3118
Sök

Realcar i konkurs

52 Inlägg
21 september 2011
#81
evilaudio skrev:
it_mutt skrev:
evilaudio skrev:

visst att företaget kanske får ett lägre inköp men de e inga direkta jätte rabatter..

å låt oss säga att företaget har typ 10 anställda med allt va de innebär å sen en STOR lokal på å sen vill man ju helst på lite + utöver de kostanadera så blir påslaget rätt stort.

Givetvis, jag säger absolut inte emot dig, det var mest bara en tanke om varför många tycker det är sjukligt dyrt. Men absolut, service o jobb SKA kosta. Däremot så om det bara handlar om att rent "köpa" en sak, så tar iaf jag det personligen där det är billigast. FÖRUTSATT att det skiljer "större pengar".

Som exempel kan storservicen på A4:an tas. I bara delar ville mekonomen ha närmare 10.000kr, jag plockade det från tyskland och gav, inkl. frakt, strax över 3000kr.

fast folk idag verkar inte vilja betala för varken service eller kunskap..   de ska bara va BILLIGT Å BÄST. 

framförallt generation "yngre"..    vissa saker som e "status" får kostar hur mycke som helst medans allt annat ska bara va billigt.


bara för att ta ett exempel när ja jobbade som bilstereomontör.. en del vägra fatta att de kostade LIKA mycke att montera högtalare som kostade typ 400kr som ett par som kostade 15.000.

Håller helt med dig om att min generation ska ha allt gratis å bäst..

Och framförallt så förstår inte 99% av av folket skillnaden mellan dyrt & för mycket pengar. så där ligger ett stort problem också

Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
21 september 2011
#82
ekelund88 skrev:
Alpenretter skrev:
thelaughingmadman skrev:
Men hallå??? Är ni alla helt efter eller??????

Det är dags att gå hem till Fredrik Reinfeldt och hota att kissa i hans brevlåda om inte staten går in Realcar och ger alla löner!!!!
Jag menar det är ju statens ansvar att ta hand om privata företag som inte tjänar några pengar!!!

Hoppas nån bank kan gå in och låna ut till lönerna så alla stackars anställda inte blir vända ryggen från staten!!!!!!

Kom igen nu är alla med mig????!?!?!?!?!?

Lite skillnad på Saab som är en stor tillverkare av export material och därmed inkomster* till staten ifrån utlandet mm och är även ett stort samhällsnav med många "sido-buisness" i hela landet.

Realcar är ju bara försäljare av material, en biltillbehörs konsum...

(*när det fungerar)

saab har ju inte gått med vinst sen 1994 va de la ?? smile så klart att vi isof ska hjälpa realcar hellre mina skatte pengar går med nöje till dom

Fast Realcars förvinnande påverkar inte en hel region i samma grad som om Saab försvinner.

Tänk på alla mathandlare, sjukhus, skolor, frisöre mm i trollhätteområdet som alla påverkas indirekt av Saabs existens, redan nu så har handlarna tex i området märkt att folk lever mer och mer på falukorv pga penningsbrist...

Ett definitivt slut på sagan Saab skulle betyda att fruktansvärt många andra yrken kommer att drabbas av neddragningar av personal och service.
Landstingets inkomster skulle minska = sämre sjukvård, färre anställda.
Kommunernas inkomster skulle minska = färre lärare, sämre gator och större socialkostnader.
mm
mm
mm

Så varför ska man inte försöka hjälpa ett företag med en portfölj med nya bra intressanta bilar,
det finns köpare men dom skräms bort av media mm för tillfället.
Kineserna vet att bilarna är bra, annars skulle dom inte ens överväga samarbete med Saab...
En fot i Kina och allt kommer att rulla på utav h*lvete igen !

Så, är den statliga hjälpen så fel iallafall ?
"Så lite nu, skörda mkt sen"

Realcar, well, en liten butik med ca tiotalet anställda, ingen större skada skedd regionalt om det läggs ner...
Ica, Coop mfl söker säkert ny butikspersonal i närområdet nån gång,
"10 gubbar är färre än 10ooo tjejer" som Mangnus & Brasse skulle ha sagt...

