4077
Sök

Motorrassaab 9-3 vector sportkombi års 08

6 Inlägg
17 september 2011
Trådstartare
#1
nu har motorn rasat skulle in på service 17 % ..

låg 200 -220 ca 2 mil när det plötsligt börja sakta ner rök vit rök ur huven samt hela instrumenten lös,
med typ stanna genast låg olja eller liknande,stannade direkt .

bogsera till macken och hällde i olja ,men det slamra och dunkade nått fruktansvärt så stängde av genast

ring runt lite firmor och alla säger motorbyte fått priser mellan 7000 -35 000:- dom tar min motor i byte håller med en nygenomgången samt arbete .

dock för 7000 ingen garanti.

är det vevlagren eller nått? kan man då byta underifrån? inte ta ur motorn??

ska man sälja bilen som den är? byta motorn? eller sälja den i delar??
veckan innan haveriet så backa en gubbe in o tryckte in nummerskylten kan det orsakat? så det 3 dar senare
paja?? kanske långsökt?

Tekniker
624 Inlägg
19 september 2011
#2
Du hur långt har din bil gått då


2 405 Inlägg
19 september 2011
#3
har du noterad någon olje eller vattenläcka efter intrycknigen då? Såvidare inte hela fronten är intryckt så ska det inte ha spelat någon roll men lättast är nog att kolla ifall nån slang eller liknande blivit klämd.


...has left the building...
4 474 Inlägg
20 september 2011
#4
Du lär ju ha helförsäkring o där ingår motorskada, brukar gälla upp till 10" mil. Börja i den änden.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Tekniker
624 Inlägg
6 Inlägg
20 september 2011
Trådstartare
#7
Går Ej  10 800 Mil Så Det E Kört , Boxerat Den Idag ,  En Vevstake Gått Ut Genom Motorn Så Nu  Vet Ja E Va Ja Ska Göra sad

Tekniker
624 Inlägg
20 september 2011
#8
Skrota eller byt motor helt enkelt


845 Inlägg
20 september 2011
#9
Antar att servicen inte är skött, med oljebyten varje 1000 mil eller sådant, utan 3000 mil eller mer. Har en granne som gjorde oljebyte vid 9387 mil. När bilen rullat 12487 mil var det samma olja i och mätaren stod på 33%. Alltså skulle det gå ungefär 5000-5500 mil mellan oljebyterna vilket är mycket. Det jag ville säga var att på SAAB ska man inte lita på servicemätaren helt utan gå efter mil också. Nu vet jag inte hur du eller tidigare ägare gjort. Men tråkigt det som hände iallfall sad


Tekniker
624 Inlägg
20 september 2011
#10
lite kasst av dig att inte serva noggrannare på en 08 plus att det är Saab med kedja:cool:
Senast redigerat av Ravi (20 september 2011)


Truckreparatör
221 Inlägg
20 september 2011
#11
Byta motor är väl den ända lösningen. synd att sånt händer! men maskiner går sönder, och tur är väl det annars hade jag vart arbetslös smile

Man ska aldrig lita på service mätarna!! Har dok aldrig haft problem med min service mätare. det är 2000mil eller två år som gäller enligt Saab. själv gör jag ett extra oljebyte var 1000:de mil.

Därimot service mätaren på firmabilen mb vito den går inte o lita på! första service vid 3800mil andra vid ja den har gått 7100mil nu och enligt datorn är det 1200mil kvar till service. Men den skall lämnas in nu för det har gått 1 år sen den första gjordes.
Senast redigerat av freddy_82 (20 september 2011)


845 Inlägg
20 september 2011
#12
Ravi skrev:
lite kasst av dig att inte serva noggrannare på en 08 plus att det är Saab med kedja:cool:

Han har ju inte sagt hur han skött serivicen.


2 405 Inlägg
20 september 2011
#14
Lite off topic men ang oljebyte så kör jag max 500mil på olja och filter. Det är kanske lite ofta men min audi mår då väldigt bra av detta smile


552 Inlägg
20 september 2011
#15
Nu vet jag inte ifall du har en Bensinare eller Diesel... Men 35000 är ganska billigt för ett motorbyte där bara en utbytes motor kostar ~~25000 + Ny koppling etc...

6 Inlägg
20 september 2011
Trådstartare
#16
Ravi skrev:
Skrota eller byt motor helt enkelt

är ju ingen 740 som jag har så skrota  blir det ju inte..

6 Inlägg
20 september 2011
Trådstartare
#17
kört 15-1600 mil sen servicen innan , men kört mest E85 men blandat ...med 95 ibland  jaja kass  iaf

tack visssa för ert medlidande

699 Inlägg
20 september 2011
#18
Ring ditt försäkringsbolag och kolla vad du har för villkor.. Min v70 2008 är det utökad motorgaranti till 15000 mil eller 8 år via försäkringsbolaget.. Är ingen extratjänst jag lagt till utan det ingick i min försäkring utan kostnad..

//Jonas

Bilgalen elektriker :)

6 Inlägg
20 september 2011
Trådstartare
#19
läste i pappren och stog 8 år eller 10 000 mil , e ju en saab smile nån som vet vilka motoreer som passar går det från en 05 06 eller 04   93  eller? måste det va just från 08 vector ? 1,9?           b207 E/8 heter min motor

2 271 Inlägg
21 september 2011
#20
saab93vect skrev:
läste i pappren och stog 8 år eller 10 000 mil , e ju en saab smile nån som vet vilka motoreer som passar går det från en 05 06 eller 04   93  eller? måste det va just från 08 vector ? 1,9?           b207 E/8 heter min motor

B207 är motorfamiljen, finns dock en del varianter av den som
1,8t/2,0t/2.0T och då i både bensin och Biopowerversioner.
-07 framåt var väl då Biopower kom till 9-3:an har jag för mig.

Men du bör kunna ta en 1,8t likväl som en 2,0t (lättryckarn) då det enda som ska skilja dessa
är programvara.
Men självklart är det bästa att snacka med Saab för att få svart på vitt
vad du behöver, då jag inte garanterar att jag minns rätt.

1,9 är för övrigt Diesel.



Sök