Har bytt ganska mkt bilar de senaste åren för att försöka hitta vad som är billigast... O för att jag tröttnar på vad jag har....
Har haft både en Lupo 3L o Audis motsvarighet A2 1.2Tdi, både är riktigt justa bilar men A2 är flera klasser bättre än Lupon, dock är dne lite större o är svårare att köra rikigt snålt med. Under 0,35 är dock inga problem alls... Lupon däremot var man nere under 0.3 så fort man släppte lite på gasen. A2:an är dock lite svår att få tag på Svensksåld, men från Tyskland får man tag på en juste importeraad o klar för ca 120-130k. Skatten blir ca 3000 eftersom den inte är klassad som miljklass 2005, men vet att en del lyckats med det?
Toyota prius gamla modellen (->2003) går att få tag på för runt 100k svensksålda, är väl kanske bäst om man pendlar mkt landsväg (90km/h o långsammare, för sen börjar den dra mer då den inte kan utnyttja elmotorn) De både jag har haft har jag legat runt 0,47 sommartid med, landsväg (dvs 70-90 vägar är man strax över 0,4)
En vag diesel 1,9tdi kör man strax över 0,5 men lider av hög dieselskatt. en variant kan ju vara att köpa en sproitans skoda oktavia, kostar 230k med 140hkr diesel o dsg växellåda (snålare än manuell) ca 0,5l / mil. skatt efter partikelfilter rabatt o skattning efter utsläpp istället för vikt = ca 2000, samma som för beninaren...
Just nu kör jag en Citroen C3 1.6 Hdi 110jkr FAP, fick den igår direkt från fabriken igår...
Uppgiven förbrukning är landsväg 0,38 o blandad 0.45 o 110hkr 240Nm är inte trött i den lilla bilen. Skatten är 2500 - 2000kr partikelfilterrabatt, dvs 500kr / år (i tre år) TYog en provrunda igår, ca 30mil 70, 90 väg o snitt 0,42... Är ganska ok för att inte vara inkörd... Nypris är 159k.