2880
Sök

S40 2.0T fråga angående dumpventil även om de sitter en luftmassemätaren?

48 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
Hej

Är de möjligt att montera en dumpventil på en *Volvo S40 2.0T -00* även fast jag har en luftmassemätaren?

Berätta allt nackdelar,fördelar, osv smile

Tack på för hand smile.

1 758 Inlägg
22 september 2011
Ja, det sitter ju en där original. Är bilen helt original ser jag ingen anledning till att byta. Om den inte är trasig förstås!

48 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
Så du säger att de skulle fungera med en öppen? smile

63 Inlägg
22 september 2011
Kanske borde satsa på en hybrid? Ger dig dump ljudet och ger tillbaka en del luft så att motorn inte dör när du växlar?

614 Inlägg
22 september 2011
Har du LMM på din bil ska du generellt sett köra med återcirkulations dump. Med största sannorlighet det som sitter på original.  Om du skulle köra med en dump som släpper ut luften så kommer inte din LMM att hinna mäta upp luften innan den släpps ut.  Vilket kan resultera i tråkiga slutsatser.

Tex dålig tomgång, Bilen dör eller tappar varv vid kraftig acceleration, Motorn stänger plötslig av sig helt när du ligger och kör, avgassmällar mm mm
Generellt sett så min erfarenhet är att olika bilar reagerar olika starkt på fel sorts dumpar.
Vissa  kanske ändå inte drabbas av stora felsymptomer? vissa kanske gör det?.

Ett exempel är min Saab 900 turbo som när jag köpte den satt det en Forge återcirkulations ventil "stylingdump" istället för original original återcirkulationsventil.  Fjädern på denna dump var så hårt spänd ifrån början att dumpen egentligen öppna för lite.

Vilket resulterade i ojämn eller ingen tomgång alls, Bilen dog helt ibland, större slitage på turbon  mm
Åkte upp till Speedparts och inhandlade en Saab original ventil istället för 400 kr och alla mina problem försvann.

Sammanfattning är att alla gör precis som man vill med sina bilar. Men jag personligen kan absolut inte rekommendera dig att köra med någon annat en Volvos original återcirkulationsventil, (om du inte trimmar bilen något fruktansvärt för originala dumpar är sällan konstruerade för att hålla för några jätte höga laddtryck)

Kör med original och inget annat och byt absolut inte till en öppen dump. Blir bara fel. Vill du ha ett roligare dumpljud så satsa på ett öppet luftfilter istället då. // Rybbe
Senast redigerat av rybbe (22 september 2011)

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

48 Inlägg
23 september 2011
Trådstartare
Okej kanske ovärt då.
Tack så mycket för de utförliga svaret lärde mig ett o annat nu med smile, Tack!

614 Inlägg
23 september 2011
Pill3 skrev:
Okej kanske ovärt då.
Tack så mycket för de utförliga svaret lärde mig ett o annat nu med smile, Tack!

Inga problem big_smile om du överväger att byta till öppet filter som jag nämde längst ner i mitt förra inlägg så ska man dock ha klart för sig att ett öppet filter må ge ett roligare dumpljud och klarar att mata motorn med mer luft, Men det finns negativa aspekter med öppna filter med.
Så man får värdera vad man själv tycker

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

48 Inlägg
23 september 2011
Trådstartare
Kan passa på att fråga dig vilken styling affär som du skulle rekommendera, Med så låga priser som möjligt förstås men även ett bra utbud av varor smile

614 Inlägg
23 september 2011
Pill3 skrev:
Kan passa på att fråga dig vilken styling affär som du skulle rekommendera, Med så låga priser som möjligt förstås men även ett bra utbud av varor smile

Hmm ja du det vet jag faktiskt inte. Jag äger ju själv en Saab (även en Volvo) och eftersom jag bor 8 minuter ifrån Speedparts affär så har det fallt sig naturligt att jag handlat alla grejer där. Dom har bra utbud till min bil med och så får jag rabbaterat pris eftersom jag är medlem i STCS.

Men du funderar på att handla grejer från någon internet affär då eller?

48 Inlägg
23 september 2011
Trådstartare
Aha har speedpart en fysisk butik trodde de flesta var internet affärer.
Ja precis man kan ju märka skillnaden på priser om man kollar runt, men tänkte mest om du visste någon bara :p..

Ett exempel på prisskillnaden:

http://www.ridetech.se/interior/rattar- … xtreme/265

http://www.collexstyling.se/Shop/Index. … =GRILLS40C

614 Inlägg
23 september 2011
Pill3 skrev:
Aha har speedpart en fysisk butik trodde de flesta var internet affärer.
Ja precis man kan ju märka skillnaden på priser om man kollar runt, men tänkte mest om du visste någon bara :p..

Ett exempel på prisskillnaden:

http://www.ridetech.se/interior/rattar- … xtreme/265

http://www.collexstyling.se/Shop/Index. … =GRILLS40C

Joda dom har allt en fysisk affär men flesta beställer väl från nätet. Men lite önödigt för min del när jag bara kan gå dit big_smile.

Ridetech.se skulle jag akta mig för. Har själv aldrig handlat något där men finns många trådar om folk som är missnöjda med kvalite, leveranstider och så vidare ifrån dom.

Eftersom du kör volvo så har jag för mig att hova.com ska vara ganska breda till detta. Har ej heller hört något negatift om denna affär. Så jag hade nog kolla där.

341 Inlägg
23 september 2011
vparts är riktigt bra också, har handlat mycket där och går fort och bra att få sakerna, var strul en gång men det löste dom snabbt och bra, dom märkte att dom hade skickat fel sak innan jag ens fått paketet

3 860 Inlägg
24 september 2011
robbinT skrev:
vparts är riktigt bra också, har handlat mycket där och går fort och bra att få sakerna, var strul en gång men det löste dom snabbt och bra, dom märkte att dom hade skickat fel sak innan jag ens fått paketet

Kan bara hålla med, mycket bra volvo sida... www.vparts.se

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

15 Inlägg
29 september 2011
spokenratt skrev:
robbinT skrev:

Kan bara hålla med, mycket bra volvo sida... www.vparts.se

Tack för dom positiva orden om Vparts. smile

/Tobias på Vparts

Sök