Hade Realcar varit en större aktör med exportmarknaden som sin huvudsysla så hade dom oxå självklart enl mig förtjänat ekonomiskt stöd.


Avstängd
10 388 Inlägg
21 september 2011
#83
O så blev det ännu en "rädda saab"-tråd av det hela...

(syftade dock INTE på de tidigare sjukt roliga ironiska inläggen big_smile )

O självklart ska vi hjälpa ett företag som är SÅÅÅÅÅ bra, men trots sin överlägsenhet inte lyckas gå med vinst på X år...så lite nu, skörda inget sen
Senast redigerat av it_mutt (21 september 2011)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
21 september 2011
#84
it_mutt skrev:
O så blev det ännu en "rädda saab"-tråd av det hela...

(syftade dock INTE på de tidigare sjukt roliga ironiska inläggen big_smile )

O självklart ska vi hjälpa ett företag som är SÅÅÅÅÅ bra, men trots sin överlägsenhet inte lyckas gå med vinst på X år...så lite nu, skörda inget sen

En kort liten spinn-off skadar aldrig tongue


663 Inlägg
21 september 2011
#85
kanske realcar kan hjälpa saab....ser ett vinnande koncept här=)

711 Inlägg
21 september 2011
#86
Alpenretter skrev:
ekelund88 skrev:
Alpenretter skrev:

Lite skillnad på Saab som är en stor tillverkare av export material och därmed inkomster* till staten ifrån utlandet mm och är även ett stort samhällsnav med många "sido-buisness" i hela landet.

Realcar är ju bara försäljare av material, en biltillbehörs konsum...

(*när det fungerar)

saab har ju inte gått med vinst sen 1994 va de la ?? smile så klart att vi isof ska hjälpa realcar hellre mina skatte pengar går med nöje till dom

Fast Realcars förvinnande påverkar inte en hel region i samma grad som om Saab försvinner.

Tänk på alla mathandlare, sjukhus, skolor, frisöre mm i trollhätteområdet som alla påverkas indirekt av Saabs existens, redan nu så har handlarna tex i området märkt att folk lever mer och mer på falukorv pga penningsbrist...

Ett definitivt slut på sagan Saab skulle betyda att fruktansvärt många andra yrken kommer att drabbas av neddragningar av personal och service.
Landstingets inkomster skulle minska = sämre sjukvård, färre anställda.
Kommunernas inkomster skulle minska = färre lärare, sämre gator och större socialkostnader.
mm
mm
mm

Så varför ska man inte försöka hjälpa ett företag med en portfölj med nya bra intressanta bilar,
det finns köpare men dom skräms bort av media mm för tillfället.
Kineserna vet att bilarna är bra, annars skulle dom inte ens överväga samarbete med Saab...
En fot i Kina och allt kommer att rulla på utav h*lvete igen !

Så, är den statliga hjälpen så fel iallafall ?
"Så lite nu, skörda mkt sen"

Realcar, well, en liten butik med ca tiotalet anställda, ingen större skada skedd regionalt om det läggs ner...
Ica, Coop mfl söker säkert ny butikspersonal i närområdet nån gång,
"10 gubbar är färre än 10ooo tjejer" som Mangnus & Brasse skulle ha sagt...

Hade Realcar varit en större aktör med exportmarknaden som sin huvudsysla så hade dom oxå självklart enl mig förtjänat ekonomiskt stöd.

Om Saab låg i Stockholm, ja. Det är ju ändå Stockholm som försörjer övriga Sverige. I alla fall i lika stor utsträckning som övriga Sverige försörjer sig självt...

Men det kommer alltid argument att man ska pumpa in mina (och alla andras) skattepengar in i Saab för att de har bra bilar. Om Saab verkligen hade bra bilar, då skulle Saabs bilar säljas, vilket skulle betyda att Saab skulle tjäna pengar, vilket skulle betyda att problemet med Saab aldrig skulle existerat.

