2915
Sök

Saab 2,0t 9-3 laddtryck

105 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
hej jag har nyligen köpt en saab 9-3 och turbomätarn går inte äns halva turbo mätaren (orginal).
vad är de som kan vara fel?

mvh
jocke

207 Inlägg
4 september 2011
ehm bara en dum fråga men vilken 9-3 och vilken motor, lätt eller fulltryckare?

105 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
de är en t7 185hk full tryckare årsmodell 00

207 Inlägg
4 september 2011
ska inte en FTT bara ladda upp till det röda? precis in på röda ska väl vara nånstans mellan 0.7-0.8 bar.
Om inte så leta luftläckage, kolla MV och fräscha stift

105 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
den laddar inte upp till de röda men jag ska gå ut och kolla smile

207 Inlägg
4 september 2011
kolla säkringen till APC i motorutrymmet! kan vara den som gått med

1 298 Inlägg
4 september 2011
På din modell ska mätaren gå upp till mellan det gula och röda. På T7-bilar är den mätaren inte en vanlig laddtrycksmätare utan en mätare som visar begärd luftmassa, vilket man kan säga är i princip samma sak iofs! Men som sagt, upp till det röda men inte in på det röda.

Mvh

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

105 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
den laddar inte upp till de röda men jag ska gå ut och kolla smile

105 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
Tchn226 skrev:

kollat alla säkringar

207 Inlägg
4 september 2011
Pendulum skrev:
På din modell ska mätaren gå upp till mellan det gula och röda. På T7-bilar är den mätaren inte en vanlig laddtrycksmätare utan en mätare som visar begärd luftmassa, vilket man kan säga är i princip samma sak iofs! Men som sagt, upp till det röda men inte in på det röda.

Mvh

Ah det var upp till det röda iaf som dom ska ladda, hade för mig de var nå sånt smile

1 298 Inlägg
4 september 2011
Jockew93 skrev:
Tchn226 skrev:

kollat alla säkringar

Är inte hundra men tror inte någon T7a har APC.

Har du några vinande ljud eller något annat mystiskt under gaspådrag när den börjar ladda? Tecken på tryckläckage?

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

105 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
nej inga miss ljud men hittade en lös slang

105 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
den hittade jag lös i andra änden vart ska den sitta
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145177/145177-cd81a9e7617162ef8a681faadb954e43.jpg

1 298 Inlägg
4 september 2011
Ser ut som om bilden är tagen uppe vid "vakuumstationen" nära vänstra fjäderbenet va? Det där är isåfall en vakuumslang till turbosystemet som inte ska vara lös i ena ändan,  du har säkert problemet där. Jag vet inte  exakt vart just denna slangen skall gå men skulle tippa på att den ska sitta på insuget, under  plastkåpan eller till dumpen.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
4 september 2011
gör så enkelt att du byter alla 4mm vakumslangar....det är 15minters jobb och 50:- i kostnad smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

562 Inlägg
4 september 2011
Ser ut som att det kan vara slangen mellan spjället (vakuumuttaget innan spjället) och bypassventilens magnetventil.. Men lite osäker där.

9-5 Aero Sedan -05

105 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
japp de är nära vänstra fjäderbenet och den satt löst unter plast kåpan och slangen till höger om den markerade slangen kommer från en rund tjock liten plast grej jag tror kan vara dumpen
Senast redigerat av Jockew93 (4 september 2011)

1 298 Inlägg
4 september 2011
Jockew93 skrev:
japp de är nära vänstra fjäderbenet och den satt löst unter plast kåpan och slangen till höger om den markerade slangen kommer från en rund tjock liten plast grej jag tror kan vara dumpen

Okej men då är det säkert den som skall sitta ovanpå insuget. Det är rena ormboet där, men leta lite så hittar du säkert en anslutning med pinne som slangen skall sitta på.

562 Inlägg
5 september 2011
Ska sitta 2 vakuumanslutningar på framsidan av spjället, och 2 kylvätskeslangar, det nedre vakuumuttaget (efter spjällskivan) är till för en vevhusventilationsslang och det övre vakuumuttaget (före spjällskivan), är vakuumslangen till bypassventilens magnetventil, har tyvärr inte tillgång till WIS just nu, annars hade jag kunnat visa en bild också.

9-5 Aero Sedan -05

Snäll pöjk
703 Inlägg
6 september 2011
2st grövre kylarslangar sitter över ingången till denna slang som va lös (på spjällhuset). Ta du bara bort plastkåpan och känner lite på grejerna så hittar du det! Fixar bild annars till dig :-)

Ack vet jag förgasarmotorer!

Sök