3294
Sök

Vågar jag trimma med steg 3 nordic...?

18 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
#1
Hallå garager...

Osäker fråga för mig men glasklar för andra här inne kanske..

Jag har en Saab 93 -99 ltt 2,0t som jag vill ha mer kräm i, vågar jag sätta dit ett nordic chip steg 3(enbart chippet) vilket resulterar 265 ca eller kommer det andra kostnadet där till för att själva bilen skall hålla exempelvis stärka växellådan och kopplingen?

Någon som har erfaranhet av detta?

Tack på förhand

Kan tillägga att jag har redan steg ett trimmet i maptun samt sportavgassystem


grön aktivist
846 Inlägg
27 augusti 2011
#2
LLoydbanks skrev:
Hallå garager...

Osäker fråga för mig men glasklar för andra här inne kanske..

Jag har en Saab 93 -99 ltt 2,0t som jag vill ha mer kräm i, vågar jag sätta dit ett nordic chip steg 3(enbart chippet) vilket resulterar 265 ca eller kommer det andra kostnadet där till för att själva bilen skall hålla exempelvis stärka växellådan och kopplingen?

Någon som har erfaranhet av detta?

Tack på förhand

Kan tillägga att jag har redan steg ett trimmet i maptun samt sportavgassystem

För steg 3 så ska du åtminstone ha 3" downpipe samt racekatalysator, annars så kommer du grilla turbon ganska så hårt.
Sedan så tar interna motordetaljer (framför allt ventiler stryk) av att bli strypt.
Du kommer förlora effekt på det tyvärr.
Nordic kör även med 3.5 bars BTR, så om du inte kör med liknande delar så kommer din motor ta skada av det och gå sämre!


18 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
#3
Confide skrev:
LLoydbanks skrev:
Hallå garager...

Osäker fråga för mig men glasklar för andra här inne kanske..

Jag har en Saab 93 -99 ltt 2,0t som jag vill ha mer kräm i, vågar jag sätta dit ett nordic chip steg 3(enbart chippet) vilket resulterar 265 ca eller kommer det andra kostnadet där till för att själva bilen skall hålla exempelvis stärka växellådan och kopplingen?

Någon som har erfaranhet av detta?

Tack på förhand

Kan tillägga att jag har redan steg ett trimmet i maptun samt sportavgassystem

För steg 3 så ska du åtminstone ha 3" downpipe samt racekatalysator, annars så kommer du grilla turbon ganska så hårt.
Sedan så tar interna motordetaljer (framför allt ventiler stryk) av att bli strypt.
Du kommer förlora effekt på det tyvärr.
Nordic kör även med 3.5 bars BTR, så om du inte kör med liknande delar så kommer din motor ta skada av det och gå sämre!

Ok, tackar då vet jag, om jag sätter in ett steg 2 chipp enbart då? Skulle det gälla samma sak där?


grön aktivist
846 Inlägg
27 augusti 2011
#4
LLoydbanks skrev:
Confide skrev:
LLoydbanks skrev:
Hallå garager...

Osäker fråga för mig men glasklar för andra här inne kanske..

Jag har en Saab 93 -99 ltt 2,0t som jag vill ha mer kräm i, vågar jag sätta dit ett nordic chip steg 3(enbart chippet) vilket resulterar 265 ca eller kommer det andra kostnadet där till för att själva bilen skall hålla exempelvis stärka växellådan och kopplingen?

Någon som har erfaranhet av detta?

Tack på förhand

Kan tillägga att jag har redan steg ett trimmet i maptun samt sportavgassystem

För steg 3 så ska du åtminstone ha 3" downpipe samt racekatalysator, annars så kommer du grilla turbon ganska så hårt.
Sedan så tar interna motordetaljer (framför allt ventiler stryk) av att bli strypt.
Du kommer förlora effekt på det tyvärr.
Nordic kör även med 3.5 bars BTR, så om du inte kör med liknande delar så kommer din motor ta skada av det och gå sämre!

Ok, tackar då vet jag, om jag sätter in ett steg 2 chipp enbart då? Skulle det gälla samma sak där?

Ingen skillnad mellan steg 1 och steg 2. Halvsats-avgas gör bara ljud i princip wink.
Trimfirmorna skriver gärna upp effekten med halvsats eftersom dom tjänar mer pengar på det.
Ska du trimma så gå in på Maptun och kolla vad du behöver för deras steg 3, sedan kollar du vad du får lägga emellan eftersom din bil redan är trimmad där smile.
Får lite mer rabatter där om du är medlem i stcs med!


18 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
#5
super! tanks smile


Saaboholic
3 129 Inlägg
27 augusti 2011
#6
Ingen steg 3 programvara utan MINST 2.5" avgassystem. NEJ du behöver inte 3" men det är ju bättre för framtiden osv.

