Hej alla garage:are. jag är ny här och jag har planerat att köpa en bil så jag tänkte att jag skulle kolla upp det med lite mer kunnigare innan jag går vidare.
Bilen i fråga är en Volvo 945 Turbo -95 (bifogar annons) och priset på denna jäkel är 13000 svenska rixdaler.
Jag har ringt till handlaren som har den och han har sagt att han säljer bilen åt en äldre privatperson som har haft bilen i 10 år nu och endast använt den som andrabil. Den är fullservad och i allmänt bra skick (gubbkörd)
Jag har ingen direkt förkunskap utav bilar men min far är händig så han skulle kunna hjälpa mig ifall någonting gick åt skogen + att jag har många kunniga vänner som jobbar som bilmekaniker.
Jag har tidigare kollat på dieselbilar då detta vore en fördel men p.g.a den höra dieselskatten så har jag bestämt mig för en bensinare istället. Och enligt min kära far så är Volvo det enda vettiga valet.
Vad tycker ni? är det en vettig investering? Mitt budget-tak ligger på cirka 15000 kronor men vill helst ligga kring 12000-strecket.
Låter bra finns det någon där ute som har erfarenhet av det här "turbo plus"-paketet eller vad det nu kallas? är det slitstarkt och bra? eller kan jag förvänta mig mycket reperationer? (jag kör inte som en dåre. gillar att få ut så många kilometer som möjligt på fulltank;))
Turbo+ betyder att bilen har volvos "Niras" egna trimchip för bränsle och tändning, vilket volvo själva sålde som extrautrustning till bilarna. Absolut inga nackdelar alls, mer effekt, billigare bränsleförbrukning. ( om man kan hålla foten i lagom nivå ) och ja, motorn håller för dessa optimeringar.
Turbo+ betyder att bilen har volvos "Niras" egna trimchip för bränsle och tändning, vilket volvo själva sålde som extrautrustning till bilarna. Absolut inga nackdelar alls, mer effekt, billigare bränsleförbrukning. ( om man kan hålla foten i lagom nivå ) och ja, motorn håller för dessa optimeringar.
Jo glömde: Denna uppgradering gav 190hk på fulltrycks turbo bilar och 171 hk på LTT bilar. Turbo+ paket har en justerbar wastegate som vid höga varvtal höjer laddtrycket i turbon, samt chipjustering av tändning/bränsle blir tubo++