3212
Sök

diesel vs bensin.....

11 Inlägg
20 augusti 2006
Trådstartare
#1
kör mycke i jobbet o ska köpa mig en bil som drar lite bensin.
har tänkt mig en golf4 o undrar vilket som skulle bli billigasti drift?  en tdi lr 1,6 liters bensinmotorn..???
Senast redigerat av Palle_Schelin (20 augusti 2006)

Vw trimmare
2 995 Inlägg
20 augusti 2006
#2
Palle_Schelin skrev:
kör mycke i jobbet o ska köpa mig en bil som drar lite bensin.
har tänkt mig en golf4 o undrar vilket som skulle bli billigasti drift?  en tdi lr 1,6 liters bensinmotorn..???

en polo (1.1L) går i princip gratis smile
men du vill kanske ha modernare?....lönar sig tdi då diesel priset är ganksa högt nu? lönar sig nog bara vid LÅNGA körningar......

Edit: En ATOS! (3cyl) där har du en billig maskin smile
Senast redigerat av MeloveGolf (20 augusti 2006)


11 Inlägg
20 augusti 2006
Trådstartare
#3
åker gbg-nyköping=80 mil varannan helg så vill ju ha en bil som e hyffsad komfort i oxå...

en hyundai e nog inget ja nånsin skulle köpa=)

146 Inlägg
21 augusti 2006
#4
Lupo 3L är en perfekt bil för 2 personer.  Vi har varit till italien två gånger med vår, och det fungerar utmärkt.

Drar 0.4 vid "normal" körning, och tänker man på hur man kör så går det att åka på 0.3. 

...av en händelse så har jag en 04:a till salu! ...och nyss sjönk skatten från 2800 till 1200.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
21 augusti 2006
#5
Palle_Schelin skrev:
åker gbg-nyköping=80 mil varannan helg så vill ju ha en bil som e hyffsad komfort i oxå...

en hyundai e nog inget ja nånsin skulle köpa=)

soppasnålare får du allt leta efter! Den har förövrigt komfort så vf inte köpa en sån? har själv kört en sån inte dålig bil på nått sätt smile


35 Inlägg
22 augusti 2006
#6
kia picanto

sveriges billigaste billigaste bil big_smile


607 Inlägg
22 augusti 2006
#7
Palle_Schelin skrev:
kör mycke i jobbet o ska köpa mig en bil som drar lite bensin.
har tänkt mig en golf4 o undrar vilket som skulle bli billigasti drift?  en tdi lr 1,6 liters bensinmotorn..???

Jag skulle alla ggr välja dieseln, går mycketr bättre än en snål bensinare, mycke bättre vrid. Dom drar väl ca 0,5-0,6 blandat körning. Nackdelen är väl skatten

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

Glassbåtsingengör
207 Inlägg
22 augusti 2006
#8
Men du kan ju altid regga som lätt lastbil så blir det billig skatt på diesel

Signaturtext kan du vara själv!

677 Inlägg
22 augusti 2006
#9
Eller dra på spenderbyxorna och köpa en diesel med partikelfilter.
Då har du komfort, skattefritt och soppasnålt. Och relitvt pigg bil jämfört med en liten bensinare.

Dock så är det ju knappast nått billigt alternativ!

4 Inlägg
23 augusti 2006
#10
Palle_Schelin skrev:
kör mycke i jobbet o ska köpa mig en bil som drar lite bensin.
har tänkt mig en golf4 o undrar vilket som skulle bli billigasti drift?  en tdi lr 1,6 liters bensinmotorn..???

Jag kan garantera dig att dieseln drar minst bensin...  smile

Skämt åsido så går dieseln väsentligt billigare än bensinaren. Det enda smolket i bägaren är skatten som du, vilket redan påpekats, kan få ner rejält om du reggar den som en lätt lb. Dieseln kan du ju också köra på det mesta som brinner (villaolja, JET A1, bunkerdiesel...). Du känner ingen bonde med tank?

146 Inlägg
24 augusti 2006
#11
Skatten på min lupo sänks till 1200/året nu...   klart överkomligt.

11 Inlägg
24 augusti 2006
Trådstartare
#12
dstr skrev:
Lupo 3L är en perfekt bil för 2 personer.  Vi har varit till italien två gånger med vår, och det fungerar utmärkt.

Drar 0.4 vid "normal" körning, och tänker man på hur man kör så går det att åka på 0.3. 

...av en händelse så har jag en 04:a till salu! ...och nyss sjönk skatten från 2800 till 1200.

va ska du ha för den?

146 Inlägg
25 augusti 2006
#13
110  vid snabb och smidig affär.

http://www.blocket.se/vi/8930431.htm?ca=11_s

90 Inlägg
25 augusti 2006
#14
diesel vs bensin.. hela 20 öre.

146 Inlägg
26 augusti 2006
#15
Enterprise skrev:
diesel vs bensin.. hela 20 öre.

inte hela sanningen, eftersom en dieselmotor har högre verkningsgrad.
Senast redigerat av dstr (26 augusti 2006)

Fisketokig
2 997 Inlägg
26 augusti 2006
#16
Skulle aldrig köpa Diesel för de örena som skiljer och den förbrukningen som privatperson.

