3216
Sök

Ställt av bilen, nu såld. Vem får betala?

853 Inlägg
5 september 2011
Trådstartare
Hej.

I förrgår ställde jag av min Volvo 460. Fick tillbaka cirka 500kr på skatten.

Idag sålde jag den och han som skulle ha den kryssade i att han ville ha den påställd.

Kommer jag få betala skatten på den då? Eller hur funkar det?

711 Inlägg
5 september 2011
Om man kryssar i på gula lappen att bilen ska ställas på i samband med ägarbyte så är det ju nya ägaren som står för det.

853 Inlägg
5 september 2011
Trådstartare
thelaughingmadman skrev:
Om man kryssar i på gula lappen att bilen ska ställas på i samband med ägarbyte så är det ju nya ägaren som står för det.

Bra, tack då vet jag.

Hade för mig att det var något krångligt när det gällde skatt/på/avställning, men då vet jag.

Tack! smile

12 086 Inlägg
6 september 2011
Ja, det är ytterst krångligt.. men åt andra hållet.

Ställer man av bilen med gula pappret (utan att försäkra den) åker man på en saftig räkning.
Något jag gjort 2 ggr, och är säkerligen inte ensam.

SÄNK MER!
389 Inlägg
6 september 2011
JapMax skrev:

Ställer man av bilen med gula pappret (utan att försäkra den) åker man på en saftig räkning.

ställer på menar du väll?

12 086 Inlägg
6 september 2011
dahlens skrev:
JapMax skrev:

Nej, av.

Möjligheten att ställa av bilen med ägarpappret är helt värdelös förutom om bilen ska skrotas.
Ställer man av en försäkrad och påställd bil med ägarpappret sker avställningen dagen transsportstyrelsen registrerar bytet, medans den tidigare försäkringen sluta upphöra på datumet man skrev på pappret.
Och hur många ställer av en bil för att sedan försäkra den? Inte många, mao du åker på en räkning på flera hundra då den stått oförsäkrad och påställd.

711 Inlägg
6 september 2011
JapMax skrev:
dahlens skrev:
JapMax skrev:

Nej, av.

Möjligheten att ställa av bilen med ägarpappret är helt värdelös förutom om bilen ska skrotas.
Ställer man av en försäkrad och påställd bil med ägarpappret sker avställningen dagen transsportstyrelsen registrerar bytet, medans den tidigare försäkringen sluta upphöra på datumet man skrev på pappret.
Och hur många ställer av en bil för att sedan försäkra den? Inte många, mao du åker på en räkning på flera hundra då den stått oförsäkrad och påställd.

Alltså under de dagar mellan datumet du fyllde i och när Transportstyrelsen handlägger ärendet?

Spännande, aldrig vetat att det varit så.

5 198 Inlägg
6 september 2011
ställer man av bilen så tar man bortförsäkringen när man vet att bilen blivit avställd... tar man inte bort försäkringen så går avställingförsäkring automaskt in.

21 Inlägg
7 september 2011
gamlingen skrev:
ställer man av bilen så tar man bortförsäkringen när man vet att bilen blivit avställd... tar man inte bort försäkringen så går avställingförsäkring automaskt in.

Om man har halvförsäkring, ja. Om man har trafikförsäkring så tas försäkringen bort helt vid avställning

711 Inlägg
7 september 2011
Ekerstrand skrev:
gamlingen skrev:

Om man har halvförsäkring, ja. Om man har trafikförsäkring så tas försäkringen bort helt vid avställning

Man kan väl se det som såhär: trafikförsäkringen försvinner när bilen ställs av. Sen om du har andra typer av försäkringar (halvförsäkring/delkasko och vagnskada) beror ju på din försäkring.

Sök