4006
Sök

Basarna lägger av, vad kan de vara?

299 Inlägg
14 september 2011
Trådstartare
Mina basar har funkat utmärkt ändan fram till en vecka sen.. Spelar jag med den volymen jag alltid gjort så efter ca 10 sek dör dom.. Sen efter en liten stund drar dom igång igen men dör återigen efter en liten stund. Sänker jag basen lite funkar dom. Har kollat alla kontakter o kollat jord och allt. De jag tycker är lite konstigt är att de har funkat perfekt innan på den volymen o dom inställningarna jag har på steget innan tills för en vecka sen.. Någon som har nån aning om vad de kan va? Det är dubbla kicker L5 10" och ett kicker SX 650W monoblock.

Tack på förhand!

179 Inlägg
14 september 2011
Blir steget varmt? Har du mätt upp hur många volt det är till steget när du använder det?

299 Inlägg
20 september 2011
Trådstartare
Med bilen igång är de mätt 15.2V mellan plus på steget o jordpunkten. Med full bas o högre volym sjunker den till max 14,3 som lägst. Har klippt alla sladdar o skalat dom på nytt o bytt sladdarna imne i lådan. Basarna är på 2ohm (dubbla spolar) o dom är kopplade till 2 ohm tot. Kolat på scheman om man kan koppla dom till 4 ohm men enda jag hittar man kan koppla 2 ohms DVC till är 0.5, 2 och 8 ohm.

21 761 Inlägg
20 september 2011
15,2 V är ju lite i överkant, prova att spela med motorn avslagen och se om det funkar. smile

179 Inlägg
20 september 2011
15.2 V låter rätt högt.. upp till 14.7 är mer rimligt. Anyway, jag tror inte problemet ligger där.
Angående 2 ohm DVC så stämmer siffrorna du skrev, testa koppla dom i 8 ohm, då drar steget minst ström, och testa spela ett tag. Hur är dom kopplade idag? 0.5 ohm?

299 Inlägg
20 september 2011
Trådstartare
Jo jag vet, tyckte med det lät mycket men de jag fick när jag mätte:o
Så man kan inte koppla dom till 4 ohm totalt? Nu är dom kopplade till 2 ohm totalt. Men det har ju funkat så länge, är det att slutsteget börjar ge med sig när dom varit kollpade 2 ohm totalt? Kan inte mycket om detta men läste att ju mindre ohm ju mer slits allt eller risk för att det går sönder. Men om jag kopplar dom 8 ohm, kommer mycket av basen försvinna då? Eller ska jag koppla dom till 0.5?

179 Inlägg
20 september 2011
hade spolarna varit på 4 ohm så hade det gått, nu går det tyvärr inte. Så länge du inte kopplar ur den ena basen helt och spelar enbart på den. Grejjen med ohm väldigt förenklat:
0.5 ohm - Du får ut mest effekt ur steget, drar ström nåt fruktansvärt och ljudkvaliten är inte på topp.
2 ohm - Du får ut bra med effekt ur steget, det drar fortfarande rätt mycket ström och ljudkvaliten är average.
8 ohm, Du får ut mindre effekt ur steget, det drar minst ström och ljudkvaliten blir bäst.
I det här sammanhanget.

Men jag tror att det är jordkabeln som inte är helt okej jordad. Har du skrapat plåtrent där den sitter fast? Vad är det för tjocklek på strömkablarna?

299 Inlägg
20 september 2011
Trådstartare
Aha okej, då har jag fått lite hum om det. Jordplatsen skrapade jag för inte längesen men kanske inte tillräckligt noggrant. Ska testa o fixa de lite till och se om de är de som är felet. Vet faktiskt inte tjockleken, men för några månader sedan bytte jag upp mig o köpte grövre kablar så dom är grova i alla fall. Dock högtalar kablarna från uttagen till + - på steget och kablarna inne i lådan är inte lika grova, behöver dom vara det?

