället för att krångla såhär.

Även om jag inte är nån saabfantast så hoppas jag att kineserna får köpa allt faktiskt och starta tillverkningen smile

Ledtråd: Konkursförvaltarna TJÄNAR på att processen blir så lång och utdragen som möjligt. En snabb försäljning till Youngman ligger inte i deras intresse utan om de får hålla på och sälja i delar kan de dra ut på det bra länge...

572 Inlägg
3 februari 2012
Om nu kineserna köper upp saab så får dom väl inte använda varumärket saab för det är ett konkurs märke eller hur ligger det nu till?? Har för mig det är så att om man köper upp konkurs företag så får man inte använda varumärket igen.. Eller har jag fel??

DZ Design På Facebook

5 198 Inlägg
3 februari 2012
Dannz0 skrev:
Om nu kineserna köper upp saab så får dom väl inte använda varumärket saab för det är ett konkurs märke eller hur ligger det nu till?? Har för mig det är så att om man köper upp konkurs företag så får man inte använda varumärket igen.. Eller har jag fel??

man kan hete *Nya Saab*
så gjorde företaget jag jobbade åt... la till *Nya*

572 Inlägg
3 februari 2012
M_Broberg skrev:
gamlingen skrev:
Dannz0 skrev:

man kan hete *Nya Saab*
så gjorde företaget jag jobbade åt... la till *Nya*

Nu är det ju såhär att Saab varumärket är 100% unikt då det är ett 3 delat ägande på detta. i fall av konkurs försvinner rätten till varumärket från bolage som kursat.

Mao har Saab autmobile 0 äganderätt på märket Saab i dagens läge, det är enbart Saab AB och scania som har det. och bägge dessa måste godkänna att märket används av ett annat företag. Inte överdrivet stor sannolikhet att det blir så.

Aha.. Då är jag med..

Ja dom kommer säkert att sätta sina små kines märken på dom "nya Saab" bilarna..

DZ Design På Facebook

2 924 Inlägg
3 februari 2012
Angående varumärkesfrågan för SAAB så stämmer det att Scania och Saab AB måste godkänna och de har visat god vilja till detta redan på förhand, så chansen ser ljus ut att Saab kommer fortsätta med samma namn och logotyp... OM ägarfrågan löser sig och konkursboet blir uppköpt i sin helhet...

Sitter en specifikt utsedd konkursförvaltare som arbetar just med varumärkesfrågan; Kent Hägglund

~ Life is short, have FUN! ~

Sök