Åk till en riktig automatlådespecialist som får skölja ur lådan ordentligt. Åker du till volvo är risken stor att dom bara tömmer tråget och ersätter den skvätten.
En riktig genomsköljning tar ca. 10 liter, men då är all olja bytt. Tömmer man tråget så kanske man får ut ett par liter bara.
Jag gjorde det här på en 855 T5 för en massa år sen, och då gick det på 1500:-. För två år sen gjorde jag samma sak på en Citroen C5, och då kostade det plötsligt närmare 3000:- Och då hällde dom ändå inte i den dyra longlifeoljan som det egentligen skulle vara, utan billig ATF.
Dom förklarade att det går utmärkt att köra på vanlig ATF bara man byter den ibland. Dom snackade om ca. 4000mil. Troligtvis hade dom rätt, för Volvon gick alldeles utmärkt efteråt. Växellådan rasade inte alls, som vissa domedagsprofeter sa.
Cittran har jag koll på fortfarande eftersom en kompis köpte den av mig. Den har nu gått snart 4000mil med fel olja i. Även den fungerar utmärkt och har inte alls totalrasat, som vissa sa att den också skulle göra. Den växlar precis lika mjukt och fint som den alltid gjort.