2518
Sök

Finns variabel slaglängd?

886 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
#1
Hej, idag är det inte helt ovanligt att biltillverkare ökar eller minskar cylindervolymen på deras motorer genom att förändra slaglängden. Detta fick mig att börja fundera på om det inte vore smidigt att ha variabel slaglängd, så man får en liten cylindervolym när det räcker och en stor när det behövs.

Har försökt googla lite på det men hittar ingenting som verkar vara det jag tänker på.

Så jag vänder mig till er:

Finns det någon motor med variabel slaglängd? Om det är serieproduktion, prototyp eller bara forskning på området spelar egentligen ingen roll. smile

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

2 024 Inlägg
23 augusti 2011
#2
Aldrig hört talas om detta, och det känns som att det är mer eller mindre omöjligt att omsätta detta till en serietillverkad motor som inte blir för dyr.
Saab har gjort experiment med variabel kompression genom ett tiltande topplock och den motorn verkade fungera väldigt bra, dock var det komplicerade topplocket alldeles för dyrt att serietillverka.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
23 augusti 2011
#3
det blir lite svårt att trixa till en vevstake som kan variera i längd.
men det finns ju dom motorerna som stänger av ett visst antal cylindrar när dom inte behövs

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 758 Inlägg
23 augusti 2011
#4
Tror också det blir svårt att få det att funka bra i praktiken - och framför allt att kunna serietillverka det till ett överkomligt pris.
Överladdning är ju på sätt och vis variabel cylindervolym.

886 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
#5
Ok, verkar inte som att det finns alltså. Känns ju som en svår sak att fixa men jag har några idéer... Får klura lite på det. smile

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Avstängd
1 031 Inlägg
23 augusti 2011
#6
Saab hade som redan nämnt en experimentmotor med variabel slaglängd. Men det gjordes försök redan 1919, se bild

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/28/Variable_stroke_engine_%28Autocar_Handbook%2C_Ninth_edition%29.jpg


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
24 augusti 2011
#7
Haha, vilken jävla idé tongue
Njaa, pass!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
24 augusti 2011
#8
Wärtsilä använder på några av sina motorer shims under vevstaken för att ändra kompet beroende på trim graden av motorn, dock e ju de motorer för fartygs bruk tongue e de enda ja kan komma på som ändrar slagvolym hyfsat enkelt iallafall smile


10 287 Inlägg
24 augusti 2011
#9
Enklaste sättet att ändra (använd) slagvolym är att stänga av cylindrar. Och jag har för mig att det finns. (Om jag inte har rökt ner mig alldeles)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 augusti 2011
#10
Sharky skrev:
Enklaste sättet att ändra (använd) slagvolym är att stänga av cylindrar. Och jag har för mig att det finns. (Om jag inte har rökt ner mig alldeles)

/Göran

Även det en Saab-uppfinning med tändkassetten

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 758 Inlägg
24 augusti 2011
#11
Googlade lite på "variable stroke" och hittade lite intressant. Honda har tydligen byggt några test-/konceptmotorer, med likheter med den skiss som "Runn WS7" länkade till. Dock bara småmotorer för gräsklippare och liknande.
http://i287.photobucket.com/albums/ll130/biodeez/DSC00376.jpg
http://i287.photobucket.com/albums/ll130/biodeez/DSC00377.jpg
Effekt/vrid hittar jag inga uppgifter på, men de verkar ha sänkt bränsleförbrukningen med uppåt 20%.

Hittade också ett företag vid namn Revetec (www.revetec.com) som verkar hålla på med lite luriga grejer. Bland annat en knepig typ av motor där man låter kolvarna styras av "kamprofiler" som har olika nockar för att få olika långt slag. Verkar i princip vara en kopia av Hondas VTEC-system, fast man styr kolvarna istället:
http://www.revetec.com/images/revani.gif
Tvåskivig wankel med kolvar?! big_smile
http://www.revetec.com/images/gallery/x4v2_10.jpg
http://www.revetec.com/images/gallery/x4v2_01.jpg

EDIT: Är inte motorn med variabelt slag på bilderna, men det finns lite info på sidan.
Senast redigerat av schnauz (24 augusti 2011)

Avstängd
1 031 Inlägg
24 augusti 2011
#12
Goa bilder Schnauz.


Forummoderator
10 576 Inlägg
24 augusti 2011
#13
Dansken- skrev:
torpis skrev:
Sharky skrev:
Enklaste sättet att ändra (använd) slagvolym är att stänga av cylindrar. Och jag har för mig att det finns. (Om jag inte har rökt ner mig alldeles)

/Göran

Även det en Saab-uppfinning med tändkassetten

Om man bara stänger av tändning och bränsle vid cylinderavstängning, kommer man ha kvar pumpförlusten, så det är bäst om man även stänger av ventilerna.

Det var ett skämt tillägnat tändkassetten som orsakat en del cylinderbortfall ;-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Glidare...
64 Inlägg
24 augusti 2011
#14
men snälla nån, HEMI!!!
(på tal om att stänga ner cylindrar)

http://www.youtube.com/watch?v=i4dSfr84UQs

Peugeot Sport Club
"Speed dosn´t kill, It´s the sudden loss of it that does"
Peugeot 406 SS
Mitsubishi Lancer Evolution IX GT Wagon

1 758 Inlägg
24 augusti 2011
#15
olsen skrev:
men snälla nån, HEMI!!!
(på tal om att stänga ner cylindrar)

http://www.youtube.com/watch?v=i4dSfr84UQs

Hemi har visserligen inget med saken att göra, det antyder bara att topplocket har hemisfäriska förbränningsrum.
EDIT: eller antydde kanske man borde säga, förresten. "Nya" Hemin (2003-) har inte ens hemisfäriska förbränningsrum längre.
Senast redigerat av schnauz (24 augusti 2011)


Sök