4017
Sök

Wastegate och turbo

17 Inlägg
20 augusti 2006
Trådstartare
#1
Var någonstans monterar man sin wastegate?

Kan luftmassmätaren gå sönder om man har ett för inoljat filter på bilen?

Vad är det för skillnad på en dumpventil och wastegate?

Varför kan man inte sätta på en helt öppen dump på en Volvo V40,
dom säger att det är farligt för turbon?

Jag är en nybörjare;)

12 086 Inlägg
20 augusti 2006
#2
Wastegaten sitter oftast på turbon, ser ut som en mässingscylinder med en stång som går in i avgasdelen på turbon. Wastegaten ser till så turbon inte får för mkt avgaser och laddar vilt, olika mkt beroende på hur den är kalibrerad.

Dumpventilen sitter efter turbon på insugsröret och släpper ut övertrycket som bildas när turbon vill snurra men spjället är stängt, som de är när man slår av på gasen.

Inoljat luftfilter kan skada LMM om de är så oljigt att de sugs in olja i insuget som då kan fastna på tråden i LMM som då kan brinna av. För att förenkla så mäter tråden luftmängden med hjälp av spänning.

Jag vet inte varför de skulle va farligt med öppen dump på en V40, de som ofta talas om är att de lurar LMM att bilen får massa luft som den inte får och då går fett.. vilket kan skada katalysatorn men turbon har jag ingen förklaring på.

Hoppas det hjälpt dig!

17 Inlägg
20 augusti 2006
Trådstartare
#3
japp, nu har jag fått lite klarhet i det hela^^

tack för svaret

5 710 Inlägg
22 augusti 2006
#4

MVH Jonas
..............


Sök