3492
Sök

Hur stark styrström över bilrelä?

Bilbyggare
74 Inlägg
21 september 2011
Trådstartare
Hej alla!

Jag behöver starta en motor (via 50an på startmotorns solenoid) med ett relä då en LED tänder sig och även bryta strömmen till solenoiden efter en kort stund.

Fråga inte vrf!!

Jag tittade på ett bilrelä fr Biltema och har läst löpmeter om inkoppling av detta. Måste styrströmmen över 85 & 86 vara 12 Vdc och hur löser jag detta med LEDen??

* Hur löser jag att den ska bryta? Med ett annat relä?

So long...

Att bygga bil handlar inte om rätt elr fel mer om hur extrem du vill vara!

21 761 Inlägg
21 september 2011
Ett vanligt bilrelä bör kunna fungera ner till 9 V åtminstone, jag har testat ett par relän av olika fabrikat och vid 9 V verkar reläspolen dra ordentligt distinkt. Vissa relän drog redan vid 7 V, men det blev lite odistinkt klick från relätungan då.

Eftersom relät bara ska dra en viss tid så är det nog någon typ av timerkrets som du behöver, såna brukar finnas hos tex Elfa och liknande ställen. Lysdioden kan du väl koppla på reläutgången tycker jag, dock gäller det att den får "rätt" spänning och det kan behöva labbas fram med tanke på att spänningen troligen varierar en del i detta fall. smile
Senast redigerat av Drönirettab (21 september 2011)

749 Inlägg
21 september 2011
P = U x I
Effektlagen.

P= Effekt
U= Spänning
I= Ström

P= Watt
U= Volt
I= Ampere

Grundläggande elektronikkunskaper.
Denna formel används för att räkna ut sånna här saker.
Senast redigerat av Bjornn (21 september 2011)

69 Inlägg
21 september 2011
Om du tänkt ta ström till att driva ett relä direkt från lysdioden så kommer det nog inta funka.
Lysdioden har högst sannolikt ett motstånd kopplat i serie som begränsar strömmen till ca 20mA, vilket inte räcker för att dra ett vanligt bilrelä.

Själva timerfunktionen kan du ordna med en krets som heter NE555 (Elfa art.nr 73-042-65).
Dessutom är det lätt att anpassa den kretsen så den triggas direkt från lysdioden.

Sök