Tjenna
Har en bmw 325ix jag håller på å bygger med osv, och har bestämmt mig för att turbokonvertera min m20b25 inom en hyfsad snar framtid,när budgeten finns. Tanken är ett snikbygge, då man inte har överdrivet med cash som 16 åring haha. Har läst ppfs snikturbo guide och även många projekt trådar, men några bitar är jag inte riktigt säker på hur det fungerar osv.
no1
Vilka är fördelarna/nackdelarna med att montera luftmassemätaren på sugsidan respektive trycksidan ?
och om jag då skall montera en öppen dumpventil måste väl den sitta för lmm, annars blir väl bränsle/luft blandningen fel?
no2
Vilken turboaggregat är att före dra om jag vill ha hyfsat snabb spolupp och runt 300 hk ?
Någon av dessa ? Kkk27, Kkk24, td04, T19, T18 osv (tänker inte ha någon kina skit!)
no3
om jag skulle vilja ha en extern wastegate istället för den inbyggda, är det bara att ta bort den gammla wastegaten och spärra ventilen ? , för att sedan svetsa på ett extra rör på grenröret , till den externa wastegaten ?
no4
jag har ej tänkt att skaffa ett riktigt sprut att mappa med till en början utan tänkt typ 535ans lmm å spridare, samt bredbands lambda. För att sedan reglera bränsletryck med en ställbar btr. Räcker det för runt 300 häst? eller behöver jag ännu större spridare? , någon som vet hur många cc bmw 535ans spridare flödar ?
(har tänk typ en walbro pump, så borde ju gå att trycka på lite mer tryck på spridarna)
no5
Jag kommer att lämna in kolvarna på svarvning, för att få lägre komp, men är dålig på detta med räkning av komp, räcker det att svarva 2mm på kovlarna obs m20b25 87- , jag kommer även byta topplockspackning ett en mls
no6
Den värsta frågan, hur mycket ladd håller toppen för ungefär ?, är det dyrt att lämna in på svetsning ?
och klarar toppen ca 300hk ? vet ej hur mycket ladd de kan bli kanske 0,7- 0,8. hade varit super bra om jag slipper lämna toppen på bearbetning.
Tack i förväg för svar osv, vet att det är många som turbo konverterat M20 motorn, så låt kunskapen flöda!
mvh blackedition