Sluta blunda för det självklara.

Om ett kinesiskt företag köper Saab, köper de mycket nog för att flytta det till Kina. Samma lär hända med Volvo snart. Tro mig, kineserna skiter fullständigt i avtal hit och dit, de gör som de vill, så länge de äger allt.

INGET företag förtjänar statligt stöd, inte ens de statliga företagen - enligt mig. Man driver ett företag för att tjäna pengar, inte för att lägga sig i fosterställning och gråta, hoppandes på att pappa staten kan betala det man vill ha.


One Man Clan
4 287 Inlägg
21 september 2011
#87
thelaughingmadman skrev:
Alpenretter skrev:
ekelund88 skrev:

saab har ju inte gått med vinst sen 1994 va de la ?? smile så klart att vi isof ska hjälpa realcar hellre mina skatte pengar går med nöje till dom

Fast Realcars förvinnande påverkar inte en hel region i samma grad som om Saab försvinner.

Tänk på alla mathandlare, sjukhus, skolor, frisöre mm i trollhätteområdet som alla påverkas indirekt av Saabs existens, redan nu så har handlarna tex i området märkt att folk lever mer och mer på falukorv pga penningsbrist...

Ett definitivt slut på sagan Saab skulle betyda att fruktansvärt många andra yrken kommer att drabbas av neddragningar av personal och service.
Landstingets inkomster skulle minska = sämre sjukvård, färre anställda.
Kommunernas inkomster skulle minska = färre lärare, sämre gator och större socialkostnader.
mm
mm
mm

Så varför ska man inte försöka hjälpa ett företag med en portfölj med nya bra intressanta bilar,
det finns köpare men dom skräms bort av media mm för tillfället.
Kineserna vet att bilarna är bra, annars skulle dom inte ens överväga samarbete med Saab...
En fot i Kina och allt kommer att rulla på utav h*lvete igen !

Så, är den statliga hjälpen så fel iallafall ?
"Så lite nu, skörda mkt sen"

Realcar, well, en liten butik med ca tiotalet anställda, ingen större skada skedd regionalt om det läggs ner...
Ica, Coop mfl söker säkert ny butikspersonal i närområdet nån gång,
"10 gubbar är färre än 10ooo tjejer" som Mangnus & Brasse skulle ha sagt...

Hade Realcar varit en större aktör med exportmarknaden som sin huvudsysla så hade dom oxå självklart enl mig förtjänat ekonomiskt stöd.

Om Saab låg i Stockholm, ja. Det är ju ändå Stockholm som försörjer övriga Sverige. I alla fall i lika stor utsträckning som övriga Sverige försörjer sig självt...

Men det kommer alltid argument att man ska pumpa in mina (och alla andras) skattepengar in i Saab för att de har bra bilar. Om Saab verkligen hade bra bilar, då skulle Saabs bilar säljas, vilket skulle betyda att Saab skulle tjäna pengar, vilket skulle betyda att problemet med Saab aldrig skulle existerat.

Sluta blunda för det självklara.

Om ett kinesiskt företag köper Saab, köper de mycket nog för att flytta det till Kina. Samma lär hända med Volvo snart. Tro mig, kineserna skiter fullständigt i avtal hit och dit, de gör som de vill, så länge de äger allt.

INGET företag förtjänar statligt stöd, inte ens de statliga företagen - enligt mig. Man driver ett företag för att tjäna pengar, inte för att lägga sig i fosterställning och gråta, hoppandes på att pappa staten kan betala det man vill ha.

haha bästa inlägget på länge!

"saab  gör bra bilar men har bara otur med försäljningen"


711 Inlägg
21 september 2011
#88
Xuri skrev:
haha bästa inlägget på länge!

"saab  gör bra bilar men har bara otur med försäljningen"

Exakt, det är som den smarta killen, som har otur när han tänker!


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
21 september 2011
#89
det är ju inge synd om realcar , det är ju ägaren själv som har begärt konkursen

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

711 Inlägg
21 september 2011
#90
turboforssen skrev:
det är ju inge synd om realcar , det är ju ägaren själv som har begärt konkursen

Ja, han till skillnad från Saab kanske förstod att det inte går...

