3990
Sök

Ny låda hjälp!

533 Inlägg
6 september 2011
Trådstartare
Tjabba, har två Rockford Fosgate P2D212. Ska byggas ny låda då min inte är rätt byggd. Tänkte mig trekammars bandpasslåda först, men det blir för stort för min volvo s40. Tänkte att det kanske kan bli optimalare att dra upp portarna från en portad låda än att ha dom som vanligt. För just nu spelar det mest i bagageutrymmet. Och en bandpass blir för stor tror jag. Så vilken volym ska jag ha? Eller är sluten bättre? Eller annat förslag som är bättre men ändå inte så stor som en trekammare? Den jag har nu är på 100L för 2 basar. Not good.

Parametrarna:

Size    12"
Nominal Impedance    Dual 2-Ohm
Power Handling    250 Watts RMS
500 Watts Max
Voice Coil Diameter    2.0" 4-Layer
(5.08 cm)
Magnet Weight    62 oz. Double Stacked
Speaker Connector    Dual 10 AWG compression
Fs (Hz)    26
Re (Ohms)    3.00
Le (mH)    3.2
Qms    10.00
Qes    0.57
Qts    0.55
Vas (Liters)    70.3
Sd (cm2)    510
SPL (dB @ 1w/1m)    86
Xmax (mm)    13.2
Woofer Displacement    0.057 cu. ft.
(1.61 Liters)
Cutout Diameter    11.125 in.
(28.26 cm)
Mounting Depth    6.375 in.
(16.19 cm)
Shipping Weight    16.00 Lbs.
(7.25 Kg.)

179 Inlägg
6 september 2011
En låda på 101.4 liter med 2 st 4" portar som är 25-26cm långa verkar va vad rockford vill ha..

533 Inlägg
6 september 2011
Trådstartare
spungeBob skrev:
En låda på 101.4 liter med 2 st 4" portar som är 25-26cm långa verkar va vad rockford vill ha..

Att köra dom upp genom hyllan ger optimalare in i kupèen?

179 Inlägg
6 september 2011
Den frågan låter jag någon annan svara på. Jag hade själv testat att sätta dom i hatthyllan.

533 Inlägg
6 september 2011
Trådstartare
Okej... Fast å andra sidan kanske man inte ska ha portarna riktade uppåt när elementen är riktade inåt mot kupèn?

533 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
Blir rören lika långa trots att de kommer sitta helt inne i lådan? Nån skiljevägg mellan basarna?

Och gör längden, bredden och höjden nåt i ljudskillnad?
Senast redigerat av Fismumriken (17 januari 2012)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
17 januari 2012
Rören blir lika långa ja.....däremot kan du räkna ut volymen för den delen av rören som sticker ut och minska lådan med det. Men det är överkurs.

DÄREMOT bör du inte ha portar uppåt i hatthyllan och basar frammåt då det kan resultera i utsläckningar av vissa frekvenser och då spelar det långt ifrån vad det skall.
Jag skulle gjort en ram på delen där du har basarna och portarna som sluter tätt mot ryggstöd/plåten så att du leder fram trycket genom skidluckan.
Såg i din andra tråd att du har lådan ca: 5 cm ifrån nu, men har du en täckram så att luften inte läcker bakåt?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

533 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
Nej jag har inte det, men har heller ingen skidlucka som jag kan trycka in ljudet genom...

Så den totala volymen blir...? Volymen + volymen för portar och baselement. Och vad menade du med rören där? Rören kommer ju som sagt inte sticka upp i hatthyllan, utan kommer vara inne i lådan och peka åt samma håll som basarna. Då får jag lägga till lite volym på lådan då? Och hur mkt?

3 187 Inlägg
17 januari 2012
Fismumriken skrev:
Nej jag har inte det, men har heller ingen skidlucka som jag kan trycka in ljudet genom...

Så den totala volymen blir...? Volymen + volymen för portar och baselement. Och vad menade du med rören där? Rören kommer ju som sagt inte sticka upp i hatthyllan, utan kommer vara inne i lådan och peka åt samma håll som basarna. Då får jag lägga till lite volym på lådan då? Och hur mkt?

har du testat att räkna på vad portarna tar upp i volym eller skrev du bara frågan? 
en 12" bas tar ca upp 3 liter.

533 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
big-jepp skrev:
Fismumriken skrev:

har du testat att räkna på vad portarna tar upp i volym eller skrev du bara frågan? 

Nej men jag tänkte eftersom ovanstående portar var räknade att gå genom hyllan, blir det mer rör i lådan får man ju öka volymen på lådan?tongue

3 187 Inlägg
17 januari 2012
Fismumriken skrev:
big-jepp skrev:
Fismumriken skrev:

Nej men jag tänkte eftersom ovanstående portar var räknade att gå genom hyllan, blir det mer rör i lådan får man ju öka volymen på lådan?tongue

ja den volymen som portarna tar upp = man måste räkna ut hur mycket dom tar upp smile

533 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
Precis så jag tänkte:P Har du lust att räkna? Kan inte riktigt formeln i huvudet:P

3 187 Inlägg
17 januari 2012
Fismumriken skrev:
Precis så jag tänkte:P Har du lust att räkna? Kan inte riktigt formeln i huvudet:P

kolla google så hittar du den.

533 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
Det är portad låda som gör sig bäst eller?

3 187 Inlägg
17 januari 2012
Fismumriken skrev:

ja, hittade du formeln eller?

533 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
big-jepp skrev:
Fismumriken skrev:

Inte hunnit kika än smile får göra det imorn:P men det borde ju stå hur långt röret ska vara, då får jag väl räkna diametern på röret. För nettovolymen ligger ju på 101L, båda basarna tsm.

3 187 Inlägg
17 januari 2012
Fismumriken skrev:
big-jepp skrev:
Fismumriken skrev:

Inte hunnit kika än smile får göra det imorn:P men det borde ju stå hur långt röret ska vara, då får jag väl räkna diametern på röret. För nettovolymen ligger ju på 101L, båda basarna tsm.

en 4" port på 26 cm tar upp 2,17 liter.

533 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
big-jepp skrev:
Fismumriken skrev:
big-jepp skrev:

Ohh tack big_smile då gör jag alltså lådan på drygt 111L då:P Totalt med 2 12 element:P Borde bli bra?
Senast redigerat av Fismumriken (18 januari 2012)

533 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
Formen på lådan har ingen större betydelse? För gör nog lutning på ena långsidan så att den får plats närmare ryggstödet. Och bra passform så den får plats.

Tänkte på en annan sak också. Hur blir trycket med bara en av dessa element? Driver ju nu båda elementen med DLS CA12 steg. Kopplat i 2 Ohm.
Senast redigerat av Fismumriken (18 januari 2012)

3 187 Inlägg
18 januari 2012
Fismumriken skrev:
big-jepp skrev:
Fismumriken skrev:

Ohh tack big_smile då gör jag alltså lådan på drygt 111L då:P Totalt med 2 12 element:P Borde bli bra?

det blir nog bra.

fråga till spongbob, har du räknat på 26 rör + trattar i båda ändar, eller 26 cm med trattar?
samt vilken avstämning får lådan?

Sök