Just bara att få slippa det jäkla diesel-knattrandet under huven är värt lite också big_smile

Men när jag har möjlighet att tanka "Traktordiesel" så skulle det göra mycket att tanka för 6:- litern och den drar 0.6-0.7 istället för som i saaben med bensin för 11:50 litern och den drar 1.3 Liter / Milen.

15:- / milen med Bensin
och under 4:- / milen med Diesel.

Men ska det bli intressant att åka Diesel så kostar en ny Volvo med D5 lite över 400.000:- så det är inte värt att köpa en extra bil för det lilla jag kör.

Ska vara nån liten som just Lupo:n då så är det gratis att åka nästan men det ska finnas körglädje.

Just därför Volvon i jämförelse, den motorn är riktigt trevlig...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

146 Inlägg
26 augusti 2006
#17
Martin 9-3 skrev:
Ska vara nån liten som just Lupo:n då så är det gratis att åka nästan men det ska finnas körglädje.

Just därför Volvon i jämförelse, den motorn är riktigt trevlig...

Ekonomi och körglädje är totalt omöjligt att förena, därför har man två bilar - en till var ändamål. smile

Administratör
2 980 Inlägg
26 augusti 2006
#18
Man får även räkna in servicekostnader då dieslar behöver bränslefilter oftare än bensinare och även kamrem byts oftare "om sån finns" ofta vid 9tusen mil på vw då bensinare ofta klarar 18tusen mil på en kamrem osv  en TDI drar ju oftas runt 0.5l och en bensinare runt 0.7  sen har vi skatten som är mycket högre på en tdi om du inte köper en splitterny med partikelfilter. Måna faktorer att räkna in.....

En kopp av den svarta såsen...

1 Inlägg
30 augusti 2006
#19
Har bytt ganska mkt bilar de senaste åren för att försöka hitta vad som är billigast... O för att jag tröttnar på vad jag har....

Har haft både en Lupo 3L o Audis motsvarighet A2 1.2Tdi, både är riktigt justa bilar men A2 är flera klasser bättre än Lupon, dock är dne lite större o är svårare att köra rikigt snålt med. Under 0,35 är dock inga problem alls... Lupon däremot var man nere under 0.3 så fort man släppte lite på gasen.  A2:an är dock lite svår att få tag på Svensksåld, men från Tyskland får man tag på en juste importeraad o klar för ca 120-130k.  Skatten blir ca 3000 eftersom den inte är klassad som miljklass 2005, men vet att en del lyckats med det?

Toyota prius gamla modellen (->2003) går att få tag på för runt  100k svensksålda, är väl kanske bäst om man pendlar mkt landsväg (90km/h o långsammare, för sen börjar den dra mer då den inte kan utnyttja elmotorn)   De både jag har haft har jag legat runt 0,47 sommartid med, landsväg (dvs 70-90 vägar är man strax över 0,4)

En vag diesel 1,9tdi kör man strax över 0,5 men lider av hög dieselskatt. en variant kan ju vara att köpa en sproitans skoda oktavia, kostar 230k med 140hkr diesel o dsg växellåda (snålare än manuell) ca 0,5l / mil. skatt efter partikelfilter rabatt o skattning efter utsläpp istället för vikt = ca 2000, samma som för beninaren...

Just nu kör jag en Citroen C3 1.6 Hdi 110jkr FAP, fick den igår direkt från fabriken igår... smile Uppgiven förbrukning  är landsväg 0,38 o blandad 0.45 o 110hkr 240Nm är inte trött i den lilla bilen. Skatten är 2500 - 2000kr partikelfilterrabatt, dvs 500kr / år  (i tre år) TYog en provrunda igår, ca 30mil 70, 90 väg o snitt 0,42... Är ganska ok för att inte vara inkörd... Nypris är 159k.

Piratpartiet
339 Inlägg
30 augusti 2006
#20
Enterprise skrev:
diesel vs bensin.. hela 20 öre.

sen får du räkna på att en diesel har verkningsgrad på 50% (en bensinmotor på ca 25% och en elmotor har kring 95% verkningsgrad) så dom där 20 örena blir många...

Martin 9-3 skrev:
Skulle aldrig köpa Diesel för de örena som skiljer och den förbrukningen som privatperson.

Just bara att få slippa det jäkla diesel-knattrandet under huven är värt lite också big_smile

Men när jag har möjlighet att tanka "Traktordiesel" så skulle det göra mycket att tanka för 6:- litern och den drar 0.6-0.7 istället för som i saaben med bensin för 11:50 litern och den drar 1.3 Liter / Milen.

15:- / milen med Bensin
och under 4:- / milen med Diesel.

Men ska det bli intressant att åka Diesel så kostar en ny Volvo med D5 lite över 400.000:- så det är inte värt att köpa en extra bil för det lilla jag kör.

Ska vara nån liten som just Lupo:n då så är det gratis att åka nästan men det ska finnas körglädje.

Just därför Volvon i jämförelse, den motorn är riktigt trevlig...

hört audis diesel-8? många nya dieslar som inte låter som förut... e riktigt nöjd med hur min låter...
D5? 185 HK ... jag har 150 i min och den gick inte ens på 100, chippar jag får jag 185 och då går den inte heller på över 100 000:-
Senast redigerat av Alphasonic (30 augusti 2006)


Sök