Nej, men skämt åsido, det är väl stora skillnaden mellan stora och små företag. Stora företag genomgår rekonstruktion eftersom en större mängd arbetstillfällen kan försvinna.
Detta har väl Saab gjort i alla fall en gång - och inte fan har det blivit bättre.
Sen kan man också göra nyemission, något som Saab säkerligen också gjort - men inte fan har det blivit bättre.

Nu ska jag sluta gå OT - denna tråd handlar om Realcar och dess konkurs, inte huruvida man ska försöka övertala blindstyren att det inte går att återuppliva något som redan länge sen dött.


Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
21 september 2011
#91
thelaughingmadman skrev:
Alpenretter skrev:
ekelund88 skrev:

saab har ju inte gått med vinst sen 1994 va de la ?? smile så klart att vi isof ska hjälpa realcar hellre mina skatte pengar går med nöje till dom

Fast Realcars förvinnande påverkar inte en hel region i samma grad som om Saab försvinner.

Tänk på alla mathandlare, sjukhus, skolor, frisöre mm i trollhätteområdet som alla påverkas indirekt av Saabs existens, redan nu så har handlarna tex i området märkt att folk lever mer och mer på falukorv pga penningsbrist...

Ett definitivt slut på sagan Saab skulle betyda att fruktansvärt många andra yrken kommer att drabbas av neddragningar av personal och service.
Landstingets inkomster skulle minska = sämre sjukvård, färre anställda.
Kommunernas inkomster skulle minska = färre lärare, sämre gator och större socialkostnader.
mm
mm
mm

Så varför ska man inte försöka hjälpa ett företag med en portfölj med nya bra intressanta bilar,
det finns köpare men dom skräms bort av media mm för tillfället.
Kineserna vet att bilarna är bra, annars skulle dom inte ens överväga samarbete med Saab...
En fot i Kina och allt kommer att rulla på utav h*lvete igen !

Så, är den statliga hjälpen så fel iallafall ?
"Så lite nu, skörda mkt sen"

Realcar, well, en liten butik med ca tiotalet anställda, ingen större skada skedd regionalt om det läggs ner...
Ica, Coop mfl söker säkert ny butikspersonal i närområdet nån gång,
"10 gubbar är färre än 10ooo tjejer" som Mangnus & Brasse skulle ha sagt...

Hade Realcar varit en större aktör med exportmarknaden som sin huvudsysla så hade dom oxå självklart enl mig förtjänat ekonomiskt stöd.

Om Saab låg i Stockholm, ja. Det är ju ändå Stockholm som försörjer övriga Sverige. I alla fall i lika stor utsträckning som övriga Sverige försörjer sig självt...

Men det kommer alltid argument att man ska pumpa in mina (och alla andras) skattepengar in i Saab för att de har bra bilar. Om Saab verkligen hade bra bilar, då skulle Saabs bilar säljas, vilket skulle betyda att Saab skulle tjäna pengar, vilket skulle betyda att problemet med Saab aldrig skulle existerat.

Sluta blunda för det självklara.

Om ett kinesiskt företag köper Saab, köper de mycket nog för att flytta det till Kina. Samma lär hända med Volvo snart. Tro mig, kineserna skiter fullständigt i avtal hit och dit, de gör som de vill, så länge de äger allt.

INGET företag förtjänar statligt stöd, inte ens de statliga företagen - enligt mig. Man driver ett företag för att tjäna pengar, inte för att lägga sig i fosterställning och gråta, hoppandes på att pappa staten kan betala det man vill ha.