179 Inlägg
20 september 2011
Tillräcklig grovlek på strömkabel och en bra strömförsörjning, dvs batteri/er.
En plåtren jordpunkt där du jordar ordentligt.
Högtalarkablarna är ju en fördel att ha 6mm2 typ, men det har inte med ditt steg att göra, såvida det inte sticker ut någon liten kardel från + till - eller något.
Hur varmt är det när det klipper då? Varmt som satan?

299 Inlägg
21 september 2011
Trådstartare
Okej! Jag ska erkänna att jag aldrig känt på steget efter då jag alltid kört när de lagt av o inte brytt mig om att stanna. I alla fall så va nyss ute o drog ytterliggaren en till jordkabel Som är lika grov som den andra och drog till en annsn jordpunkt. Inbillade mig att basen blev bättre nu men dom dog fortfarande. Dock putsade jag inte "original" jordplatsen utan drog bara en ny, får testa att putsa upp den ytterliggare me :-)

179 Inlägg
21 september 2011
Kan du ta en bild på hur du har ställt in ditt steg?

16 197 Inlägg
21 september 2011
spungeBob skrev:
Tillräcklig grovlek på strömkabel och en bra strömförsörjning, dvs batteri/er.
En plåtren jordpunkt där du jordar ordentligt.
Högtalarkablarna är ju en fördel att ha 6mm2 typ, men det har inte med ditt steg att göra, såvida det inte sticker ut någon liten kardel från + till - eller något.
Hur varmt är det när det klipper då? Varmt som satan?

6mm2 högtalarkabel??  varför gå grov?

de e varken mycke effekt eller lång sträcka,.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

179 Inlägg
21 september 2011
Va lite trött när jag skrev det, tänkte inte på vad han hade för effekt..

299 Inlägg
21 september 2011
Trådstartare
Slutsteget är ett kicker SX 650.1, med digitala inställningar så lite jobbigt att ta kort på alla inställningar. Jag åkte in till en närliggande butik som är väldigt duktiga på billjud och ställs in slutsteg men det var knappt så dom kunde det, dom sa det är så avancerat då de finns så många olika inställningar. Men det är ställt någorlunda högt, får prova först stt verkligen skrapa rent jordpunkten ordentligt och funkar det inte då får jag väl ställa ner steget lite och se om det hjälper. Tycker bara det är konstigt att de funkat flera månader med dom här inställningarna:(

179 Inlägg
21 september 2011
Hade ett steg som betedde sig likadant, funkade en stund, slocknade, funkade en stund. Men då va det för att steget blev varmt och gick i protectionläge. Såg att du har fläkt/ar på ditt steg, kan inte va så att den/dom har lagt av?
Testa dra ner "bass-boost" till 0 och ha kvar gainen där den är också. Funkar det så kan du testa höja på gainen istället om du vill ha mer bas.

299 Inlägg
21 september 2011
Trådstartare
Aha okej. Vet i alla fall att minst en fläkt funkar för det hör man direkt när man drar igång tändningen. Men ska testa de du sa så får jag se om de funkar!

3 187 Inlägg
21 september 2011
thobbeee skrev:
Slutsteget är ett kicker SX 650.1, med digitala inställningar så lite jobbigt att ta kort på alla inställningar. Jag åkte in till en närliggande butik som är väldigt duktiga på billjud och ställs in slutsteg men det var knappt så dom kunde det, dom sa det är så avancerat då de finns så många olika inställningar. Men det är ställt någorlunda högt, får prova först stt verkligen skrapa rent jordpunkten ordentligt och funkar det inte då får jag väl ställa ner steget lite och se om det hjälper. Tycker bara det är konstigt att de funkat flera månader med dom här inställningarna:(

skriv ner hur du har ställt in steget, du måste inte ta kort på det..

testa även att göra som "batterinörd" skrev, test spela med bilen avstängd och se hur det fungerar.
Senast redigerat av big-jepp (21 september 2011)

Sök