thelaughingmadman skrev:
Företaget jag jobbar på har 6000 anställda och omsätter 7,5 mdr SEK per år. Dock skulle inte Stockholm falla om bolaget flyttade eller gick i konkurs.
Problemet är att man valt att bygga ett samhälle runt
en industri.
Sandvik funderar ju på att flytta ner stora delar av verksamheten från Sandviken till Stockholm. Det är ju inte bra för Sandviken - men där har man gjort samma sak. Man har byggt samhället runt
en industri, som ska skapa samhällets alla jobb, vilket skapar ett behov av butiker och nöjen - som i sin tur skapar fler jobb.
Faller den stora, så faller resten.
Men nu går vi kanske för mycket off topic...
EDIT: Fixade ett fel med b-taggen
Det är därför dom kallas bruksorter, dvs DÄR tillverkar tex man saker som exporteras.
Kostnaderna för att driva tungindrustri i Sthl-området är för höga helt enkelt,
m2 kostnader, löner med storstadstillägg, "hitta nog med epa-killar som vill stå vid en svarv" mm mm
Stockholm är inte en tillverkningsregion utan mest ett administrativt område,
dvs myndigheter, huvudkontor, div mindre indrustrier,hamnar mm, men ytterst lite TUNG INDRUSTRI...
Jag jobbar själv just nu i en bruksort där "byns" näst största företag drog in en 5-MILJARDERS order,
undrar hur mkt av dom pengarna som livnär div höghöns i 08-regionen i form av skatter mm.
Ta alla stora infrastruktursatsningar kring Sthlm, dom betalas till största delen med skattemedel från bilägarnas vägskatter (och bensinskatter) i Sverige.
En stor majoritet av bilägarna bor inte i Sthl, "stan där sekreterarna åker t-bana..."
Dvs utan bruksorternas tillflöde av utlandskapital i form av export produkter så skulle oxå Sthlm lida fruktansvärt...
"Alla kan inte vara busschauförer, pizzabagare, sekreterare på div huvudkontor..."
Om Saab igen,
tror inte du att skattebetalrna i Sverige kommer att få stå för notan om dom lägger ner ?
Klart vi gör, så frågan är vad ska vi välja, pest eller kolera ?
-Pest, lägg ner allt och ta hela den ekonomiska smällen när en hel region "går ner på knäna" utan minsta lilla backup-plan beträffande framtiden.
-Kolera, satsa skattemedel nu och hoppas på att Kinalotten ger en stor vinst inom en snar framtid.
Men Muller tycker jag personligen ska gå oavsett hur det går, hans förtrående är minimalt just nu...
Realcar då,
som sagt förut, behovet/förutsättningarna för ekonomiskhjälp ligger i helt olika divisioner.
"Precis som korplaget som diskuterar försäljning bingolotter för att öka intäkterna inför nästa säsong vs det allsvenskalaget som diskuterar med sponsorer, spelare mfl om ekonomin..."
Alla är dom fotbollsentusiaster, men ändå är skillnaden som natt och dag mellan dom...
Kände ett tvång att svara trots att jag avslutat debatten, men nu kommer jag inte säga mer i detta ämne...