3497
Sök

Motorelektronik lampan lyser återigen

Life is whatever you make, be true dont fake it
96 Inlägg
16 september 2011
Trådstartare
Hejsan alla bilpolare! smile

Jag behöver lite hjälp och jag har ställt denna fråga förut, motorelektroniklampan lyser återigen första gången var det termostaten och sen var det kamaxelgivaren "trodde jag" för det var det jag fick av felsökningen så byte det dyra fanskapet men nej lyser fortfarande, och bilrn drar så sjukt mycket bränsle ovanligt mycket "90% av alla sãger du är för gasglad" ja jag är tung på foten, men testa en gång och tanka typ full tank men körde lungt ovanligt lungt, men den drog lika mycket bensin =s

om vi säger såhär en fulltank tog slut på cirka två och en halv dag och full tank är 70Liter.... det kanske kan vara lambdasonden som har gett mig sig men jag vet inte hur symtom är på en trasig lambda

jag är tacksam för all hjälp jag kan få smile

Mvh // Niklas Halldin

458 Inlägg
16 september 2011
2 1/2 dag!? Ärligt talat, man kan inte mäta så... Du får tanka bilen fullt, nolla trippmätaren sen köra. Sedan tar du och tankar bilen fullt igen, kollar hur många liter som går i och delar ex antal liter per körda mil.
Du kanske kör många korta sträckor? Gasar ur bilen när den fortf är kall, mycket motorvägskörning? (850drar ganska mycket vid motorväg då bilen saknar en sjätte växel enligt mig. Tycker att man borde få montera m66 alla dagar i veckan utan att sbp stoppa en...) Personligen kan jag få min s70 att sörpla i sig en tank på ett ögonblick vid lite motorväg.
Mvh John

4 822 Inlägg
16 september 2011
om motorelektroniklampan lyser så finns det felkoder lagrade så ta och läs ur dom sen efter det kan man ev börja byta saker beroende på vad den ger felkod på.
motorelektroniklampan börjar inte lysa för att termostaten är kass så det kan omöjligt vara därför den började lysa första gången wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

2 656 Inlägg
16 september 2011
Raid skrev:

Jag behöver lite hjälp och jag har ställt denna fråga förut, motorelektroniklampan lyser återigen första gången var det termostaten och sen var det kamaxelgivaren "trodde jag" för det var det jag fick av felsökningen så byte det dyra fanskapet men nej lyser fortfarande, och bilrn drar så sjukt mycket bränsle ovanligt mycket "90% av alla sãger du är för gasglad" ja jag är tung på foten, men testa en gång och tanka typ full tank men körde lungt ovanligt lungt, men den drog lika mycket bensin =s

om vi säger såhär en fulltank tog slut på cirka två och en halv dag och full tank är 70Liter.... det kanske kan vara lambdasonden som har gett mig sig men jag vet inte hur symtom är på en trasig lambda

Mvh // Niklas Halldin

det är ingen snål bil för det första men lamba eller lmm gissar jag på

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
16 september 2011
va fick du fel kod på termostaten ??? det va fan nå nytt

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

76 Inlägg
16 september 2011
Hade problem med en V70 en gång och då var det Lmm smile testa koppla ur den och ser om det blir någon skillnad..

96 Inlägg
16 september 2011
Trådstartare
Jonnsard skrev:
2 1/2 dag!? Ärligt talat, man kan inte mäta så... Du får tanka bilen fullt, nolla trippmätaren sen köra. Sedan tar du och tankar bilen fullt igen, kollar hur många liter som går i och delar ex antal liter per körda mil.
Du kanske kör många korta sträckor? Gasar ur bilen när den fortf är kall, mycket motorvägskörning? (850drar ganska mycket vid motorväg då bilen saknar en sjätte växel enligt mig. Tycker att man borde få montera m66 alla dagar i veckan utan att sbp stoppa en...) Personligen kan jag få min s70 att sörpla i sig en tank på ett ögonblick vid lite motorväg.
Mvh John

Men som jag skrev körde jag ovanligt lungt och det innebär även eco drive? smile
Sen har jag och farsan räknat den drog runt en 2-2,5 liter nilrn det jag säger kanske låter galet men det är galet sant

96 Inlägg
16 september 2011
Trådstartare
Christian S skrev:
om motorelektroniklampan lyser så finns det felkoder lagrade så ta och läs ur dom sen efter det kan man ev börja byta saker beroende på vad den ger felkod på.
motorelektroniklampan börjar inte lysa för att termostaten är kass så det kan omöjligt vara därför den började lysa första gången wink

Jo jag vet men fick ju at det var kammaxelgivaren så böt den men ingen skillnad hmm
Men det där med termostaten... den var faktiskt trasig smile

96 Inlägg
16 september 2011
Trådstartare
ekelund88 skrev:
Raid skrev:

Mvh // Niklas Halldin

Nej absolut håller med dig, men drar för!! Mycket hmm jag tror också kan vara nån sv dom

96 Inlägg
16 september 2011
Trådstartare
ekelund88 skrev:
Raid skrev:

Mvh // Niklas Halldin

Nej absolut håller med dig, men drar för!! Mycket hmm jag tror också kan vara nån sv dom

76 Inlägg
16 september 2011
Går bilen sunkigt när du gasar på fullt ? smile

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
16 september 2011
Raid skrev:
Christian S skrev:

Jo jag vet men fick ju at det var kammaxelgivaren så böt den men ingen skillnad hmm

Vad har du för felkoder nu?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

96 Inlägg
16 september 2011
Trådstartare
discokapten skrev:
Raid skrev:
Christian S skrev:

Vad har du för felkoder nu?

har inte kollat upp det, ska nog göra det på måndag

96 Inlägg
16 september 2011
Trådstartare
turboforssen skrev:
va fick du fel kod på termostaten ??? det va fan nå nytt

ne det var ingen felkod, min motorelektronik lampa börja lysa och bilen blev inte varm som den skulle och fick inge värme i bilen.. så prövade och byta den och bilen blev som ny smile

8 Inlägg
28 maj 2018
elektronik lampan började lysa. bytt bränslefiltret. lampan lyste fortfarande.kopplade bort pluskabeln i 5dagar. startdade sen och åkte i 1 timme..sen stängde av o på bilen 5ggr, ingen lampa. dagen efter startade jag bilen likadant 5ggr. ingen lampa. gjorde samma sak ytterligen dagen efter det. Men då lyste lampan direkt.kan inte komma på felet. bilen går bra, och svarar på gasen direkt. .

344 Inlägg
28 maj 2018
kolla felkoder...

6 143 Inlägg
28 maj 2018
Hej!
Har du kollat så att du inte har läckage någonstans? -Spruta på startgas runt insug och slangar!
Har du bytt olja, luftfilter, rotor, fördelare  och tändstift nyligen? Lambdasond ? En sån håller i ca 10 år!
Ligger bromsarna på? Kolla! Hjullager som är på upphällningen?
Allt som skapar friktion bidrar till hög bränsleförbrukning

Sök