2587
Sök

Inför: Besiktning, avgassystem och tonade rutor runt om.

88 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
#1
Tjenare!

Börjar snart bli dags att besiktiga min bil, har dock lite frågor.

Bilen som skall besiktigas har ett 3" avgassystem efter katalysatorn, samt tonade rutor, även framrutorna.

Jag har sökt runt lite, vissa påstår att avgassystemet kan gå igenom, men kan också inte gå igenom, beror nästan egentligen på "vem" som besiktigar bilen. Men frågan är, vad säger lagen? Bilen har 2 ljuddämpare och låter inte alls överdrivet mycket.

Sedan det med tonade rutor, skall jag göra en vild chansning och köra in bilen med nedvevade rutor runt om och hoppas på det "bästa"?
Jag vet att det inte är lagligt med tonade rutor fram, men hur har det fungerat för er som väl har besiktigat bilen med det? Har dem bara gett er en muntlig varning eller är det likadant här som jag beskrev ovan, att det beror på "vem" som besiktigar bilen?

Hoppas ni förstår mig.

Är tråden opassande eller ligger i fel forum får ni ta bort den eller flytta den.

Tack på förhand!
/Andre-G

Meldem
917 Inlägg
11 september 2011
#2
(Jag antar detta nu)

Avgaset kommer inte gå igenom om ditt CO2-värde är för högt, då måste du fixa till avgaset innan fordonet blir godkännt. Ljudnivån får inte heller vara för hög men dem går nog hårdare på avgasvärdena.

Rutorna kommer inte gå igenom och du får ta dän toningen på fram och sidorutor innan fordonet godkänns. Att köra med rutorna nervevade tror jag inte dem går på, har nog varit me om det mesta dem så den gubben tror jag knappast kommer gå, sen är ju framrutan tonad med till råga på allt. Chansa kan man alltid göra, men tvivlar på att det går hem.

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

88 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
#3
Marticus skrev:
(Jag antar detta nu)

Avgaset kommer inte gå igenom om ditt CO2-värde är för högt, då måste du fixa till avgaset innan fordonet blir godkännt. Ljudnivån får inte heller vara för hög men dem går nog hårdare på avgasvärdena.

Rutorna kommer inte gå igenom och du får ta dän toningen på fram och sidorutor innan fordonet godkänns. Att köra med rutorna nervevade tror jag inte dem går på, har nog varit me om det mesta dem så den gubben tror jag knappast kommer gå, sen är ju framrutan tonad med till råga på allt. Chansa kan man alltid göra, men tvivlar på att det går hem.

Oj ursäkta mig, var nog inte tillräckligt tydlig, framrutan är inte tonad, men framsidorutorna är tonade. tongue

Äh, jag får la riva loss det på plats om dem klagar, och hoppas att dem går med på det då förstås... lol


Men varför skulle avgasvärdet förändras när jag bytt avgassystem? Är ju fortfarande original DP och katalysator?

Meldem
917 Inlägg
11 september 2011
#4
Andre-G skrev:
Oj ursäkta mig, var nog inte tillräckligt tydlig, framrutan är inte tonad, men framsidorutorna är tonade. tongue

Äh, jag får la riva loss det på plats om dem klagar, och hoppas att dem går med på det då förstås... lol


Men varför skulle avgasvärdet förändras när jag bytt avgassystem? Är ju fortfarande original DP och katalysator?

toningen är som du säger, slit loss på plats om dem inte tänker godkänna det och hoppas på det bästa haha smile

med avgaset så borde det väll inte ändras om du inte tagit bort någon katalysator?

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

8 250 Inlägg
11 september 2011
#5
Andre-G skrev:
Jag har sökt runt lite, vissa påstår att avgassystemet kan gå igenom, men kan också inte gå igenom, beror nästan egentligen på "vem" som besiktigar bilen. Men frågan är, vad säger lagen? Bilen har 2 ljuddämpare och låter inte alls överdrivet mycket.

Sedan det med tonade rutor, skall jag göra en vild chansning och köra in bilen med nedvevade rutor runt om och hoppas på det "bästa"?

Sen bullerreglerna gjordes om så heter det bara att en bil inte får låta avsevärt mer än i originalskick och det är den som besiktar som gör en bedömning av det. Så där beror det helt på vem som besiktar.

Att bara veva ner rutorna på en bil som har krav på sidorutor ser väl den som besiktar mest som att du försöker förolämpa dennes intelligens och du får en tvåa för: Främre sidorutor, ej kontrollerbara. Och räkna inte med att du får rycka bort toningen inne i hallen. Man kan få rycka den ibland - om man blir stoppad v polisen. Men det är inte alltid då heller.


Lastbilsschaffis
886 Inlägg
11 september 2011
#6
Vad gäller avgas så har jag 3" från turbon och det var inga problem när jag väl hade tätat det. Dem är noga med värdena. Mitt tog lite tjuvluft så värdena blev fel.

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

88 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
#7
Ok, tackar för svaren!

Jag får väl rycka loss toningen fram innan besiktningen, avgassystemet chansar jag på, skulle det inte gå igenom får jag väl bara byta till original och komma in och besiktiga igen, mer bekymmer än så är det ju inte.

2 266 Inlägg
11 september 2011
#8
Åk förbi en skrot och handla ett par otonade rutor till bilen och byt inför besiktningen går fort att byta rutor på s60/v70 bilar slipper du rycka filmen

svetsdiff !!!

11 Inlägg
11 september 2011
#9
Jag skulle påstå att det hänger helt på vem som besiktigar!! Jag körde  in min precis som den är (tonade sidorutor fram och utbytt avgassystem från katten) gick igen med blankt papper trots att han såg rutorna då han satt och kände på skarven till toningsfilmen! Så jag tycker att du ska pröva innan du ändrar på något!!


477 Inlägg
11 september 2011
#10
har du el-hissar på framrutorna så dra ner rutorna och ryck säkringen, har du vev så veva ner och ta bort veven... finns ingen lag/regel (vad ja vet) som säger att rutorna måste gå att få upp smile

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

8 250 Inlägg
11 september 2011
#11
blink_pj skrev:
har du el-hissar på framrutorna så dra ner rutorna och ryck säkringen, har du vev så veva ner och ta bort veven... finns ingen lag/regel (vad ja vet) som säger att rutorna måste gå att få upp smile

På helbilsgodkända bilar måste rutorna sitta i. Och är dem inte uppkörda så får man anmärkning på det. Och är dem nerkörda så kan dem ändå i vissa fall se skarven. På bilar innan helbilsgodkännandet kan man istället ta ur rutorna och köra utan. Men sitter rutorna i måste dem kunan kontrolleras, alltså vara uppkörda.


herr
321 Inlägg
11 september 2011
#12
Riv bort toningsfilmen. Så jäkla häftigt är det ändå inte, dessutom slipper du risken att få böter någonstans i trafiken av en polis.


88 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
#13
bjornt skrev:
Riv bort toningsfilmen. Så jäkla häftigt är det ändå inte, dessutom slipper du risken att få böter någonstans i trafiken av en polis.

Är ju sketafräckt! Tycker varjefall jag big_smile

Skall se om jag får tag på ett par andra sidorutor.

Tack för alla svar!

herr
321 Inlägg
11 september 2011
#14
Andre-G skrev:
bjornt skrev:
Riv bort toningsfilmen. Så jäkla häftigt är det ändå inte, dessutom slipper du risken att få böter någonstans i trafiken av en polis.

Är ju sketafräckt! Tycker varjefall jag big_smile

Skall se om jag får tag på ett par andra sidorutor.

Tack för alla svar!

Haha, ja vi har väl alla olika smak, och tur är väl det. Lycka till iaf!


Rumpmas
3 860 Inlägg
11 september 2011
#15
Angående avgasröret tror jag med som alla andra att det är besiktningsmannens humör för dagen som avgör om det går igenom. Det finns dock en rejäl beskrivning på hur en bullermätning ska gå till, så om man får underkänt och känner för att jävlas borde man ju kunna begära att de faktiskt mäter bullernivån (dB-mätning) enligt konstens alla regler. Det ska sättas upp mätare i vinkel x snett bakom bilen x cm över marken, snett fram för bilen i vinkel y, z cm ovan marken osv, och så ska det köras på vissa varvtal. Garanterat rätt jobbigt och tidskrävande. Inte ska man väl vara nöjd med en godtycklig bedömning? smile

Dock så är det väl så att eftersom bilen är helbilsgodkänd räcker det väl med att delarna inte är originaldelar för att det ska gå att anmärka. Eller fungerar det med delar med funktion likvärdig original?

Hissar du ned rutorna fattar nog även den dummaste besiktningsman varför. Ett jävla larv att tona framrutorna förövrigt. Får du respekt vid McD för det?


477 Inlägg
11 september 2011
#16
Marlboroman skrev:
blink_pj skrev:
har du el-hissar på framrutorna så dra ner rutorna och ryck säkringen, har du vev så veva ner och ta bort veven... finns ingen lag/regel (vad ja vet) som säger att rutorna måste gå att få upp smile

På helbilsgodkända bilar måste rutorna sitta i. Och är dem inte uppkörda så får man anmärkning på det. Och är dem nerkörda så kan dem ändå i vissa fall se skarven. På bilar innan helbilsgodkännandet kan man istället ta ur rutorna och köra utan. Men sitter rutorna i måste dem kunan kontrolleras, alltså vara uppkörda.

jo visst är det kanske så, men då har det ju med helbils-godkännandet att göra. då får man ju inte ens byta ventilhattar på hjulen egentligen!
får besiktningen anmärka på något som har med typgodkännandet att göra även om det inte på värkar trafiksäkerheten??? självklart är jag helt medveten om att tonade framrutor har med trafiksäkerhet att göra,  ja tänkte mer på att måste fönsterhissarna fungera säkerhetsmässigt? på vintern sitter ju rutorna fast av frosten och är tekniskt sett ur funktion!

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

537 Inlägg
11 september 2011
#17
Andre-G skrev:
Tjenare!

Börjar snart bli dags att besiktiga min bil, har dock lite frågor.

Bilen som skall besiktigas har ett 3" avgassystem efter katalysatorn, samt tonade rutor, även framrutorna.

Jag har sökt runt lite, vissa påstår att avgassystemet kan gå igenom, men kan också inte gå igenom, beror nästan egentligen på "vem" som besiktigar bilen. Men frågan är, vad säger lagen? Bilen har 2 ljuddämpare och låter inte alls överdrivet mycket.

Sedan det med tonade rutor, skall jag göra en vild chansning och köra in bilen med nedvevade rutor runt om och hoppas på det "bästa"?
Jag vet att det inte är lagligt med tonade rutor fram, men hur har det fungerat för er som väl har besiktigat bilen med det? Har dem bara gett er en muntlig varning eller är det likadant här som jag beskrev ovan, att det beror på "vem" som besiktigar bilen?

Hoppas ni förstår mig.

Är tråden opassande eller ligger i fel forum får ni ta bort den eller flytta den.

Tack på förhand!
/Andre-G

Vad jag vet så får man ha sidorutorna fram tonade men toningen måste släppa igenom en viss procent ljus för att det ska godkännas. avgassystemet kan dom inte säga nåt om, bara den inte låter över decibelgränsen (78 db om jag inte minns fel) så kan dom inte säga nåt om det, men dom kan om besmannen är grining nog inte godkänna det för att bilen inte är regbesiktad med 3".


7 274 Inlägg
11 september 2011
#18
SAAB-Karlsson skrev:
Andre-G skrev:
Tjenare!

Börjar snart bli dags att besiktiga min bil, har dock lite frågor.

Bilen som skall besiktigas har ett 3" avgassystem efter katalysatorn, samt tonade rutor, även framrutorna.

Jag har sökt runt lite, vissa påstår att avgassystemet kan gå igenom, men kan också inte gå igenom, beror nästan egentligen på "vem" som besiktigar bilen. Men frågan är, vad säger lagen? Bilen har 2 ljuddämpare och låter inte alls överdrivet mycket.

Sedan det med tonade rutor, skall jag göra en vild chansning och köra in bilen med nedvevade rutor runt om och hoppas på det "bästa"?
Jag vet att det inte är lagligt med tonade rutor fram, men hur har det fungerat för er som väl har besiktigat bilen med det? Har dem bara gett er en muntlig varning eller är det likadant här som jag beskrev ovan, att det beror på "vem" som besiktigar bilen?

Hoppas ni förstår mig.

Är tråden opassande eller ligger i fel forum får ni ta bort den eller flytta den.

Tack på förhand!
/Andre-G

Vad jag vet så får man ha sidorutorna fram tonade men toningen måste släppa igenom en viss procent ljus för att det ska godkännas. avgassystemet kan dom inte säga nåt om, bara den inte låter över decibelgränsen (78 db om jag inte minns fel) så kan dom inte säga nåt om det, men dom kan om besmannen är grining nog inte godkänna det för att bilen inte är regbesiktad med 3".

Man får inte ha film på rutorna och hur lite toning det än är så blir det för mörkt för att klara gränsen.


537 Inlägg
11 september 2011
#19
Brains skrev:
SAAB-Karlsson skrev:
Andre-G skrev:
Tjenare!

Börjar snart bli dags att besiktiga min bil, har dock lite frågor.

Bilen som skall besiktigas har ett 3" avgassystem efter katalysatorn, samt tonade rutor, även framrutorna.

Jag har sökt runt lite, vissa påstår att avgassystemet kan gå igenom, men kan också inte gå igenom, beror nästan egentligen på "vem" som besiktigar bilen. Men frågan är, vad säger lagen? Bilen har 2 ljuddämpare och låter inte alls överdrivet mycket.

Sedan det med tonade rutor, skall jag göra en vild chansning och köra in bilen med nedvevade rutor runt om och hoppas på det "bästa"?
Jag vet att det inte är lagligt med tonade rutor fram, men hur har det fungerat för er som väl har besiktigat bilen med det? Har dem bara gett er en muntlig varning eller är det likadant här som jag beskrev ovan, att det beror på "vem" som besiktigar bilen?

Hoppas ni förstår mig.

Är tråden opassande eller ligger i fel forum får ni ta bort den eller flytta den.

Tack på förhand!
/Andre-G

Vad jag vet så får man ha sidorutorna fram tonade men toningen måste släppa igenom en viss procent ljus för att det ska godkännas. avgassystemet kan dom inte säga nåt om, bara den inte låter över decibelgränsen (78 db om jag inte minns fel) så kan dom inte säga nåt om det, men dom kan om besmannen är grining nog inte godkänna det för att bilen inte är regbesiktad med 3".

Man får inte ha film på rutorna och hur lite toning det än är så blir det för mörkt för att klara gränsen.

det är så alltså, då hade jag för mig fel då tongue


3 354 Inlägg
11 september 2011
#20
blink_pj skrev:
Marlboroman skrev:
blink_pj skrev:
har du el-hissar på framrutorna så dra ner rutorna och ryck säkringen, har du vev så veva ner och ta bort veven... finns ingen lag/regel (vad ja vet) som säger att rutorna måste gå att få upp smile

På helbilsgodkända bilar måste rutorna sitta i. Och är dem inte uppkörda så får man anmärkning på det. Och är dem nerkörda så kan dem ändå i vissa fall se skarven. På bilar innan helbilsgodkännandet kan man istället ta ur rutorna och köra utan. Men sitter rutorna i måste dem kunan kontrolleras, alltså vara uppkörda.

jo visst är det kanske så, men då har det ju med helbils-godkännandet att göra. då får man ju inte ens byta ventilhattar på hjulen egentligen!
får besiktningen anmärka på något som har med typgodkännandet att göra även om det inte på värkar trafiksäkerheten??? självklart är jag helt medveten om att tonade framrutor har med trafiksäkerhet att göra,  ja tänkte mer på att måste fönsterhissarna fungera säkerhetsmässigt? på vintern sitter ju rutorna fast av frosten och är tekniskt sett ur funktion!

bl.a hjul är undantagna från helfordonsgodkännande. bara rullomkrets/hur långt de sticker ut och hastighet och bärindex är ok.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra


Sök