nu är jag kanske lite sent ute, men för dom som hittar den här tråden...
slå på ytan som är rostangripen med en liten hammare eller liknande, då hör du om plåten låter hård (jämför med frisk plåt) om du inte har någon plåttjocklek kvar så hör du det eller märker när de blir hål, då är det bara att plocka fram vinkelslip med kapskiva, plåt, samt en svets. och svetsningen kan vara svår om man inte är erfaren. och tänk på rosten som ett isberg (med undantag för lackskador som stenskott)
rosten i en tröskellåda och under bilen i övrigt kommer i regel inifrån...
när ny plåt är på plats så ska du börja med att lägga en bra grundfärg (gärna med zink), sen spackla på grundfärgen om du nu vill få de så fint.
om det låter bra när du knackar på rosten så finns det plåt bakom rosten.
i detta fall vill man ju rädda plåten genom att ta bort "yt-rosten" som jag säger
jag personligen använder inget annat är scotch brite (grovrengörare på biltema)
samt punkt bläster för mindre rostangrepp... har man lösa delar går ju vanlig blästring bra...
sand papper (vilket slit?) och slipskiva på vinkelslipen osv är bajs när man ska få bort grövre rost sådär...
man måste ju nöta bort så mycket plåt innan man är nere i nivå med den ljupaste rosten...
och om någon är intresserad av förebygge... om det finns olja/fett inne i en balk/tröskel. då rostar det inte där förns bilen fått getskägg