Jag slutar debatten här, helt klart är du inte en nationalekonom med inblick i regional och nationell ekonomi...   "The big picture, the big picture man"
Peace and out cool


711 Inlägg
21 september 2011
#92
Alpenretter skrev:
Jag slutar debatten här, helt klart är du inte en nationalekonom med inblick i regional och nationell ekonomi...   "The big picture, the big picture man"
Peace and out cool

Jag är fullt medveten om problemet att en stort företag som ger många jobb på en ort skapar enorma resurser och rull i ekonomin på orten - men problemet kvarstår, man kan inte pumpa in pengar i något som bara kommer att spola ner pengarna, i ett försök att behålla jobb. Man måste ta till en lösning som håller i långa loppet, vilket tyvärr betyder att Trollhättan kommer se en mindre ekonomisk kris - eller till och med en depression. Men man kan som sagt inte stoppa in massa pengar i Saab som aldrig kommer att göra något bra med dem, förutom att kräva pengarna igen om några år när det är slut.


62 Inlägg
22 september 2011
#93
Jag tror konkursen var ett faktum då man ser till den fallande omsättningen under de senaste åren, men dom har ändå satsat stort på bilmässor osv som kostar massor av pengar. Har ett antal gånger handlat av Realcar som åteförsäljare, men det har ibland dröjt upp till en månad innan man ens fått svar från dom om en produkt finns, och då har kunden redan tröttnat för länge sedan. Har dom skött det på samma sätt gänte mot alla Mekonomen butiker så förstår jag att det inte är lätt att sälja något.

Kul jämförelse med Saab där.. Saab omsätter 1,6 Miljarder med 3840 anställda mendans Realcar omsätter 13 miljoner med 6 st anställda.. Jag tror inte Vingåker faller med denna konkurs som Trollhättan säkerligen kommer göra när SAAB en dag sätt i Konkurs på "riktigt".
Senast redigerat av DRagnarsson (22 september 2011)

711 Inlägg
22 september 2011
#94
Företaget jag jobbar på har 6000 anställda och omsätter 7,5 mdr SEK per år. Dock skulle inte Stockholm falla om bolaget flyttade eller gick i konkurs.
Problemet är att man valt att bygga ett samhälle runt en industri.
Sandvik funderar ju på att flytta ner stora delar av verksamheten från Sandviken till Stockholm. Det är ju inte bra för Sandviken - men där har man gjort samma sak. Man har byggt samhället runt en industri, som ska skapa samhällets alla jobb, vilket skapar ett behov av butiker och nöjen - som i sin tur skapar fler jobb.

Faller den stora, så faller resten.

Men nu går vi kanske för mycket off topic...

EDIT: Fixade ett fel med b-taggen
Senast redigerat av thelaughingmadman (22 september 2011)


Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
22 september 2011
#95
thelaughingmadman skrev:
Företaget jag jobbar på har 6000 anställda och omsätter 7,5 mdr SEK per år. Dock skulle inte Stockholm falla om bolaget flyttade eller gick i konkurs.
Problemet är att man valt att bygga ett samhälle runt en industri.
Sandvik funderar ju på att flytta ner stora delar av verksamheten från Sandviken till Stockholm. Det är ju inte bra för Sandviken - men där har man gjort samma sak. Man har byggt samhället runt en industri, som ska skapa samhällets alla jobb, vilket skapar ett behov av butiker och nöjen - som i sin tur skapar fler jobb.

Faller den stora, så faller resten.

Men nu går vi kanske för mycket off topic...

EDIT: Fixade ett fel med b-taggen

Det är därför dom kallas bruksorter, dvs DÄR tillverkar tex man saker som exporteras.
Kostnaderna för att driva tungindrustri i Sthl-området är för höga helt enkelt,
m2 kostnader, löner med storstadstillägg, "hitta nog med epa-killar som vill stå vid en svarv" mm mm

Stockholm är inte en tillverkningsregion utan mest ett administrativt område,
dvs myndigheter, huvudkontor, div mindre indrustrier,hamnar mm, men ytterst lite TUNG INDRUSTRI...

Jag jobbar själv just nu i en bruksort där "byns" näst största företag drog in en 5-MILJARDERS order,
undrar hur mkt av dom pengarna som livnär div höghöns i 08-regionen i form av skatter mm.

