4062
Sök

Ny låda hjälp!

533 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
big-jepp skrev:
Fismumriken skrev:
big-jepp skrev:

en 4" port på 26 cm tar upp 2,17 liter.

Ohh tack big_smile då gör jag alltså lådan på drygt 111L då:P Totalt med 2 12 element:P Borde bli bra?

det blir nog bra.

fråga till spongbob, har du räknat på 26 rör + trattar i båda ändar, eller 26 cm med trattar?
samt vilken avstämning får lådan?

Verkar som att den basen vill ha den längden på porten. Ser dock inte om det är med trattar.

533 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare

533 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
Tjena igen!! Nu har jag fått tag på lite spånskiva så snart ska det byggas!! Men behöver hjälp med några saker...

Fråga 1.   Vi kom ju fram till en volym som var passande... Men ska det vara trattar i? Och hur långa blir i så fall rören då? Och vilken avstämning blir lådan?

Fråga 2.   Vilket håll ska basarna vara riktade i en halvkombi? En Honda Civic från 1994.

3 187 Inlägg
1 februari 2012
Fismumriken skrev:
Tjena igen!! Nu har jag fått tag på lite spånskiva så snart ska det byggas!! Men behöver hjälp med några saker...

Fråga 1.   Vi kom ju fram till en volym som var passande... Men ska det vara trattar i? Och hur långa blir i så fall rören då? Och vilken avstämning blir lådan?

Fråga 2.   Vilket håll ska basarna vara riktade i en halvkombi? En Honda Civic från 1994.

kör 26 rör+trattar, spelar den för djupt, korta av röret med någon cm i taget tills det spelar som du vill.

bakåt funkar bäst i halvkombi.

533 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
big-jepp skrev:
Fismumriken skrev:

kör 26 rör+trattar, spelar den för djupt, korta av röret med någon cm i taget tills det spelar som du vill.

Okej, men ju mer jag kortar av, desto mindre ska ju lådan också bli eller hur? Jag läste på ett ställe att en tratt tar bort 4 cm av ett rör. Stämmer det eller?

3 187 Inlägg
1 februari 2012
Fismumriken skrev:
big-jepp skrev:
Fismumriken skrev:

Okej, men ju mer jag kortar av, desto mindre ska ju lådan också bli eller hur? Jag läste på ett ställe att en tratt tar bort 4 cm av ett rör. Stämmer det eller?

nej du behöver inte göra lådan mindre för det. ja det stämmer

533 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
big-jepp skrev:
Fismumriken skrev:
big-jepp skrev:

Okej men om jag gör lådan, drygt 101L netto, plussar på 2,8L per element, och kör 2st 22cm 4tums portar med tratt? En eller två trattar?

3 187 Inlägg
1 februari 2012
Fismumriken skrev:
big-jepp skrev:
Fismumriken skrev:

Okej men om jag gör lådan, drygt 101L netto, plussar på 2,8L per element, och kör 2st 22cm 4tums portar med tratt? En eller två trattar?

och varför fråga och sen skita i svaren och göra som man själv?
varför inte följa rådet jag skrev och om det skulle spela för djupt så kortar du av rören?

533 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
big-jepp skrev:
Fismumriken skrev:
big-jepp skrev:

varför inte följa rådet jag skrev och om det skulle spela för djupt så kortar du av rören?

Gör det inget att man fuskar lite på litern då då? Med tanke på att lådan ska vara mindre om rören kortas.
Och hur många trattar?
Senast redigerat av Fismumriken (1 februari 2012)

3 187 Inlägg
1 februari 2012
Fismumriken skrev:
big-jepp skrev:
Fismumriken skrev:

Gör det inget att man fuskar lite på litern då då? Med tanke på att lådan ska vara mindre om rören kortas.
Och hur många trattar?

vem säger det? jag gör alltid så som jag skrev, fan så mycket lättare att korta av än att förlänga.. 2 trattar..

533 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
Okej, men blir avstämningen rätt då med dom literna?

533 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
Vad tar en 4" port på 18 cm med tratt i båda ändar upp i volym?

Hur ljuddämpar man golvet? Hur får man bort klädseln? Bara att lossa den och lägga under STP matta?

21 761 Inlägg
3 februari 2012
4" rör (11 cm i ytterdiameter) tar upp 0,095 liter per cm. smile

533 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
4" rör (11 cm i ytterdiameter) tar upp 0,095 liter per cm. smile

Okej:P Hur räknade du då? Kan du få fram vad en port på 18 cm tar upp med trattar i båda ändar?tongue

Eller rättare sagt, vad tar en tratt upp?tongue
Senast redigerat av Fismumriken (3 februari 2012)

21 761 Inlägg
3 februari 2012
Hur mycket en tratt tar upp vet jag inte, men det är så liten bit som har större diameter än själva röret så man kan räkna på samma sätt med tratten också tycker jag.

Jag använde formeln för volymberäkning av en cylinder när jag räknade ut det där: Pi x radien x radien x Längden.

Svaret blir i liter om man gör om alla mått till decimeter. Om vi tar min uträkning för en cm långt rör så blir det:

Pi x 0,55 x 0,55 x 0,1 = 0,0950331 = ca 0,095 liter

Du får mäta hur lång porten blir när trattarna sitter på röret, sedan använder du helt enkelt det måttet i formeln och får fram svaret i liter. smile
Senast redigerat av Drönirettab (3 februari 2012)

533 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
Nice big_smile men om jag gör lådan så mkt större som en 20 cm port tar upp, så borde det bli bra? För är ju 18 cm med trattar.

En fråga till, 6x9:or, låda till dem, GAS Alpha 6936. Hur många liter inklusive 6x9:an?

16 197 Inlägg
4 februari 2012
Fismumriken skrev:
Nice big_smile men om jag gör lådan så mkt större som en 20 cm port tar upp, så borde det bli bra? För är ju 18 cm med trattar.

En fråga till, 6x9:or, låda till dem, GAS Alpha 6936. Hur många liter inklusive 6x9:an?

6*9" är byggda för att spela openair..  men vill man ha låda så bör den va runt 15-20 liter per element.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

21 761 Inlägg
4 februari 2012
Fismumriken skrev:
men om jag gör lådan så mkt större som en 20 cm port tar upp, så borde det bli bra? För är ju 18 cm med trattar.

Det blir bra. smile

533 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
evilaudio skrev:
Fismumriken skrev:

6*9" är byggda för att spela openair..  men vill man ha låda så bör den va runt 15-20 liter per element.

Så en låda är inte optimalare för denna högtalartyp?

16 197 Inlägg
5 februari 2012
Fismumriken skrev:
evilaudio skrev:
Fismumriken skrev:

Så en låda är inte optimalare för denna högtalartyp?

jo visst blir de bättre men de blir en rätt så stor låda.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Sök