3.0 BTR räcker gott och väl för den effekten men det skadar ju aldrig att följa ett koncept så noggrannt som möjligt.

Svaga länkar i din modell är även IC och låda som i de flesta saabar.
Dock brukar steg 3 fungera fint iallafall, personligen hade jag valt att köpa en hel alu ic också då dessa är såpass billiga nu och det skadar ju inte med kylning precis.
Senast redigerat av hedley (27 augusti 2011)

"Liberty of thought is the life of the soul"

grön aktivist
846 Inlägg
27 augusti 2011
#7
hedley skrev:
Ingen steg 3 programvara utan MINST 2.5" avgassystem. NEJ du behöver inte 3" men det är ju bättre för framtiden osv.

3.0 BTR räcker gott och väl för den effekten men det skadar ju aldrig att följa ett koncept så noggrannt som möjligt.

Svaga länkar i din modell är även IC och låda som i de flesta saabar.
Dock brukar steg 3 fungera fint iallafall, personligen hade jag valt att köpa en hel alu ic också då dessa är såpass billiga nu och det skadar ju inte med kylning precis.

Det viktiga är inte halvsatsen, det viktiga är downpipen (framförallt katten!).
Efter det så svalnar avgaserna av ganska mycket och tar mycket mindre plats.
3.0bars btr körs hos Maptun, men mjukvaran är utvecklad för 3.5bars btr så då får man följa det (annars så blir det effektförlust).

Kan rekommendera EXD för ic's, bra priser och prylarna är bolt-on... på riktigt!


Saaboholic
3 129 Inlägg
27 augusti 2011
#8
Det är väl självklart att dpn är det viktiga eftersom man vill ha väck avgaserna så snabbt som möjligt. Skulle även föreslå att du satsar på en ordentlig racekatt från början också.

Frågan är dock om dom kör med såpass högt bränsletryck att du behöver en 3.5bars.. gör dom inte det så blir det ju inte heller effekt förlust (iochmed att det då räcker med en 3.0btr).

Jag hade begärt att få kika närmare på hur programmen är uppbyggda osv för att se vad som passar just mig själv bäst.

"Liberty of thought is the life of the soul"

grön aktivist
846 Inlägg
27 augusti 2011
#9
hedley skrev:
Det är väl självklart att dpn är det viktiga eftersom man vill ha väck avgaserna så snabbt som möjligt. Skulle även föreslå att du satsar på en ordentlig racekatt från början också.

Frågan är dock om dom kör med såpass högt bränsletryck att du behöver en 3.5bars.. gör dom inte det så blir det ju inte heller effekt förlust (iochmed att det då räcker med en 3.0btr).

Jag hade begärt att få kika närmare på hur programmen är uppbyggda osv för att se vad som passar just mig själv bäst.

Om dom skriver mjukvaran efter 3.5 bars btr så hade jag ställt frågor redan där egentligen...
Teoretiskt så ska spridarna inte räcka till, men det gör dom i 99.9999999% av fallen.

Jag själv skulle göra som jag skrev först, prata med MAPTUN smile


Saaboholic
3 129 Inlägg
27 augusti 2011
#10
Precis wink Och genom att få reda på värden osv kan man ju utläsa vad som kommer gå på bristningsgränsen etc. Frågan är oftast inte om det funkar utan hur länge det funkar..

"Liberty of thought is the life of the soul"

18 Inlägg
29 augusti 2011
Trådstartare
#11
Jag var förbi nordic häromdagen och jag berätta vad jag hade i/ under bilen och dom sa att det inte skulle vara något problem samtidigt känner jag att det skulle ändå kännas lustigt att ingenting annat skulle behövas som sportavg 2,5-3" med race cat. Jag väljer nordic eftersom det är närmast. Det blir att skaffa nytt avgassystem hela vägen för att sedan gå vidare med chippet...

Måste säga att forum här på garaget är jävligt bra. Är ny här så tack för hjälpen!


Mvh


Saaboholic
3 129 Inlägg
29 augusti 2011
#12
Alltid enklast med lokala firmor, speciellt för att få kontinuerlig info och backup.

"Liberty of thought is the life of the soul"

grön aktivist
846 Inlägg
30 augusti 2011
#13
För att gå vidare från steg 1 (dvs steg 3 iom att det var tal om det) så måste du ha 3" downpipe (med racekisse om det ska vara besiktningsbart), om dom hävdar något annat så hade jag sökt mig vidare yikes!


Saaboholic
3 129 Inlägg
30 augusti 2011
#14
Confide skrev:
För att gå vidare från steg 1 (dvs steg 3 iom att det var tal om det) så måste du ha 3" downpipe (med racekisse om det ska vara besiktningsbart), om dom hävdar något annat så hade jag sökt mig vidare yikes!

Du kan även köra sportkatt samt 2.5" dp.
Men du MÅSTE ha en grövre dp och riktig katt.