Ta alla stora infrastruktursatsningar kring Sthlm, dom betalas till största delen med skattemedel från bilägarnas vägskatter (och bensinskatter) i Sverige.
En stor majoritet av bilägarna bor inte i Sthl, "stan där sekreterarna åker t-bana..."

Dvs utan bruksorternas tillflöde av utlandskapital i form av export produkter så skulle oxå Sthlm lida fruktansvärt...

"Alla kan inte vara busschauförer, pizzabagare, sekreterare på div huvudkontor..."


Om Saab igen,
tror inte du att skattebetalrna i Sverige kommer att få stå för notan om dom lägger ner ?

Klart vi gör, så frågan är vad ska vi välja, pest eller kolera ?

-Pest, lägg ner allt och ta hela den ekonomiska smällen när en hel region "går ner på knäna" utan minsta lilla backup-plan beträffande framtiden.
-Kolera, satsa skattemedel nu och hoppas på att Kinalotten ger en stor vinst inom en snar framtid.

Men Muller tycker jag personligen ska gå oavsett hur det går, hans förtrående är minimalt just nu...


Realcar då,
som sagt förut, behovet/förutsättningarna för ekonomiskhjälp ligger i helt olika divisioner.
"Precis som korplaget som diskuterar försäljning bingolotter för att öka intäkterna inför nästa säsong vs det allsvenskalaget som diskuterar med sponsorer, spelare mfl om ekonomin..."
Alla är dom fotbollsentusiaster, men ändå är skillnaden som natt och dag mellan dom...


Kände ett tvång att svara trots att jag avslutat debatten, men nu kommer jag inte säga mer i detta ämne...


Avstängd
10 388 Inlägg
22 september 2011
#96
Men det var ju ett j*vla babblande om SAAB, kan ni hålla det i "Tyck synd om-saab"-tråden?!

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

dARKiE
5 031 Inlägg
22 september 2011
#97
Jaså konkurs? Fick ju förfan delar där ifrån idag.
Trist alltid handlat där ifrån..


* edit

Läste på hemsidan, förstår varför jag fick mina delar ialf. Tur det, såg inte den texten när jag beställde i tisdags. ;D
Senast redigerat av Darkie (22 september 2011)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
22 september 2011
#98
it_mutt skrev:
Men det var ju ett j*vla babblande om SAAB, kan ni hålla det i "Tyck synd om-saab"-tråden?!

Handlar inte om att "tycka synd om Saab" !
I tråden kom det upp en ekonomiskhjälp till Realcar vs Saab jämförelse och det är denna vi diskuterat,
dvs bara en massa förtydliganden till varför Realcars och Saabs ekonomiska situationer inte är jämförbara.

Tagga ner lite och njut av resan... tongue


711 Inlägg
22 september 2011
#99
Ja, nu tror jag att vi släpper diskussionen gällande Saab då det börjar bli gravt off topic när det handlar mer om nationalekonomi än faktiska konkursen smile

Vill förstås uttrycka att jag tycker det är synd att Realcar går i konkurs och att de anställda kommer att förlora sina jobb - lika mycket som jag anser detsamma gällande Saab.
Sen hur det ska hanteras i långa loppet är som sagt en annan diskussion.


1 067 Inlägg
22 september 2011
#100
Det går inte att konkurrera med Tyskland och England om du ska ha verksamheten i Sverige.

Du har en viss chans om du importerar själv men...   Då krävs det en hel del ekonomiska muskler och lite tur.. 

Kinagrejer som oftast säljs på nätet kan vara jävligt billigt.. Speciellt om det är infulat utan att behöva betala avgifterna..   Men Kina har sådär kvalitet och det är billigare att ta in en ny Kines än att ha skyddsutrustning typ..

Se bara på Fiddyägarna..   De med Kinaprylar köper  olja, bensin och Loctite på 5l dunk och det ramlar ändå ihop under fötterna deras.. 

Ni kan sitta och gnälla hur mycket ni vill men priserna i Sverige är som de är på grund av det Svenska systemet.  Tar sedan butiken av en Svensk agent så betyder det bättre service men dock högre priser..



Sök