3297
Sök

Att besikta 140 med b230 motor. 1968

100 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
Hejsan har köpt en 142 ifrån 1968. den ska besiktas nu i september. men jag tänkte ställa av den och renovera upp den lite. bland annat tänkte jag byta ifrån b18 motorn till en b230.

men vad säger besiktningen sen när jag ska in och besikta bilen och den har varit obesiktad ett tag? något specielt papper man måste ha tag i? mvh

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
25 augusti 2011
zacoo skrev:
Hejsan har köpt en 142 ifrån 1968. den ska besiktas nu i september. men jag tänkte ställa av den och renovera upp den lite. bland annat tänkte jag byta ifrån b18 motorn till en b230.

men vad säger besiktningen sen när jag ska in och besikta bilen och den har varit obesiktad ett tag? något specielt papper man måste ha tag i? mvh

Ett intyg på effekt och vrid.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

182 Inlägg
25 augusti 2011
om du ska byta  så får inte effekt ökningen vara mer än 10 % samt att du måste nog välja en med katalysator  tror dock inte att du behöver intyg på  motor effekt bara den e orginal ...
har funnits ett par sådana här frågor i bilsport   kolla me dem eller ring till besiktningen dom har tekniker som svarar på dessa frågorna  för övrigt så  är det juh bara bra om du väljer en nyare renare motor för miljön ...

auktoriserad återförsäljare av Eurol oljor www.jigabshoppen.se

100 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
jigab skrev:
om du ska byta  så får inte effekt ökningen vara mer än 10 % samt att du måste nog välja en med katalysator  tror dock inte att du behöver intyg på  motor effekt bara den e orginal ...
har funnits ett par sådana här frågor i bilsport   kolla me dem eller ring till besiktningen dom har tekniker som svarar på dessa frågorna  för övrigt så  är det juh bara bra om du väljer en nyare renare motor för miljön ...

så det går inte sätta i exempel en b230a ? för då ökar ju effekten mer än 10% eller missförstår jag dig.

182 Inlägg
26 augusti 2011
så tror jag att grund  regeln är  om man inte ska besiktiga bilen som ombyggt fordon

auktoriserad återförsäljare av Eurol oljor www.jigabshoppen.se

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 augusti 2011
Besiktning är inte motorteknik, se den klistrade tråden http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök