2562
Sök

Ang. automalådeolja, byte

herr
321 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Misstänker att det börjar bli dags att byta olja i damens Volvo 855 -96.
Oljan har fått en ljusbrun nyans och varvar onödigt mycket när man startar i brant backe när motor+låda är ordentligt varm. Kan även känna skillnad i växlingarnas mjukhet när han är varm/kall

Till ämnet,
Har läst runt lite på olika forum och sett att vissa avråder en från att byta olja när den är gammal och sliten, är detta bara bullshit eller ska man vara orolig?

Vill ha oljebytet riktigt ordentligt gjort, utan fusk. Funderar på att lämna in den till volvo, och min fråga är då hur mycket kalaset kan komma att landa på?

Tacksam för alla svar

Mvh Björn


326 Inlägg
25 augusti 2011
#2
Åk till en riktig automatlådespecialist som får skölja ur lådan ordentligt. Åker du till volvo är risken stor att dom bara tömmer tråget och ersätter den skvätten.
En riktig genomsköljning tar ca. 10 liter, men då är all olja bytt. Tömmer man tråget så kanske man får ut ett par liter bara.

Jag gjorde det här på en 855 T5 för en massa år sen, och då gick det på 1500:-. För två år sen gjorde jag samma sak på en Citroen C5, och då kostade det plötsligt närmare 3000:- Och då hällde dom ändå inte i den dyra longlifeoljan som det egentligen skulle vara, utan billig ATF.
Dom förklarade att det går utmärkt att köra på vanlig ATF bara man byter den ibland. Dom snackade om ca. 4000mil. Troligtvis hade dom rätt, för Volvon gick alldeles utmärkt efteråt. Växellådan rasade inte alls, som vissa domedagsprofeter sa.
Cittran har jag koll på fortfarande eftersom en kompis köpte den av mig. Den har nu gått snart 4000mil med fel olja i. Även den fungerar utmärkt och har inte alls totalrasat, som vissa sa att den också skulle göra. Den växlar precis lika mjukt och fint som den alltid gjort.


Sök