"Liberty of thought is the life of the soul"

grön aktivist
846 Inlägg
30 augusti 2011
#15
Mjo, dumt att bara köra 2.5" och sportkat däremot...
Är ju låst för framtida uppgraderinga liksom tongue!
3" downpipe kostar inte många kronor mer och en racekisse hittar du för 1000-lappen idag...


Saaboholic
3 129 Inlägg
30 augusti 2011
#16
Confide skrev:
Mjo, dumt att bara köra 2.5" och sportkat däremot...
Är ju låst för framtida uppgraderinga liksom tongue!
3" downpipe kostar inte många kronor mer och en racekisse hittar du för 1000-lappen idag...

2.5" räcker upp till cirka 400hk.. så låst vet jag väl inte.
Race kisse där emot kan ju vara bra om man ska över 300hk iallafall.

Personligen hade jag kört på 3" helsats och race kisse, men det är ju aldrig fel att påpeka att fler alternativ finns beroende på mål, budget osv smile

"Liberty of thought is the life of the soul"

grön aktivist
846 Inlägg
31 augusti 2011
#17
hedley skrev:
Confide skrev:
Mjo, dumt att bara köra 2.5" och sportkat däremot...
Är ju låst för framtida uppgraderinga liksom tongue!
3" downpipe kostar inte många kronor mer och en racekisse hittar du för 1000-lappen idag...

2.5" räcker upp till cirka 400hk.. så låst vet jag väl inte.
Race kisse där emot kan ju vara bra om man ska över 300hk iallafall.

Personligen hade jag kört på 3" helsats och race kisse, men det är ju aldrig fel att påpeka att fler alternativ finns beroende på mål, budget osv smile

Jag vet att kombinationen 3" downpipe / 2.5" efter cat började strypa runt 370 hästar, men det beror ju lite på hur det är mappat och hur bra flöde det är i resten av systemet.
Däremot så är det mycket lättare att hitta 3" downpipe beggat, jag har aldrig stött på en 2.5" iaf smile.
Självklart så är det bra att peka ut flera alternativ, det är bara positivt big_smile!


Dunken
31 augusti 2011
#18
Confide skrev:
hedley skrev:
Confide skrev:
Mjo, dumt att bara köra 2.5" och sportkat däremot...
Är ju låst för framtida uppgraderinga liksom tongue!
3" downpipe kostar inte många kronor mer och en racekisse hittar du för 1000-lappen idag...

2.5" räcker upp till cirka 400hk.. så låst vet jag väl inte.
Race kisse där emot kan ju vara bra om man ska över 300hk iallafall.

Personligen hade jag kört på 3" helsats och race kisse, men det är ju aldrig fel att påpeka att fler alternativ finns beroende på mål, budget osv smile

Jag vet att kombinationen 3" downpipe / 2.5" efter cat började strypa runt 370 hästar, men det beror ju lite på hur det är mappat och hur bra flöde det är i resten av systemet.
Däremot så är det mycket lättare att hitta 3" downpipe beggat, jag har aldrig stött på en 2.5" iaf smile.
Självklart så är det bra att peka ut flera alternativ, det är bara positivt big_smile!

Ferrita systemet är byggt med en race-kat i 3" som sen går ner till Ferritas kompletta 2,5" system.
Ringde Ferrita och fick svaret att flöde upp till 500hk var inga problem, kör i dag med 375-390hk.

Men vill ju även klara ljudkraven på banorna så man slipper stå i depån och titta på alla andra som kör.
//Dunken

493 Inlägg
2 september 2011
#19
som sagt, du behöver en 3" downpipe, sen beroende om du vänder dig till nordic eller ex maptun så är det olika vilken bränsletrycksregulator programvaran är anpassad efter, om du köper ett färdigt steg 3 på hyllan dvs.

Koppling och låda kan mkt väl rasa efter du trimmat, helt beroende på din körstil. Det kan rasa om du åker orginal också... Använd effekten du har på de växlar det inte står 1 på så kommer nog grejerna hålla förhållandevis bra också smile

Jag köpte en ic på exd, billig och bra passform! kan ju vara bra med lite fräscha tryckslangar också så du slipper oroa dig över dom:)

lycka till!

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

18 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
#20
hedley skrev:
Confide skrev:
Mjo, dumt att bara köra 2.5" och sportkat däremot...
Är ju låst för framtida uppgraderinga liksom tongue!
3" downpipe kostar inte många kronor mer och en racekisse hittar du för 1000-lappen idag...

2.5" räcker upp till cirka 400hk.. så låst vet jag väl inte.
Race kisse där emot kan ju vara bra om man ska över 300hk iallafall.

Personligen hade jag kört på 3" helsats och race kisse, men det är ju aldrig fel att påpeka att fler alternativ finns beroende på mål, budget osv smile

Det får bli det, frågan är bara om det är läge nu med vintern o allt

besökte autoexp i nkpg där 3" med racekatt kosta 11K plus chipp 2.200 (nordic). ska ta en funderare ang det! smile



Sök