4329
Sök

Köpråd: HOnda Civic 1.5 lsi (milantal)

3 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
Hej!

Kollar på en Honda Civic 1.5 lsi som gått 28 000 mil, hur långt kan den tänkas gå? Vet att det är omöjligt att svara på men ett ungefär?

Någon med ett förslag på en bra första bil, runt 5-6000 kr?
Bensinsnål, lågskatt, låg försäkring är det jag letar efter. Så billig som möjligt alltså utan att allt rasar efter 1 vecka...

Ubåtsingenjör
7 346 Inlägg
23 augusti 2011
ja ungefär mellan 1 och 100 000 mil till kommer den nog att gå !

det är precis som du skrev HELT omöjligt att säga , till och med att säga ungefär hur långt

en civic är nog ett bra val... eller en golf

även andra japsar i samma prisklass kan funka, men att köpa bil i den pris klassen är ett lotteri

3 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
Joo, fast jävligt osanoligt att den går 130 000 mil... wink
Okej, ska koll golf! Förstår att det är ett lotteri men vill ha en bil som funkar ungefär 1 år, utan stora problem och med så liten pengaförlust som möjligt.

Tack för bra svar!

388 Inlägg
23 augusti 2011
tyvärr finns ju en risk att nästan alla bilar man köper rasar inom en vecka och har man 5-6000kr att lägga så finns det ju inte så mycket att välja mellan kolla rost bara mekaniskt är Honda stabila och är den bara regelbundet servad går säkert motorn 10.000mil till honda gör fina motorer.
Även Accord går ju få för dom pengarna och dom brukar gå skapligt billigt runt 0.7l/ mil har själv haft 2 st accord en 91:a och en 97:a båda med mer än 25.000mil på mätaren ända problem jag hade var rosten.

3 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
Okej! Om man jämför Civicen med en Vw golf 2-93 vilken passar bäst in på min beskrivning?
Förstår att det beror på bilen.

2 201 Inlägg
23 augusti 2011
Hade en Civic lsi- 95 innan o den gick bra. Kolla bara rost, speciellt skärmkanter o ev taklucka.
Relativt snåla, lite beroende på körning.
Men jag hade min nere i 0,5 motorvägsfart (130 km/h) på 40 mil

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 augusti 2011
joppeliindell skrev:
Okej! Om man jämför Civicen med en Vw golf 2-93 vilken passar bäst in på min beskrivning?
Förstår att det beror på bilen.

Honda tycker jag, mer driftsäker än Golf och roligare att köra. Angående miltal så är 130.000mil eller mer absolut ingen orimlig körsträcka om bilen skötts korrekt, problemet är att många bilar råkar ut antingen för ovarsamma ägare eller ett enklare fel som på grund av ovarsamhet orsakar ett större följdfel på vägen mot dessa höga mätarställningar.

Att bilar tillåts rosta sönder är ett utmärkt exempel, ordentligt rostskydd är inte särskilt dyrt och det i kombination med rätt underhåll håller rosten väck. Ett exempel på det andra är kylslangar, expansionskärl, termostater och så vidare som blir slita och orsakar att bilen kokar. Att ägaren missat detta och att ägaren tror att "Äh, bilen klarar säkert en liten bit till" har tagit död på många motorer som hade mycket kvar att ge.

Så är bara denna Civic hyfsat väl skött kommer den att passera både 30 och 35.000mil utan problem om du inte har en väldig otur. smile
Senast redigerat av Rquired (23 augusti 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök