2977
Sök

17, 18 eller 19tum nackdelar med större fälgar?

667 Inlägg
25 september 2011
Trådstartare
#1
Som frågan lyder vad är det för nackdelar med att gå upp på större fälgar och däck?
Och är det något annat man bör tänka på när man kör med heltyp godkännande fordon?
just nu kör jag tråkiga 15tum med 185or på sommaren men är väldigt sugen på 19tum 235or till våren 2012, ska jag tänka om och kanske gå ner på 18 eller rent utav 17 det sliter väl mer på bilen när man kör större fälgar.

Tacksam för svar
Senast redigerat av volvo_245_racing (25 september 2011)


Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
25 september 2011
#2
Ju större fälgar du sätter på desto mindre gummi blir det. Det i sin tur gör att bilen kommer bli något stötigare än med små 15" som har mera gummi smile

Tja!

...has left the building...
4 474 Inlägg
26 september 2011
#3
Stötigare, ofta bullrigare. I många fall sämre accelaration o lägre toppfart. Högre bränsleförbrukning, och förmodligen så slits däcken "fortare". Leder/bussningar mm tar mer stryk med större fälgar då gången är mer "stötig".
Senast redigerat av dawwe (26 september 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

fälg fantast
1 086 Inlägg
26 september 2011
#4
hejsan, är lite av en fälgnörd och testat på mig flertalet dimmensioner och fabrikat,
den bil som jag har bytt fälgar flest gånger är nog min förra golf mkiv,
så min erfarenhet kommer baseras på just "vw golf iv variant"
dimmensionerna jag har testat har vart 15,16,17,18,19

15-17 tums är nog mer för den som tänker på komforten och värderar tysthet beroende på däck
18-19 tum = bränsleförbrukningen höjs , stötigare , drivaxlarna slits och hjullagrena skriker efter hjälp
spindellederna ropar även de på hjälp,
i slutet hadde jag 19x9.5+15 mm spacer på en golf iv, stötigt, tog i framskärmarna, men fan så snyggt !! smile
lycka till

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

Driver kolfibervinyl.se
120 Inlägg
26 september 2011
#5
Kan säga att på min bil när jag gick upp i stl så hade jag inget ax alls, inte topphastighet, nu måste jag byta hjulager på den osv och jag bytte från 13" 155 70 till 15" 195 55 så det beror på vad du vill ha, utseende eller komfort......

En bil, två fil, tre mil

517 Inlägg
26 september 2011
#6
Bromssträckan kan bli längre om man har stora och tunga fälgar...
men jag tvivlar på att det blir någon nämnvärd förändring i ditt fall på någon tum hit och dit; jag tänkte mer på riktiga bling, bling fälgar i typ 20"+

13 Inlägg
26 september 2011
#7
kör på 18" med 225/40


667 Inlägg
26 september 2011
Trådstartare
#8
Dajja skrev:
kör på 18" med 225/40

Japp, vill gärna upp på 19 med 235/35 Men blir nog lite för stötigt och ev blir det lite mer slitage så. Ja det är ett tag kvar till våren så har en stund på mig att klura lite cool


13 Inlägg
26 september 2011
#9
vill du köpa nya däck ofta kör du på 19 ja har ju sänkt min och det tar i med 17 du kanske inte ska sänka men. 17 blir mkt större ja ska upp på 18 iaf


12 086 Inlägg
26 september 2011
#10
De 2 största nackdelarna är ju komfort och priset.
Även bränsleförbrukningen tenderar att gå upp och presdandan blir sämre.
Du kommer känna en avsevärd skillnad i acceleration om du går från 185/15 till 235/19.

Finns bara en fördel, det är nice cool

huh?
10 427 Inlägg
27 september 2011
#11
JapMax skrev:
Du kommer känna en avsevärd skillnad i acceleration om du går från 185/15 till 235/19.

Om nu inte 19" hjuluppsättningen mot förmodan är lättare än motsvarande 15" wink

*

OZ Racing Ultraleggera eller Alleggerita kanske skulle kunna vara något, inte så snygga men lätta iaf
(6-7kg/st för 17").
Men däck väger också wink
Senast redigerat av steifan (27 september 2011)


huh?
10 427 Inlägg
27 september 2011
#12
En annan grej som iaf är trevligare med bredare däck är att bilen kommer upplevas mycket stadigare
när du är ute och köra på vettiga vägar. En komfortbonus skulle jag tom vilja påstå jämfört med hjul
med lägre bredd och högre profil.


552 Inlägg
27 september 2011
#13
En uppsättning med 18" Audi A8 fälgar hade nog gjort sitt smile inte så farligt dyra att få tag på. Finns en hel del kopior för bra pengar på Blocket... Kommer absolut inte se för små åt med rätt däck dim. och så kan du behålla lite komfort i alla fall!

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 september 2011
#14
Jag har 19" kvalitetsfälgar "Made in Germany" på mina ena bil o de väger ca 21-22kg/st inkl däck (235/35). Nu har jag en bit över 300 hästar att tillgå så jag märker bara en mindre prestanda förlust. Jämför jag med originalfälgarna (17" med 235/45 resp 255/40, ovanligt lätta fälgar dock då de är smidda o till viss del i magnesium) så väger dessa 8-9 kg mindre/hjul, en markant skillnad. Har även billiga 17" till en av min andra bilar, dessa fälgar är tillverkade i Asien nånstans högst troligt o de väger betydligt mer än mina original 17" till den andra bilen. Så att billiga kopior skulle vara lätta har jag svårt att tro... Om fälgarna skall sitta på en trött Octavia 1.6 skulle jag absolut inte köpa större än max 17", o då sko de med relativt smala däck med högre profil än bredare med lägre profil

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök